Jump to content
Peter Wagemans

Belgische EID kaart uitlezen

Recommended Posts

Lesterius voorziet al een aantal jaar de myFMbutler EID plug-in https://www.myfmbutler.com/en/products/eid-plug-in/7. Na overleg met product manager @Koen Van Hulle heb ik besloten om deze software toch "in het public domain" te plaatsen. Het bestandje is dus freeware en een alternatief op de myFMbutler EID plug-in - Lesterius is dus op de hoogte en steunt zelfs dit initiatief.

De bijgevoegde FileMaker module bevat een aantal scripts die gemakkelijk in te bouwen zijn in een bestaande applicatie. Er is ook een script dat door de inhoud van de kaart "wandelt". Alle scripts zijn gedocumenteerd, zodat je een idee krijgt van hoe een Belgische EID kaart eruit ziet. Er is ook een scriptje dat tracht om documenten te tekenen met de EID kaart, dit werkt echter nog niet, dit zou in een volgende versie echter wel in orde kunnen komen.

Er wordt géén gebruik gemaakt van de EID Middleware, wat zo zijn voor- en nadelen heeft. Het voordeel is dat je niets bijkomend moet installeren, het nadeel is dat sommige kaartlezers (nog) niet werken. Zo heb ik problemen ondervonden met de Vasco DP905, die niet toelaat om een SELECT instructie te doen op de 3F00 directory. Een groot aantal kaartlezers, waaronder mijn Cherry 1044U doen het echter prima.

Wat de scripts natuurlijk wél gebruiken is de MBS plug-in. Christian Schmidt van @MonkeybreadSoftware heeft me geweldig geholpen om alles voor mekaar te krijgen, we hadden zelfs een debug sessie met TeamViewer die meer dan een uur in beslag nam. Kudos. Gezien er toch al gebruikt gemaakt wordt van de krachtige MBS plug-in, gebruik ik 'm ook om de variabelen op applicatie niveau te zetten, en de dialoogvensters aan te passen aan de taalinstelling van FileMaker.

Ik plaats deze software als een soort van module, waarvan we de functionaliteit stilaan kunnen verbeteren en uitbreiden. Ik wil hierbij ook graag een discussie openen over het gevaar dat je loopt als je identiteitskaart afgeeft zodat die kan gelezen worden. Ik vind het onbegrijpelijk dat de private key van je kaart zomaar gelezen kan worden.😲

Belgian EID Reader.fmp12

Meer dan een week later, 3 downloads en geen feedback. Wat zou de reden hiervoor zijn? Bijna iedereen die met de EID plug-in oplossingen maakt is perfect OK hiermee? Is deze post niet zichtbaar genoeg? Raar, maar ik ga er niet wakker van liggen.