Ga naar inhoud
  • 0

Factuurrecord als post bijlage verzenden


marcelboot

Vraag

Is het mogelijk om een record op te slaan als pdf met de actuele recordnummer (factuurnr in dit geval) en dit als bijlage in de mail bij te voegen? En dat allemaal in1 script?

Ik heb alle stappen al gezet, maar krijg niet de juiste naam van de bijlage.

Gebruik van $factnr als variabele voor de naam geeft geen moment om de naam te plakken in de scriptstap Post verzenden. Of zie ik iets over het hoofd wellicht??

Link naar reactie

20 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Zat het net toe te voegen voor iemand die van FM6 komt.

Ik maak een berekeningsveld van het type tekst met de berekening: "Marcel Boot nota " & notanummer

Waarbij notanummer een veld is.Dit veld, bij mij pdfnaam gebbruik ik in het onderwerp van de email en met de toevoeging .pdf als bestandsnaam in de variabele.

Ik maak een map met de naam PDFmap die ik in dezelfde map stop als de database. Dan kan je een relatief pad gebruiken en de ook op andere machines draaien. Als de database op een server draait moet je natuurlijk een andere plek zoeken voor die map en het pad definieren. Wel nog even de opties van de pdf goedzetten bij " opslaan als pdf" , zoals bijvoorbeeld de beginweergave.

Zie voorbeelden

Schermafbeelding.thumb.jpg.a6f1d56e2d0c4aef566cbc24620487d2.jpg

Link naar reactie
  • 0

Peerke,

 

 

het slimme zit oa bij jou in de aanmaak van de pdf. De extensie had ik vergeten.

Alles gaat goed tot de mail, want er komt geen bijlage mee, terwijl het bestand wel is aangemaakt in de juiste map. Alleen opgeven $factuurnummer is dus niet werkend hier.

 

Update: Ik heb het. De filenaam voor de emailbijlage had een "/" teveel in de padomschrijving.

 

Alles werkt zoals gewenst.

Hartelijk dank weer

 

marcel

Link naar reactie
  • 0

Nog een aanvullende vraag.

De klant werkt met 4 iMacs, waar het moederbestand op de eerste Mac staat en wordt geopend. Deze mac werkt dus als soort server.

Op elke mac worden facturen gemaakt, dus ook de mails.

Hoe krijg ik op elke mac de verzonden bijlagen in 1 map op die mac? Kan ik het pad aangeven: "desktop/e-Facturen/filename" bijvoorbeeld, zodat elke mac een aantal bestanden bewaart?

Link naar reactie
  • 0

Thuis geprobeerd en loop tegen het volgende aan.

Op de mac beneden staat het bestand. Daar wordt de file op het bureaublad geplaatst. Prima dus. Mail krijgt de bijlage.

Op de mac boven komt een foutmelding. File wordt niet aangemaakt.(Geen ruimte op schijf..) Als ik hier de variabele aanpas naar een extra map op de desktop (Test) gaat het goed, maar dan werkt het beneden niet meer.

 

Velddef: Get ( BureaubladPad ) & "test/"

De variabele gaat als volgt: Factuurregels::Bureaubladpad & Factuurregels::Factuurnummer & ".pdf"

 

Wat zie ik over het hoofd??

Link naar reactie
  • 0
@Bruno, Heel interessante aanpak. Kun je aangeven hoe zo'n Send Event er precies uitziet onder Mac OSX en onder WIndows?

 

Voor Windows kan het iets zijn in de aard van:

 

Let ( 
[ 
  x = Substitute ( Get ( FilePath ) ; [ "file:/" ; "" ] ; [ "/" ; ¶ ] ) ; 
  c = ValueCount ( x ) - 1 ; 
  z = Substitute ( MiddleValues ( x ; 1 ; c ) ; ¶ ; "\\" )
] ; 

"cmd /c md \"" & z & "FolderName\" \"" & z & "FolderName\\"  & $fileName & "\""

)   //   end let 

 

Voor Mac weet ik het niet zo goed. (of helemaal niet, Mac komt hier niet meer binnen)

Ik vermoed dat je daar moet werken met een -p flag, een substitute moet doen oid op volume niveau en daarna een apple script moet gebruiken.

Je moet dus eerst een aantal vars declareren voor je verder kunt.

Link naar reactie
  • 0

Het commando om vanuit Filemaker via de Mac-terminal een map op het bureaublad aan te maken is:

Perform-AppleScript ( do shell script "mkdir " & "~/Desktop/Testmap/" ) 

Je hoeft geen "Tell Application ...." etc. te doen, simpelweg het commando volstaat. (Als de map al bestaat, wordt deze niet overschreven)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...