Ga naar inhoud
  • 0

Hoeveel "clients" kan je nu nog lokaal zelf aan een "gewone "filemaker Pro hangen ?


VWin

Vraag

Hallo, 

 

Lokaal zou je dus tot 5 clients (met een eigen fmp) kunnen laten inloggen op een lokale fmp. Dat heb ik al proefondervindelijk gedaan én gezien.

Kun dergelijk systeem er nog meer aan dan 5 ? 6 ?

 

Of moet je dan sowieso naar een server gaan ?

Indien "on premise": Is dat dan enkel 16 euro/user/maand

Of ... is dat nog PLUS de aankoop van de nodige fmp-clientlicenties, juist ?

 

evdp

aangepast door VWin
Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

- dus lokaal proberen een gewone fmp als "a"-server gebruiken voor bv 6 andere toestellen met een fmp zou niet lukken ? ( met 5 aangelogde fmp's lukt het wel)

-  In geval van een Claris Filemaker Server-"huur" "on-premise" geldt die €16/maand dan per gebruiker of per inlogbaar/ingelogd toestel ?

maw: indien 5 personen toegang hebben via 7 toestellen geldt dan ook de 5 x €165-regel ? of is het 7 x €16/maand ?

Link naar reactie
  • 0

Vergis je niet. Je rekent af op jaarbasis voor minimaal 5 gebruikers, dus € 960 per jaar, exclusief BTW.

Dat is exclusief hardware of VPS. Bij FileMaker Cloud zit je dan op € 1260 excl. , dan heb je geen verdere hosting kosten.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. De FMP's zijn inbegrepen (en delen hetzelfde licentiecertificaat).

De licentie is user-based, dus je kan in principe met meerdere apparaten inloggen. Als je tijdelijk overschrijdt, dan ga je niet opeens meer betalen, maar de server kan de verbinding weigeren. Bij een concurrent connections licentie is de limiet wel stringent. Het is mij nooit helemaal duidelijk geworden waar precies de grenzen liggen.

Lokaal FileMaker delen zou ik afraden voor alle settings waar serieus gewerkt wordt. We verwachten bovendien al een tijdje dat deze functionaliteit zal worden verwijderd.

Link naar reactie
  • 0
Op 13-6-2022 om 23:51, Marsau zei:

Vergis je niet. Je rekent af op jaarbasis voor minimaal 5 gebruikers, dus € 960 per jaar, exclusief BTW.

Dat is exclusief hardware of VPS. Bij FileMaker Cloud zit je dan op € 1260 excl. , dan heb je geen verdere hosting kosten.

Het kost wat, maar dan heb je ook wat. De FMP's zijn inbegrepen (en delen hetzelfde licentiecertificaat).

De licentie is user-based, dus je kan in principe met meerdere apparaten inloggen.....

Dus voor bv. 5 gebruikers op 7 of 8 toestellen blijft de prijs 960 euro/jaar ?

Link naar reactie
  • 0
10 hours ago, VWin said:

maar als je dan bv. 8 pc's hebt , maar slechts 5 gebruikers dan geldt blijkbaar dat éne licentiecertificaat voor die 8 toestellen ? of voor 9 ? of voor 10 ?

Er zit een (technisch) verschil tussen hoeveel gebruikers je hebt en hoeveel er gelijktijdig inloggen.

Formeel… als je 8 gebruikers hebt, moet je 8 licenties aanschaffen… dat de praktijk iets flexibeler is is mooi meegenomen.

Link naar reactie
  • 0
2 uren geleden, Infomatics zei:

Ja, maar je mag maar maximaal 5 pc’s tegelijk met de FileMaker server verbinden. 

Zie mijn opm. dat is ook licentie-afhankelijk. 

Bij een user-based licentie is de veronderstelling dat een user met meerdere devices kan inloggen, hetgeen impliceert dat de limiet van 5 gelijktijdige connecties tijdelijk overschreden kan worden. 

Dat is dus niet het geval bij een concurrent connections license, die niet gebaseerd is op aanwijsbare users. Daar geldt een harde limiet. 
 

Dit alles betreft dus FileMaker server. Lokale FileMaker sharing valt buiten dit licentie regime. De veronderstelling is dat elke instantie van de applicatie correct gelicenseerd is. De technische limiet geldt voor 5 verbindingen en die is hard. 

Link naar reactie
  • 0

Aanvullende opmerking wat betreft local sharing. Ik redeneer verder op mijn eigen uitspraak:
Omdat de lokale FMPs een zelfstandige licentie zijn, à raison €576 excl btw, is dit by far de duurste manier van FileMaker te gebruiken in een groepssetting. 

tenzij je natuurlijk nog een paar separate, (al dan niet legale) licenties hebt liggen. 😬

Bij de ‘reguliere’ team licenties krijg je als het ware 5 FMP’s en drie FMS voor een bedrag dat nog niet eens het dubbele is van een individuele licentie. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...