emma Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 ik gebruik nu b.v. de functie : if(eigen risico="ja";bedrag eigen risico;0) ik wil er nog een voorwaarde aan verbinden b.v. soort zorg ="farmacie" ik heb de Missing Manuel al geraadpleegd, maar kom er niet uit Quote
0 Infomatics Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 dat wordt dan iif(eigen risico="ja" and soort zorg ="farmacie" ;bedrag eigen risico;0) Je kunt met 'and' meerdere voorwaarden opgeven, daarnaast kun je met 'or' voorwaarde1 óf voorwaarde2 opgeven. Je kunt ze ook combineren, maar dan moet je haakjes gebruiken om ze te groeperen, bv (voorwaarde1 and voorwaarde2) or (voorwaarde3 and voorwaarde4) Quote
0 emma Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 erg bedankt, het is dikwijls eenvoudiger dan je denkt. Emma Quote
0 Marsau Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 Beetje flauw wellicht... Niets is zo complex als een werkelijk eenvoudige oplossing. Het is altijd goed om goed na te denken over je datamodel, vooral als er wat bedrijfslogica te verwerken is. Als er een bedrag > 0, dan is er een eigen risico, dus het veld is overbodig. De vraag is: is er een reden om dan deze informatie 'dubbel' vast te leggen? Het vergroot de beheerslast en de kans op fouten, maar wellicht zijn er goede redenen om het wèl te doen. Quote
0 emma Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 eerlijk gezegd heb ik daar nooit over nagedacht, als ik deze formule gebruik ook in andere databases vul ik altijd 0 in als ik bedoel 'false' Quote
0 Banach Posted June 24, 2021 Posted June 24, 2021 @ Marseau, welk veld is volgens jou overbodig? Quote
0 emma Posted June 24, 2021 Author Posted June 24, 2021 ik denk niet overbodig als ik geen 0 invul krijg ik een foutmelding dat er een tekstconstante, veldnaam of teken wordt verwacht Quote
0 Marsau Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Het veld "eigen risico". Als er een bedrag is, dan is er (logisch gezien) een eigen risico. Voeg je extra velden toe, dan compliceer je de logica. Daar kunnen best goede redenen voor zijn (en dan is het veld niet "overbodig") Quote
0 Banach Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 @MarsauIk kan mij goed voorstellen dat je de aan- of afwezigheid van een eigen risico met ja of nee wilt kunnen aangeven en niet met alleen een bedrag dat dan een tweede betekenis heeft wanneer er geen eigen risico is. Denk ook bijvoorbeeld aan de situatie dat het eigen risico is opgebruikt, waardoor het bedrag op nul staat maar er wel degelijk een eigen risico is. Dus ik denk dat Emma het hier prima gedaan heeft, ook al is het alleen maar voor de transparantie in de betekenis van de verschillende velden. Om toch een normalisatie in de verschillende velden te hebben zou je kunnen checken of het bedrag op nul staat wanneer eigen risico op nee staat. Maar of dat echt nodig is betwijfel ik. Quote
0 Marsau Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Je illustreert wat ik zeg. Je geeft redenen aan om een bepaalde ontwerpkeuze te maken. Niettemin is het de vraag wat Emma modelleert, dat hoeft weer niet overeen te komen wat jij hier schetst. (bijv, eigen risico als 'normbedrag' of eigen risico als lopend saldo... Of nog iets anders?) Quote
0 Banach Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Precies. Daarmee zou je met jouw antwoord Emma op het verkeerde been kunnen zetten. Wat natuurlijk niet de bedoeling is. Context. Quote
0 emma Posted June 25, 2021 Author Posted June 25, 2021 overigens ben ik ook nog maar een beginner in filemaker ik sluit hierbij een schermafbeelding in om te laten zien wat ik bedoel, het werkt in ieder geval goed , de witte velden zijn invulvelden, de grijze resultaat velden Quote
0 Banach Posted June 25, 2021 Posted June 25, 2021 Wanneer iets goed werkt heb je het wat mij betreft prima gedaan. Quote
Question
emma
ik gebruik nu b.v. de functie : if(eigen risico="ja";bedrag eigen risico;0)
ik wil er nog een voorwaarde aan verbinden b.v. soort zorg ="farmacie"
ik heb de Missing Manuel al geraadpleegd, maar kom er niet uit
12 answers to this question
Recommended Posts