Ga naar inhoud
  • 0

Script activeren op Server


Donamd

Vraag

Ik heb een eerste test gemaakt voor het uitvoeren van een Scheduled Script vanop de Server.

Ik heb een taak aangemaakt waarbij een script uitgevoerd wordt 1 x per dag op een vast gesteld uur.

Het test script omvat maar 1 regel om een mail te versturen.

Als ik het script zelf aanroep vanuit FM 17 Advanced wordt de mail verstuurd.

In de server zie ik bij het overzicht bij Script Schedules de taak staan met vermelding van Running op het ogenblik dat de taak dient uitgevoerd te worden.

Echter ontvang ik geen mail.  Iemand een idee wat hier mis kan gaan ?

 

Hoe lang blijft de statur trouwens op Running staan ?

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Probleem opgelost.  Via de Event.log zag ik dat mijn Opstart Script mee uitgevoerd wordt als de Scheduler een script uitvoert.  In dit script bevinden zich dan weer script stappen die niet gekend zijn voor FMServer.

Ik heb nu in het begin van het Opstart Script een If Then regel toegevoegd die controleert op Get ( ApplicatieVersie ) = "Server ...".

Indien aan deze voorwaarde voldoaan wordt, wordt het opstart script gesloten.

Link naar reactie
  • 0

Het script bevat  stap 'Mail Verzenden' zonder dialoogvenster en is inderdaad ingesteld via SMTP.

Als ik het script aanroep vanuit FM17 Advanced wordt de mail inderdaad verstuurd en is er geen actie vereist van een gebruiker.

Zoals gemeld start het script niet op vanuit de Scheduled Taak vanuit FMServer.  Ook als ik hier de opdracht geef het manueel te starten wordt er geen mail verstuurd.

Wel verschijnt in beide gevallen de melding Running bij de Scheduled Taak.

Link naar reactie
  • 0

In de event.log van de FMServer zie ik wel fouten verschijnen nadat de taak aangeroepen wordt.

Blijkbaar wordt bij het aanroepen van het script ook het opstart script van de database geactiveerd welke problemen veroorzaken.

Kan ik in het opstart script eventueel een opdracht geven om dit script te stoppen indien het aangeroepen wordt vanuit filemaker ? 

event_log.png

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je terugmelding.

Inderdaad wordt bij ieder FM script dat aan de server kant moet worden uitgevoerd ook het opstart script (OnFirstWindowOpen) van die oplossing uitgevoerd. Dit geldt zowel voor scripts welke gestart worden door de Script Scheduler als ook de scripts welke met de scriptstap PSOS (Perform Script on Server) worden gestart. Dit kan nog wel eens een instinker zijn zoals hier blijkt. Ook moet je goed letten op de context. Een en ander staat aangestipt in:

https://fmhelp.filemaker.com/help/17/fmp/nl/index.html#page/FMP_Help/running-scripts-on-server.html

Let er op dat ook bij het afsluiten van het script automatisch het script voor sluiten van het laatste venster wordt uitgevoerd (OnLastWindowClose). Ook dat script dient dus ServerSafe te zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...