Jump to content
  • 0

Hosted files niet zichtbaar

antonius

Question

Vanaf mijn huidige computer (Windows 7) wil ik files hosten via filemaker network protocol. Alles lukt, behalve dat de gehoste files niet zichtbaar zijn op een ander apparaat in het netwerk (bv Filemaker Go of een andere computer waarop ik Filemaker 12 open en "Openen op afstand" kies). Ik zie telkens wel de server maar niet de gehoste files. Na lang zoeken vind ik geen oplossing. Dit alles lukt wel als ik Filemaker host vanop mijn oudere computer.

Herman

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Als bonjour niet door de firewall kan zie je de filemaker niet in de lijst met local hosts staan, maar wanneer je het adres opgeeft kan je wel bestanden openen wanneer filemaker door de firewall wordt doorgelaten. Andersom is het wanneer filemaker niet door de firewall mag en bonjour wél, dan zie je filemaker wél in de lijst met hosts staan, maar de lijst met gesharede bestanden blijft leeg.

Kijk dus even wat er staat bij je netwerkinstellingen. Waarschijnlijk is je firewall dicht voor binnenkomende verbindingen voor filemaker/bonjour.

Check op welke type netwerk je bent aangesloten: openbaar of bedrijfs-/privénetwerk. Als openbaar staat ingesteld, dan kan je even kijken of je kan kiezen voor een bedrijfs-/privénetwerk en dan kijken of het wel werkt

Als bedrijfs-/privénetwerk al staat ingesteld, dan kan je bij geavanceerde instellingen van de windows firewall kijken wat de instellingen zijn voor inkomende verbindingen van Filemaker Pro(en bonjour) en die eventueel open zetten voor bedrijfs-/privénetwerk.

• 0

Dit is heel verhelderend, en ik heb het grondig getest. Ik was aangesloten op thuisnetwerk. Veranderen naar bedrijfsnetwerk gaf echter geen verschil.

Het lijkt erop dat Windows Firewall op deze computer is overgenomen door mijn Avast Internet security. In de instellingen van Avast Firewall staan zowel Bonjour als alle Filemaker programma's op "Alle verbindingen". Trouwens, deze Firewall volledig afleggen geeft ook geen verandering.

Ik heb nog twee andere computers: een oude zonder huidige actieve beveiliging, en een laptop waarop Avast, maar dan zonder de Firewall. Op deze beide computers deelt Filemaker feilloos zijn bestanden met een paar muisklikken.

Iets mysterieus laat Filemaker op deze computer blijkbaar niet toe om de bestanden te delen (wel is de host zelf zichtbaar op de andere apparaten, doch niet de open files). Zeer vervelend en het blijft zoeken..

Vriendelijke groet - Herman