Ga naar inhoud
  • 0

Lettertype in tabelweergave, bug of feature?


Banach

Vraag

Ik loop tegen iets vreemds aan bij een lijst gegevens in tabelweergave. Het lettertype van de kolomlabels wordt kennelijk bepaald door het lettertype zoals dat in layoutmodus is aangegeven van het eerste veld dat in deze weergave getoond wordt. Dit is nogal lastig wanneer de lijst met een barcode begint. :)

Zie de plaatjes:

 

Met een gewoon veld beginnend:

 

5a758dd495e75_ScreenShot2015-09-11at21_45_27.png.593bae39d4bb8982c2f18db92ca5d617.png

 

 

En met een barcode veld beginnend:

 

5a758dd498b7c_ScreenShot2015-09-11at21_45_55.png.e4332c50df6ead95145b7a2c3e7cf329.png

 

Bug of feature? Ik weet het niet.

Is dit op een of ander manier op te lossen? Of moet ik de gebruiker maar instrueren om het barcode-veld niet vooraan te plaatsen?

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb dit ook al eerder ondervonden.

Wat ik deed: een leeg veld toevoegen aan de layout, dat niet gebruikt wordt.

Invoer werd ook afgeschermd en dat kolommetje kon vervolgens heel smal gehouden worden.

Dat moet dan wel door de gebruikers op de eerste kolom gehouden worden, maar het verlies qua schermruimte was minimaal.

 

Ik heb toen nog een tijdje zitten zoeken om de lettergrootte van de koptitels te varieren.

Dat is op die manier wel in te stellen, maar helaas is het onder invloed van de gebruiker of het zo blijft werken.

 

Maar er zijn meer functies die teveel macht aan de gebruiker geven in de Table View waardoor ik het NOOIT gebruik.

Zoals het onbeperkt toevoegen van ongecontroleerde records en nog erger... toevoegen van nieuwe velden.

 

Dan toch maar List View.

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik de tableview tegenwoordig voor klanten die veel overzichten willen maken. Bij de privileges geef ik op dat de layout "modifiable" is en dat de gegevens "View only" zijn. Daarnaast heb ik op invoerlayout op alle voor de gebruiker zinvolle velden een tooltip gemaakt die wanneer de "alt"-toets is ingedrukt weergeeft wat de tablename::veldname is, zodat de gebruiker zelf zijn overzichten kan maken. Ik vind het best handig en mijn klanten ook (na wat uitleg)

Link naar reactie
  • 0

Beiden zeer bedankt voor jullie inbreng. Voor mij geldt eigenlijk dezelfde insteek als welke Menno hier beschrijft. Ook maak ik layouts welke alleen bereikbaar zijn voor bepaalde gebruikers waarop enkele velden dan wel writable zijn. Daarmee kunnen beheerders e.d. reeksen van records aanpassen terwijl ze die records ook in beeld hebben.

 

De mogelijkheden om records toe te voegen en/of nieuwe velden aan te maken kun je afschermen m.b.v. de privilegesets voor de verschillende gebruikers. Gelukkig maar want anders zou het inderdaad een volkomen onbruikbare weergave modus zijn.

 

Het idee om een heel smal (leeg) veldje als eerste veld toe te voegen is helemaal geweldig. Ik heb zo'n veldje (een global) helemaal vooraan gezet en handmatig op een breedte van 1 pixel gezet. Je ziet het dan niet en ook het verschuiven van de barcode kolom naar een positie vóór deze lege kolom gaat nog niet zo gemakkelijk (mij lukt het niet), daarmee blijft die lege kolom vrijwel altijd het eerste veldje.

 

En inderdaad, de opmaak van dit dummy veldje op de layout bepaalt nu helemaal de opmaak van de kolomlabels, lettertype, grootte, vet, onderstreept, cursief enz het werk allemaal door in de kolomlabels. Kleur van de letters en achtergrond echter niet.

 

Ook nul px geprobeerd, maar dat heeft geen effect. Erger nog je krijgt het kolommetje niet meer geactiveerd en dus niet breder en dat kan je pas weer oplossen door het veldje eerst van de layout af te halen, de layout op te slaan en dan het veldje weer toe te voegen. :)

 

Zet het kolommetje dus op 1 px breed. Dat gaat niet via het verschuiven van de rechter kolomgrens, dan kun je tot minimaal 20 px komen. Gebruik de optie Zet Kolombreedte onder het driehoekje in het kolomlabel.

 

Opgelost dus :D

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...