Guest Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Hi, Ik ben sinds een aantal weken aan de slag met Filemaker Pro 14. Het bouwen van onze database gaat goed en we integreren steeds meer oplossingen. Nu ben ik aan de slag met het maken van een facturatie oplossing. Alles werkt, behalve mijn BTW berekeningen. Ik heb het volgende gemaakt, een portal waar in staat: Artikel# Artikel Aantal Artikelprijs Bedrag Korting BTW% 1 Blabla 3 €10,00 €30,00 0% 6% 2 Blablabla 2 €10,00 €20,00 0% 21% Onder de portal staan de velden: Subtotaal € 50,00 BTW over 6% € ..,.. BTW over 21% € ..,.. De berekeningen van alle velden gaan goed, maar ik kom maar niet achter de formule die ik moet gebruiken voor de laatste 2 velden BTW over 6% en BTW over 21%. Ik zat te denken aan iets van if (BTW% = 0,06 ; bedrag * BTW%). Maar dat berekend hij alleen voor de eerste portaal regel. Wanneer in dezelfde berekening, if (BTW% = 0,21 ; bedrag * BTW%), in de BTW over 21% zet vervalt de berekening in het veld BTW over 6%.. Iemand een idee? Thanks voor de hulp alvast! Quote
peerke Posted January 16, 2016 Posted January 16, 2016 Je moet per portaalregel deze waarden berekenen met de if of case berekening. Artikel# Artikel Aantal Artikelprijs Bedrag Korting BTW% btw over 6% btw over 21% (die velden hoeven niet zichtbaar te zijn) En dan een som van deze velden buiten het portaal. Handig is de berekening zo te maken btw hoog > 20 en btw laag < 20 en >0. Als de btw percentages dan veranderen, bijv. laag naar 8 en hoog naar 23, werkt het nog steeds. Quote
Guest Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Hi Peerke, Thanks voor de reactie! Ik moet je eerlijk vertellen dat ik niet helemaal voor me zie hoe ik jou berekening moet uitwerken. Kun je de berekening misschien eens voor me uitschrijven? Super thanks alvast! Quote
andries Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 legaal gezien mag je niet de BTW per lijn berekenen, maar moet je per factuur de basis per BTW tarief berekenen en dan daarop de BTW berekenen (het zit hem in afrondingsfouten hier...). Dus moet je per factuur een veld hebben: basis 0%, basis 6% en basis 21%. Deze velden zijn dan de som van de factuurlijnen voor het overeenkomend BTW tarief. Hierop moet je dan de BTW berekenen. Quote
SuperWimmie Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Klopt helemaal, Andries. Waarbij vermeldt dat je in de voet van de factuur, per apart BTW percentage, de grondslag, het percentage, en het BTW bedrag dient te presenteren. Quote
Guest Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Dank voor de opheldering heren! Volgens mij voelden mijn facturen aan de wettelijke eisen. Voor de zekerheid nog een Screenshot gemaakt. Begrijp ik nu goed dat ik voor iedere rij in mijn portaal de 3 basis velden moet toevoegen? en dan uiteindelijk de in de verschillende BTW over % velden deze basis velden moet optellen? Of is er hiervoor een makkelijkere manier? Thanks! Quote
Guest Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 legaal gezien mag je niet de BTW per lijn berekenen, maar moet je per factuur de basis per BTW tarief berekenen en dan daarop de BTW berekenen (het zit hem in afrondingsfouten hier...). Dus moet je per factuur een veld hebben: basis 0%, basis 6% en basis 21%. Deze velden zijn dan de som van de factuurlijnen voor het overeenkomend BTW tarief. Hierop moet je dan de BTW berekenen. Ok, dit begrijp ik. Maar wat is dan de berekening voor deze velden? Ik ben het spoor bijster.. geprobeerd met if.. maar daar komt alleen de berekening uit van de eerste regel. Quote
SuperWimmie Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Dit is hoe ik het heb opgelost. In een aparte tabel heb ik 10 voorgedefinieerde BTW records zitten, met daarin alleen de code, omschrijving en het percentage. De sleutel op de code ligt vast. In de factuurregels van de factuur geeft de gebruiker de juiste BTW code op, met verder de Hoeveelheid en PrijsEenheid. Op de factuurregel zelf reken ik nog geen BTW uit. Wel heb ik op de factuurregel een 10 tal velden, die op basis van de gekozen BTW code de waarde Excl. BTW opneemt, of leeg blijft. Deze 10 tal totalen, worden afgerond op 2 decimalen. Daarmee wordt voorkomen dat een optelling net even naar boven of naar onderen wordt afgerond. Als je een factuur overtikt in Excel, zou het Excel totaal precies moeten kloppen met de factuur. In de Factuur worden de 10 waardes Excl. BTW allemaal apart opgeteld, dus ook daar 10 velden. Vervolgens worden daar alle getallen uitgerekend, zodat je de grondslag per BTW netjes te zien krijgt. Met daarachter ook gelijk de juiste BTW waarde. Deze BTW waarde wordt ook op 2 decimalen afgerond, om optellingsverschillen te voorkomen. Om het netjes af te ronden zie je vervolgens Totaal Excl. BTW, de totale BTW waarde (heb je boekhoudkundig gezien niets aan) en Totaal te betalen. Het Totaalbedrag BTW heb je in de administratie niets aan. BTW dien je altijd apart te registreren, waardoor een administratiepakket altijd zelf het totaal BTW wel berekent. Ik heb gekozen voor 10 BTW codes. In de praktijk in NL kom ik uit op 3, te weten Hoog, Laag en 0. BTW Verlegd kan je eventueel anders