Ga naar inhoud
  • 0

Eenvoudige berekening met variabele invoer.


Rini

Vraag

Ik wil een eenvoudige berekening laten maken met variabele invoer.

 

Bijvoorbeeld: Ik heb binnen een tabel twee velden, Veld A en veld B. Veld A geeft een getal en in veld B moet het resultaat verschijnen. Daarvoor moet Veld A verrekend worden met een getal in een derde veld (veld C) waarvan de waarde handmatig kan worden gewijzigd waardoor er, na wijziging, een automatische herberekening moet plaatsvinden.

Het variabele veld bevindt zich in een gerelateerde tabel.

In een fysieke berekening zou er moeten staan: Als getal veld A groter of gelijk is aan getal veld C dan komt er in veld B een "1"

Als het getal in veld C wordt veranderd dan veranderd meteen ook de uitkomst in veld B. (dat wordt dan een 0 of 1)

 

Deze berekening lukt me wel in een cel maar niet in alle cellen (alle records) van dezelfde kolom. Het wordt niet doorgevoerd.

Ik heb al diverse handleidingen doorgebladerd en internet afgespeurd, (natuurlijk eerst dit forum) maar vind nergens een hint.

Wellicht dat iemand het hier kan / wil geven want het lijkt me niet moeilijk maar je moet het net even weten. :oops:

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor jullie reacties.

Felix: Ik ben nog niet zo ver dat ik met wat uitgebreidere scripts kan werken dus een check dmv een script zit er voor mij nog niet in.

(Je weet misschien nog wel uit een ander topic dat ik maanden met de relaties bezig ben geweest.) :cry:

De hyperlink die je gaf is wel handig want daarin staat doodleuk dat gerelateerde data niet met elkaar kan rekenen. Dat wist ik niet. Dat is dus het eerste probleem maar is oplosbaar en daarmee kon ik meteen bij de reactie van Hiker.

 

Hiker: De reden dat ik het in een andere tabel wilde hebben heeft te maken met het invoergemak van de gebruiker straks. Het is niet noodzakelijk.

Ik heb het ook geprobeerd met de invoer via een 'Veld C' in dezelfde tabel en dat werkt perfect.

 

Dan blijft het volgende probleem over, Hoe kan ik, nadat de invoer heeft plaatsgevonden met een simpele handeling alle records van 1 veld (of twee(kolommen)) ineens weer wissen zodat ze weer geschikt zijn voor de invoer van de volgende klant?

 

Dus, in veld C staat nu getal 3. Dat moet ik ineens kunnen veranderen in bijvoorbeeld getal 2 wat dan doorgevoerd moet worden over alle invoer binnen hetzelfde veld zodat de uitkomst van de berekening veranderd. Daarbij ook de mogelijkheid om alles ineens te wissen.

Tot nu toe heb ik alleen nog maar de mogelijkheid gevonden om complete records ' te bewerken' maar dan raak ik andere info kwijt die bewaard moet blijven.

Link naar reactie
  • 0

Dat script werkt wel maar idd maar 1 veld. Ik moet helaas 410 velden " schonen" dus het zou leuk zijn als dat met een script kon maar ik ben scripts nog aan het leren.

 

Ik heb een tabel met 205 records. Van die 205 records moeten regelmatig de gegevens van twee velden (twee kolommen) worden gewist. Dat zijn eigenlijk 410 velden bij elkaar. Met de hand is dat een tijdrovend karweitje.

Link naar reactie
  • 0

Hartelijk bedankt Menno. Dit is een heel eind wat ik bedoel. Ik krijg ook enig idee over de opbouw van functies en scripts. Nu kan ik gaan uitzoeken hoe ik deze handeling kan vervolmaken met een variabel getal.

Ik wil voor een ander bestand wat ik al heb twee scripts maken die nu nog te hoog gegrepen zijn voor mij maar die ik wel hard nodig heb.

Maar ik moet onderaan beginnen en dit helpt.

Link naar reactie
  • 0
Dat script werkt wel maar idd maar 1 veld. Ik moet helaas 410 velden " schonen" dus het zou leuk zijn als dat met een script kon maar ik ben scripts nog aan het leren.

 

Ik heb een tabel met 205 records. Van die 205 records moeten regelmatig de gegevens van twee velden (twee kolommen) worden gewist. Dat zijn eigenlijk 410 velden bij elkaar. Met de hand is dat een tijdrovend karweitje.

 

Als het een globaalveld is dan hoef je maar 1 veld (per kolom) leeg te halen. Een globaalveld geldt voor alle records.

Je hebt dus niet 2 globaalvelden maar 205 records met 2 velden.

 

Maar de optie van Menno werkt goed met records.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...