Ga naar inhoud
  • 0

windowsvenster maximaal


jw

Vraag

Beste mede ontwikkelaars,

ik werk al heel lang met Filemaker, op de Mac, maar nooit op Windows, en al helemaal in de Set Windowsize to Max - mode.

 

Wie kan mij vertellen waar ik op moet letten om op een Windows-machine het scherm altijd maximaal te tonen, zonder dat het los laat bij schermwisselingen.

Het lijkt er op dat je nooit een tweede venster mag openen.

 

Wie kan mij even verder helpen?

Joost

Dhaag database techniek,

Wageningen

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hét verschil tussen MacOS en Windows is dat de werkruimte voor filemaker op MacOS uit het scherm van de computer bestaat en op Windows uit het venter van Filemaker.

 

Op MacOS geven Get ( DesktopWidth ) en Get ( DesktopHeight ) de dimensies van het scherm

Op Windows krijg je van dezelfde functies de dimensies van het Filemaker-venster (het programma, niet van de bestanden die je open hebt)

 

Je kan prima meerdere vensters openen, maar wanneer je gemaximaliseerd hebt, dan kan je er geen venster boven laden "drijven", je ziet dan alleen het voorste venster. Je moet dan eerst je venstergrootte de (Filemaker-) desktop laten vullen (dus een venster binnen je filemaker-venster) en daar kan je dan een kies-venster oid boven laten drijven.

 

Ik werk op windows vrijwel altijd gemaximaliseerd, maar wanneer ik een floating window wil tonen, om bijvoorbeeld iets te kiezen uit een lijst of zo, dan haal ik met Get ( DesktopWidth ) en Get ( DesktopHeight ) de venstergrootte op die ik beschikbaar heb. Daarna pas ik aan de hand daarvan de grootte van mijn huidige venster aan en daarna open ik het floating window (waarvan ik ook weer de dimensies strak controleer). Is de gebruiker klaar met zoeken/kiezen etc., dan sluit de floater en maximaliseert het vorige venster weer.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb met Windows 7 een beetje geëxperimenteerd. Voor dat soort zaken doet VirtualBox, Parallels of VMWare overigens wonderen.

 

Mijn ervaring is dat het een hele uitzoekerij is als je het echt netjes wilt doen, d.w.z. dat een 'maximaal' layoutvenster ook het Programmavenster helemaal vult. Je moet dan namelijk wel rekening houden met de breedte van de toolbar en de randen van het venster. En die verschilt voor de verschillende Windows thema's, klopt dat?

 

En mijn ervaring is dat de meeste Windows gebruikers helemaal niet met meerdere vensters werken. Ze klikken meteen op maximise en weg is het scherm. Ik vermoed dat Windows gebruikers ook veel vaker FileMaker afsluiten door op het sluit-knopje van het programmavenster te klikken, waarmee FileMaker quit. Bij Apple gebruikers zie je vaak een hele reeks programma's opgestart staan, omdat de gebruiker het venster gesloten heeft, maar niet de applicatie.

 

NB lang leve de popover!

Link naar reactie
  • 0

Ik laat de keuze aan de gebruiker.

 

Allereerst heb ik een situatie in Filemaker gemaakt, waarmee ik single-document werkelijk alles kan afwerken.

Dat voorkomt de behoefte om met meerdere vensters te moeten werken.

Maar dat is een flinke puzzel om dat goed te krijgen met Filemaker. Handigheidjes als Floating Windows zijn uit den boze.

 

Vervolgens laat ik de keuze aan de gebruiker.

Want meerdere windows op een scherm kan ook erg productief zijn.

Om die reden kan in mijn programma's een gebruiker alleen nieuwe schermen openen die via Scripts worden aangestuurd.

Door de windownaam gecontroleerd uit te delen, is dat unieke naampje voor mij een prachtig middel om het gebruik te sturen.

 

De oplossing is dat ik de windowformaten kan vastleggen op elk van de windows.

De gebruiker stelt het scherm op de juiste plaats en grootte in, drukt op een knoppie en daarmee legt het programma de coordinaten vast op basis van het windownaam / werkstation.

 

Naast de windowformaten heeft de gebruiker een extra keuze: Maximaal venster.

Hiermee zal het gehele programma op maximaal venster gaan werken, ongeacht welke layout of windownaam.

Haalt de gebruiker de keuze Maximaal Venster weer weg, dan vervolgt het programma met de oude opgeslagen schermformaten.

Is er geen formaat opgeslagen, dan gebruikt het programma een default waarden voor de schermen.

 

Deze methode vereist wel een consequente toepassing in alle scripts.

Bij alle acties dien je de keuze van de gebruiker te respecteren. Gelukkig doe je dat door er vooral weinig aan te doen en geen wisselingen in formaten van de vensters toe te laten.

 

Maar ik weet dat voor veel Filemaker ontwikkelaars het probleem ligt bij het puur Single-Document maken van een applicatie.

Heb je eenmaal een Multi-Document oplossing, dan wordt het werken op een maximaal venster een probleem.

 

PS: Maximaal venster heeft ook een groot nadeel: er bestaan enorme schermen die de layout zo uit elkaar trekken, dat het er niet uit ziet en zelfs onwerkbaar dreigt te worden...

 

 

@ Hans Erik: inderdaad is de randdikte om een Window variabel per thema.

Ik heb er geen problemen mee, omdat alle schermen klein genoeg gehouden zijn (gebaseerd op 1024x768).

Maar volgens mij kan je met FM13 ook de binnenzijde van het venster uitlezen, zodat je kan berekenen hoe groot de rand is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...