coderen dan BTW 0, maar rekenkundig maakt dat niet uit. Verder heb ik in de factuurregel nog een geintje opgelost, door daar de PrijsEenheid te kunnen opgeven zowel Inclusief als Exclusief BTW. Dat maakt de invoer wel een stuk eenvoudiger, maar op de factuur presenteer ik altijd Excl. BTW. Dit blijkt qua presentatie in de parktijk het meest duidelijk. Bij benzinebonnetjes en kassabonnetjes is het altijd opletten. Daar zie je de artikelregel vaak inclusief BTW, met nog een aparte vermelding ergens wat dan de BTW waarde is... is verwarrend. Maar verkoop je aan particulieren, dan moet je ook de Inclusief BTW waarde tonen. Dat ben je wettelijk verplicht. Met dit model kan je alles aan... voor zover ik dat heb ervaren. Het afrondingsprobleem: Het gaat helemaal nergens over. Het is een centenkwestie. Veel boekhoudpakketten boeken deze centen automatisch weg naar een verschillenrekening. Andere pakketten hebben die luxe niet en dan wordt het boeken een beetje vervelend... Wettelijk gezien klopt de factuur niet, iemand die het spannend maakt stuurt de factuur gewoon weer terug naar de afzender. Quote
pjotter Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Het berekenen van de BTW in de portaal regels kun je misschien ook oplossen door per artikel aan te geven welk BTW percentage hiervoor gebruikt moet worden. Het ligt er aan wat voor producten je hebt maar ik geef even als voorbeeld: Ik lever een dienst als stucadoor en die is standaard 21% maar als ik stucwerk maak in een bestaand oudhuis dan is het maar 6%. Ik heb dan in de artikel database staan werk 21% en werk 6%. Bij het maken van de factuur kies ik het juiste artikel en het aantal uren en reken in dezelfde portaal de btw uit. Tel vervolgens deze totalen op en ik heb een factuur met de verschillende BTW. Met opmaak in de portalen laat je de BTW weg natuurlijk alleen bij het totaal toon je die. Je kunt ook een button maken met bereken BTW 0,6 of 21 % in je portaal regel maar dan moet je bij elk artikel aangeven hoeveel procent dit moet zijn. Quote
menno Posted January 18, 2016 Posted January 18, 2016 Berekenen van de BTW moet worden gedaan per geleverde prestatie/goed en waar (als in geografische locatie) deze wordt geleverd. Je mag daarbij gewoon zelf bepalen wat jij onder een prestatie verstaat, als je de btw maar duidelijk specificeert. Een factuur is als zodanig dus niet per definitie een prestatie/goed en de BTW per factuurlijn mag daarom gewoon. Sommige boekhoudpakketten willen echter per BTW-klasse één cumulatief per factuur. Een voorbeeld daarvan is univers/unit4, maar univers/unit4 accepteert wel cumulatieven van per factuurlijn berekende btw-bedragen. Andere boekhoudingen accepteren alleen het vermelden van de netto bedragen en het totaalbedrag inclusief de BTW, met de btw-code per factuurlijn en berekenen zelf de btw, een voorbeeld daarvan is TwinField, mits je die zo inricht om dat te accepteren. Weer andere boekhoudpakketten vinden bijna alles goed, exact-globe is daarvan een voorbeeld. De belastingdienst accepteert beide rekenmethoden, mits de afwijking beperkt blijft. Lage aantallen (enkele stuks) met prijzen van minder dan 10 cent (bij 21%) en minder dan 20 cent (bij 6%) geven dan snel te grote afwijkingen. Bij facturen met slechts 2,3,4,5 lijnen zal dat meestal geen probleem zijn, maar bij 10-tallen of honderden factuurlijnen per factuur en daar weer een veelvoud van facturen kan weer wel voor problemen zorgen. Het is dus ook gewoon een kwestie van je gezonde verstand gebruiken. Heb je facturen met lijnen van 10-tallen euro's en meer, dan is de afwijking gewoon niet significant genoeg om voor grote afwijkingen te zorgen .... bij het betalen van de belasting mag je ook altijd afronden naar beneden op hele euro's , dus echt niemand die zich bij de belastingdienst druk maakt over een afwijking van bijvoorbeeld 50 cent tussen de twee rekenmethoden .... als je maar afdraagt cq vordert wat er op de factuur staat, daar moet je dan weer wél precies in zijn Quote
Guest Posted January 19, 2016 Posted January 19, 2016 Dit is hoe ik het heb opgelost. In een aparte tabel heb ik 10 voorgedefinieerde BTW records zitten, met daarin alleen de code, omschrijving en het percentage. De sleutel op de code ligt vast. In de factuurregels van de factuur geeft de gebruiker de juiste BTW code op, met verder de Hoeveelheid en PrijsEenheid. Op de factuurregel zelf reken ik nog geen BTW uit. Wel heb ik op de factuurregel een 10 tal velden, die op basis van de gekozen BTW code de waarde Excl. BTW opneemt, of leeg blijft. Deze 10 tal totalen, worden afgerond op 2 decimalen. Daarmee wordt voorkomen dat een optelling net even naar boven of naar onderen wordt afgerond. Als je een factuur overtikt in Excel, zou het Excel totaal precies moeten kloppen met de factuur. Thanks Wimmie, het is me gelukt via deze manier. Het enige waar ik nog mee zit is wanneer ik de velden die de BTW opnemen of niet in de factuurregel instel als decimaal met 2 cijfers achter de komma, er een ? komt te staan in het veld.. But why?? Quote
Guest Posted January 23, 2016 Posted January 23, 2016 Ja! Het is me gelukt! Thanks voor alle hulp! Quote
Recommended Posts