Ga naar inhoud
  • 0

Grootte aangepast dialoogvenster


BaW01

Vraag

Sorry, weer een vraagje :? Is er een methode om de grootte (en positie) van het aangepaste dialoogvenster in te stellen? Ik gebruik hier en daar deze dialoogvensters en vind het behoorlijk irritant dat deze zich steeds resetten naar een bepaalde grootte. Voorbeeld: in de ontwerpomgeving versleep ik het venster zodanig dat de tekst netjes zichtbaar is. Dat blijft verder gehandhaafd, prima. Wanneer ik het vervolgens laat compileren naar een runtime, dan worden de vensters weer klein weergegeven en is de tekst deels verscholen. Dat moet toch anders kunnen? PS: ik heb ook wat zitten stoeien met plugin's, maar krijg daar nog geen grip op.

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Toch is een plug-in hiervoor de beste oplossing. Het geeft nog meer voordelen. De FileMaker implementatie van 'Custom Dialog' is ronduit lachwekkend.

 

Ik gebruik zelf naar grote tevredenheid 24U SimpleDialog. Troi Dialog is ook goed. De FM functie gebruik ik echt helemaal nooit meer.

 

Je zult je een beetje moeten verdiepen in hoe het gaat, dit forum kan helpen, maar als je het onder de knie hebt zul je heel blij zijn.

Link naar reactie
  • 0

Oké, hopelijk kun je mij op weg helpen hoe het te doen. Het installeren van de plugin lukt wel en ook het benaderen via externe functies is geen probleem, tenminste, waar je daar de mogelijkheid toe krijgt bij de scriptopties. Daar loop ik dus vast. Ik wil dus bijvoorbeeld een ander dialoogvenster gebruiken dan het standaard aangepast dialoogvenster. Normaliter kun je het script opbouwen via de mogelijkheden van de standaard scriptstappen. Bij de plugin lijkt het alsof je pas via een omweg, d.w.z. via de opties van een scriptstap er bij kunt komen. Wat is hier de truc?

Link naar reactie
  • 0

Ja, heb ik eerst ook geprobeerd. Het punt is dat ik met gemaximaliseerde vensters werk, vind ik mooier. Met een modaal dialoogvenster wordt ook de venstergrootte van het 'werkvenster' aangepast. Kun je weliswaar in het script wel weer maximaliseren, maar toch is het een onrustig schermgedrag. Een 'gewoon' dialoogvenster toont zich netjes over het werkvenster heen. Dat heeft mijn voorkeur.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt er op dat de oplossing gevonden is :D Ik gebruik nu de plug-in Dialog-Plug-in. Eigenlijk gemakkelijk te gebruiken, gratis en het werkt!

De dialoogvensters bereik ik nu via 'Ga naar Lay-out' en opgeven: 'Lay-out door berekening'. Daar de gewenste Externe functie plaatsen, wat criteria en je hebt wat je wilt.

Link naar reactie
  • 0

Toch blijkbaar een beetje te voorbarig met mijn enthousiasme ... Met de Dialog Plug-in gaat het aanmaken, centreren e.d. van informatiedialogen prima, maar het wordt een ander verhaal wanneer een dialoogvenster met inputvelden wordt gekozen. Het venster en de inputvelden maken lukt wel, maar hoe krijg ik de gegevens uit de inputvelden doorgegeven naar velden in de database? Het dialoogvenster wordt opgebouwd met "ga naar layout" en opgeven "Layout door berekening". Daar vul ik o.a. in: Dialog_SetInputTypes( "edit" ; "edit") & Dialog_SetLabels( "Catalogusnummer" ; "Landcode") & Dialog_SetDefaultInputs( "1000" ; "NL"). Volgens de beschrijving van de plug-in zou je dan de waardes kunnen ophalen met Dialog_GetInput( "text1" ). (nb: ik neem aan dat "text1" staat voor het eerst inputveld, "text2" voor het 2e, enz.) Voor zover ik het begrijp zou dit een volgende stap in het script zijn, maar hoe definieer je dat? Een variabele? Vervolgens zou die waarde doorgegeven moeten worden aan een globaal databaseveld G_ZoekCatnr, die weer gebruikt wordt om een waarde te zoeken die correspondeert met een waarde in het veld Catnr.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp je punt en is zeker iets om te overwegen. Het is duidelijk dat het gebruik van een plug-in zekere voordelen heeft, maar in het vaardigheidsniveau waar ik nu zit, gaat het mij voorlopig nog wat te ver om een betaalde plug-in aan te schaffen. Van de andere kant, het is mogelijk dat ik t.z.t. de toepassing ga uitbrengen en dat vraagt natuurlijk wel een stabiele versie die langer mee kan dan vandaag. Welke plug-in is dan het meest betrouwbaar? Troi? Het belangrijkste voor mij is de interactie met de gebruiker. Dat zit vnl. in de dialoogvensters.

Link naar reactie
  • 0

Er zijn meerdere betrouwbare plug-in makers die een goede dialog-plug-in aanbieden, maar je zal altijd rekening moeten houden met de mogelijkheid dat een plug-in op enig moment niet meer werkt. In de meeste gevallen is er dan wel een alternatief in de vorm een andere plug-in of nieuwe "native" functionaliteit van Filemaker.

 

Peter Wagemans gaf op een van de Fm-Summits daarover een hele goede tip: vat de plug-in-functies of wat je er van gebruikt in Custom-Functions ... als er dan iets moet worden aangepast of als je er een andere plug-in gaat gebruiken, kan het centraal worden aangepast.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...