Jump to content
  • 0

Database opschonen

Gerard Exis

Question

Posted

Afgelopen jaar heb ik (mede dankzij vele hulp hier) een super database opgebouwd die ik iedere dag intensief gebruik voor mijn diverse webshops.

Echter heb ik natuurlijk een behoorlijk wat fouten en onnodige zaken aangemaakt in mijn database. Ik wil nu graag het volgende uit gaan voeren:

Onnodige layout's verwijderen

Onnodige scripts verwijderen

Onnodige velden - tabellen verwijderen

Nu kan ik natuurlijk 1 voor 1 deze zaken gaan uitzoeken wat wel en wat niet in gebruik is, maar is hier geen manier voor waarmee ik dit sneller en eenvoudiger kan uitvoeren?

8 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Ruben dank voor de link, maar zoals ik het begrepen heb kost dat al gauw een 400 dollar ? kost meerals FM zelf 8O8O

Ik ga in dat geval zelf wel beetje bij beetje een backup ontleden en uitdokteren wat "vuil" is en verwijderen, in ieder geval bedankt voor je reactie.

• 0
Posted

Aanvullend op Felix, kan het zijn dat een bepaald scriptje of veld pas nodig is na verloop van tijd.

Zo heb ik bij het beperkt opschonen van mijn eigen databank een veld met een berekening omgezet in een berekend veld.

Bleek na maanden dat ik dat niet had moeten doen omdat een zeldzaam aangeroepen script, met een subsummary of iets dergelijks, daardoor in de soep liep.

Dus met een kopie alles testen (je data gaat mogelijk volledig om zeep zijn, maar daarvoor dient de kopie) en de 'domme' gebruiker uithangen door overal op te klikken en verkeerde data in te geven.

• 0
Posted

Dank voor de advies, ik was zeker van plan om me eerst uit te leven op een kopie.

Na het opschonen wordt het tijd voor mijn laatste stap in deze database, wil aan mijn artikelen meerdere leveranciers kunnen koppelen maar wel de voorraadadministratie werkend houden, vorig jaar had ik al het idee om dat te doen echter de kennis ontbreekt om het voor elkaar te krijgen, ik dacht dus "dat komt nog wel een keer" :mrgreen:

Maar het is echt belangrijker voor mij dan dat ik dit toen heb ingeschat, dus na het opschonen moet ik er aan geloven en beginnen 8O

• 0
Posted

Het opschonen wordt een hele grote klus, daarna wordt het aanpassen van mijn huidige database ook nog eens een zware strijd. Ik heb er voor gekozen om een nieuwe database te bouwen, nu echter een stukje ervaring rijker.

Op dit forum kan ik helaas weinig tot geen antwoord geven op vragen die hier gesteld worden, ik weet er gewoon niet genoeg vanaf om goede antwoorden te geven die daadwerkelijk iemand helpen en aan "ik denk dat het ......" heeft niemand iets. Dus ik ben de zoveelste die alleen maar info en antwoorden komt halen :oops:

Ik zou ook graag mijn steentje bij willen dragen om dit forum interessant te houden, dus daarom wil ik hier een tip geven aan beginners:

Hou je database schoon, verwijder direct ieder "probeer" veld, script, layout etc... ik heb een supergoed draaiende database echter er zit zoveel "vuil" in dat het gewoon irriteert. Geef ook je velden een duidelijke en unieke naam, zo is het makkelijker om te volgen wat je aan het doen bent.