Jump to content

eerst proberen, dan vragen

Recommended Posts

Beste allemaal

Een verhaaltje voor het cafe. Veel vragenstellers roepen / vragen allerlei dingen zonder eerst de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen. De basiskennis van een hoop mensen - ook die van mij - is weinig tot middelmatig, maar daar kun je soms best iets leuks mee maken. Soms stel je dan ook vragen die al beantwoord zijn, maar het antwoord kun je niet goed vinden op het forum. Soms is het antwoord in een andere vorm al gegeven. Vaak zit je gewoon vast en kun je de oplossing niet vinden, kijk je er overheen of zie je het even niet meer zitten. Het forum helpt je soms gewoon even een andere richting op te kijken en zie je het antwoord wel. Ik lees dan ook vaak even de vragen die anderen stellen, daar leer je meestal zelf weer van.

Nu is het stellen van een vraag natuurlijk prima, daar is dit forum voor. Als iemand zich geroepen voelt om te antwoorden, en dat gebeurt vaak, dan krijg je antwoord.

Maar als de vraag dusdanig is dat je je mag afvragen of de steller wel ooit eens eerder een computer van dichtbij heeft gezien, of duidelijk pas enkele minuten van zijn leven heeft doorgebracht achter filemaker en meteen al begint te vragen, dan vraag ik me wel eens af of het dan de moeite waard is om uberhaupt te antwoorden.

Veel vragen gaan over het opzetten van een database. Men bedoelt dan hoe men gegevens vanuit diverse tabellen met elkaar kan laten samenwerken. Hoe men menu structuren kan opbouwen etc. Gewoon de meest elementaire dingen van Filemaker. Voor die mensen heb ik een tip die ik zelf wel leuk vond, ik heb er tenminste wel weer wat van geleerd.

Op de site van filemaker.nl kun je een demo van filemaker 8 downloaden. Verder is er ook te vinden een bestand met de naam Business_productivity_kit. Dit bestand heeft met de nodige aanpassingen een aantal van de demo / template,s welke bij filemaker zijn geleverd, aan elkaar geknoopt. De uitleg is helder, de werking simpel. Even een adressenbestand, een factuur maken etc. En het is ook nog eens een keer in het Nederlands. Het lijkt mij een prima uitgangspunt voor de beginner die de ambitie heeft iets te gaan doen met filemaker en een goede start wil. Een aantal beginnersproblemen zijn reeds werkend opgelost, en je kunt direct aan de slag. Vanuit deze demo kun je altijd van alles uitbreiden en je eigen wensen invullen. Op die wijze is de eerste start niet zo tijdrovend, hoeft men niet meteen te beginnen met vragen stellen, en zijn de eerste valkuilen vermeden.

Misschien heb ik weer een open deur ingetrapt, misschien moeten een aantal van jullie weer lachen om dit verhaal, omdat ze het al lang kenden. Maar mischien zijn er ook lezers bij die er wat aan hebben.

Rondje van mij????

Groeten

Wim Bongertman

Edited by Guest

Deels akkoord.

De meesten van de "pros" zijn gegroeid vanuit FM2 of 3 en hebben zélf nooit een handleiding opengeslaan (ik toch niet). FM is één van de enige tools waar non-nerds mee beginnen ontwikkelen, en deze zijn niet echt de handleiding-types, maar wel van anarchistische aard. Bovendien worden de "newbies" overrompeld door tal van nieuwe mogelijkheden en zien het bos door de bomen niet meer, met name de simpele "fichenbak" dat FM ooit was.

Het mooie aan Fm is de ontzettend lage instapdrempel en beweegt velen tot een soort van semi-professionele programmatie. De markt van de meeste consultants in FM is dan ook het corrigeren, bijstaan en vervolmaken van deels afgewerkte projecten die opgestart zijn door dezen en niet meer verder kunnen.

Dus in het belang van de business: help ze! Trek die mensen over de eerste drempels! Laat ze in de talloze KMO's de eerste stappen zetten naar een CRM of ERP oplossing!

Mannen, dit is een markt!

Stef

Voor studenten die daar problemen mee hebben heb ik het volgende :

The FileMaker Pro Tutorial for people who can’t understand FileMaker Pro tutorials nor manuals and to put some FUN back into FileMaking!

Begint aardig een school best-seller te worden.

...en ik ben er best trots op dat een 'afgestudeerde' volgende maand aan de slag gaat als 'in-house FM developer' in een confectiebedrijf....

Ik ben een student die de studie Bedrijfskundige Informatica volgt op de Hogeschool in Eindhoven.

