Ga naar inhoud
  • 0

MBS FileMaker Plugin Zeker voor SQL!


dudematters

Vraag

Ik wilde dit jullie niet onthouden, voor mij was dit een belangrijke vondst.

 

Ik werk de laatste tijd erg veel met FileMaker in combinatie met WordPress (en dus MySQL tabellen) en deed dit uiteraard op de aangegeven manier (ODBC Koppeling, op OSX met die van Actual Technologies) en de laatste dagen met ExecuteSQL. Ik had veel last van traagheid en was daarin niet de enige. Dus vandaag hard gaan zoeken naar een andere methode en gevonden in de plugin MBS FileMaker Plugin http://www.monkeybreadsoftware.de/filemaker/.

 

Nu ben ik niet zo van de plugins, maar dit is een indrukwekkende plugin, de SQL verbindingen zijn razendsnel (aangezien er geen ODBC voor nodig is, wel een lib file op je computer die wordt meegegeven of die je kan downloaden bij de MySQL site). Daarnaast bevat de plugin enorm veel extra functies waarvan een van de opvallendste wel syntax highlighting is, erg prettig. Deze plugin kost per 5 seats €99, wat ik vindt meevallen, en hun policy is erg ruim en vriendelijk.

 

Hoop dat jullie hier iets aan hebben!

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor wie een freeware alternatief zoekt, er zijn nogal wat plug-ins die gratis zijn en de volledige SQL van FileMaker ondersteunen.

Google maar even naar "free filemaker plug-in".

De MBS plug-in is schitterend, en Christian van Monkeybread is een toffe kerel die goeie support geeft. Maar je wil misschien eerst even proberen met freeware plug-ins.

In de webviewer helper plug-in ( er is een subforum beschikbaar over deze plug-in ) heb ik vorige week een SQL functie gestoken, mede omdat dat heel handig is vanuit web viewers. Ik concureer hier een beetje met m'n eigen commercieel spul (de DoSQL) maar gezien het grote aanbod van freeware plug-ins is dat eigenlijk denk ik de juiste keuze. Let op, nog niet beschikbaar, ik post de versie die dat ondersteunt misschien later vandaag, ik heb een leuk fullcalendar voorbeeld dat de mogelijkheden illustreert.

De wvh plugin ondersteunt SQL commandos met file parameter en SQL parameter injectie en geeft het resultaat in tekst vorm terug.

Waarom FileMaker de ExecuteSQL functie zo beperkt heeft, blijft een raadsel voor me.

Link naar reactie
  • 0

Ook deze is gratis:http://www.dracoventions.com/products/2empowerFM/family/sql.php en werkt prima.

Ik gebruik echter zelf de DoSQL-plug-in van myFmButler want die is betrouwbaar gebleken en de ingebouwde debug-functies gebruik ik veelvuldig bij het ontwikkelen.

 

Deze plug-ins zijn echter allemaal bedoeld om Filemaker zelf met SQL van Filemaker te benaderen op de manier waarop dat met de calculatie-functie ExecuteSQL() niet kan, namelijk met INSERT, UPDATE, DELETE etc.

 

Dudematters wil volgens mij een MySQL-DB oid benaderen zonder een DSN te moeten gebruiken ... vooral op Macintoshes lijkt dat een probleem omdat je daar de relatief dure Actualtech-drivers nodig hebt. Relatief duur, omdat je dezelfde functionaliteit op Windows gewoon gratis bechikbaar hebt en de leveranciers van de database meestal kosteloos de benodigde drivers beschikbaar stellen. De MBS-plug-in is niet gratis, maar door de uitgebreide set met functies kan je misschien inderdaad beter daarvoor betalen (v.a. €25 per user) ipv aan Actualtech-dirvers ($40 per user oid).

 

Als de enige reden is om een alternatief voor de DSN/ODBC-koppeling te gebruiken en je werkt op Windows, dan zou ik mijn klant het geld niet laten uitgeven

Link naar reactie
  • 0

Een plug-in die ik al meerdere keren gebruikt heb bij klanten is de 360Works jdbc plug-in. Een simpele plug-in qua gebruik, en jdbc drivers zijn altijd gratis (nog nooit voor eentje moeten betalen). Die gebruik ik meestal in combinatie met RazorSQL, een progje dat zowel voor windows als OSX bestaat. Hiermee kan ik op een gebruiksvriendelijk manier de andere database zien.

 

Wie nog nooit met dit soort dingen is bezig geweest, moet nu waarschijnlijk een lichte stoomontwikkeling rond de oren hebben.

ExecuteSQL functie, ExecuteSQL script stap, ESS, ODBC, JDBC, en dan wat "the dude" me lijkt te doen, namelijk die dingen combineren.

Lijkt me iets voor een blogger om alles eens netjes op een rijtje te zetten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...