Ik ben in Augustus begonnen met een stage die een half jaar duurt. Ik ben terechtgekomen bij een klein telecom bedrijf die gebruik maakt van Filemaker Pro 7. De opdracht die ik heb is het compleet opnieuw ontwerpen en realiseren van een goed werkend systeem in Filemaker Pro 7. Ik had nog nooit gewerkt met Filemaker Pro 7 en het was voor mij een flinke uitdaging.

In het begin is het programma echt een wirwar. Logisch dat je zaken nog niet kan begrijpen. Door ontzettend veel te lezen en te oefenen heb ik het programma leren kennen. Ik heb ontzettend veel vragen en antwoorden gelezen hier op het forum. (waarvoor mijn dank aan diegene die de makkelijk en de wat ingewikkeldere vragen voor mij gesteld hebben) Bijna dagelijks heb ik kleine voor de hand liggende oplossingen gevonden die me zo 1,2,3 niet tebinnen wilden schieten. Het is mij bijna nog niet overkomen dat ik geen oplossing heb kunnen vinden.

Tuurlijk heb je de basiskennis van de werking en de opzet van een database. Ik heb gewerkt met programma's als acces, oracle en exact.

Ik ben nu ruim twee maanden verder en ben in die tijd full time bezig geweest met fm. Het is echt onvoorstelbaar als ik bekijk wat voor oplossingen ik nu al kan bewerkstelligen binnen Filemaker. Dit had ik twee maanden geleden niet voor mogelijk gehouden.

Nee ik denk niet dat het zo snel nodig is een simpele vraag te stellen, maar wat versta je onder een simpele vraag.

Op een simpele vraag kan vaak een moeilijk antwoord gegeven worden, terwijl bij wijze van spreken een moeilijke vraag met een simpel antwoord op te lossen is

FileMaker is zeker een aanrader!

Uit de reacties lijkt het wel of men mij niet helemaal goed heeft begrepen.

Let wel: Natuurlijk is het prachtig dat op het forum vragen kunnen worden gesteld en worden beantwoordt. Nee, daar heb ik alle waardering voor en heb er ook veel van geleerd. Af en toe zie je echter vragen van een niveau dat je je afvraagt of men wel eens eerder iets heeft gedaan met filemaker. De meest elementaire kennis ontbreekt. Als zo iemand een toepassing gaat maken, lijkt het vooraf al gedoemd tot mislukken. Dat is jammer omdat Filemaker een prachtig pakket is waar veel mee mogelijk is. Om deze mensen op de goede weg te helpen heb ik de tip van het bestand business_productivity_kit.zip op het forum geplaatst. Ik hoop hiermee een tip te hebben gegeven waarmee de beginner een goede stap op weg geholpen kan worden. Het is mijn ervaring dat als het een beetje op gang komt dat je dan vanzelf steeds meer gaat ontdekken, en uiteindelijke zal leiden tot een tevreden gebruiker. Ik hoop hierdoor dat er steeds meer mensen de trail versie zullen gaan inruilen voor een echte licentie en er dus steeds meer gebruikers gaan komen. Te vaak zie je vragenstellers na een of twee vragen niet meer op het forum terugkomen, kennelijk heeft men de moed dan opgegeven en dat is jammer.

Het was zeker geen kritiek op het forum, maar positief bedoelt.

Wat een hoop tekst in deze thread hier... :?:lol:

Ja, Wim leegt hier een vinger op de zere plek. FileMaker zou een stuk beter verkopen als er nog iets meer moeite gedaan werd om die instapdrempel een beetje te verlagen.

Eigenlijk zou FileMaker bijvoorbeeld ervoor kunnen zorgen dat trial versie downloaders hun email adres moeten achterlaten voor ze kunnen downloaden, en later deze mensen uitnodigen op een gratis training sessie. Een zaaltje voor 50 man afhuren, en een goeie lesgever de file die Wim vermeld uit de doeken laten doen.

Ik ben er zeker van dat aan het einde van zo'n sessie de kassa rinkelt aan de uitgang. BTW, schol (of proost, t'is al eender).

'k Ga meer voor de mening van Stef.

't Is net autorijden, iedereen kan het (in principe) alleen is het prettig als je in het begin op weg geholpen kan worden. Vroegah was Filemaker een stuk simpeler (en kende soms nog meer bugs :lol: ). Documentatie lezen is altijd lastig en persoonlijk vind ik hetgeen je bij het pakket krijgt ook niet altijd gemakkelijk te doorgronden... Dan is het prettig als iemand al of niet bevestigd of je het nu wel goed hebt begrepen. Net als de meer ervarenen onder ons: het is altijd vervelend om er achteraf achter te komen dat je het in het begin beter anders had moeten kunnen opzetten.

Een ongestelde vraag is (los van wellicht de kleur :wink: ) altijd nog slechter...