Jump to content
  • 0

toetsenbord shortcuts OS X en XP - Intel Macs

Peter Wagemans

Question

Of moet ik nu "afkortingen" gebruiken? Lijkt me echt zo'n artificieel vertaald woord, zoals software vertalers er wel meer uit hun duim zuigen tijdens vertalingen.

Beroepsmatig moet ik de ene dag op Mac programmeren, de andere dag op Windows, en meer op Windows dan op Mac. Op mijn kantoor thuis zit ik echter veel liever met mijn Macje te werken.

Op de confituursessie hebben sommigen mij gezien met mijn notebook "experiment", een OS X op mijn PC notebook. Zo'n hybride machine lijkt me fantastisch, maar ik heb wat problemen met de shortcuts.

Apple verkoopt nu Intel Macs, en daar kan je via Parallels perfect en snel XP mee draaien in een venstertje, of dual booten in Windows met BootCamp.

Goed zo. Maar dan begint het. Als ik in FileMaker command-q doe op Mac, of ctrl-q doe op Windows, dan stopt het programma. Maar de ctrl-toets staat wel helemaal links onder op beide toetsenbord layouts.

En da's knap vervelend, en vergelijkbaar met heel de dag te moeten wisselen tussen azerty en qwerty.

OK denk ik dan, OS X voorziet de mogelijkheid om de ctrl-toets en de command-toets te wisselen in het toetsenbord regelpaneel. Nogal drastisch, maar leek me een logische stap.

In Parallels lijkt echter geen feature ter beschkking te zijn die de toetsen opnieuw toewijst, dus da's dan weer opnieuw een probleem, want de toetsen staan dan weer terug verkeerd.

FileMaker heeft de laatste 2 jaar heel hard gewerkt aan de toetscombinaties, die zijn nu zo goed als logisch gemapt tussen de Mac en de Windows versie, op de volgende manier:

ctrl Windows = command Mac

alt Windows = option Mac

shift Windows = shift Mac (mooi toch?)

win Windows = niet gebruikt op Mac

niet gebruikt op Windows = ctrl Mac

Op Windows staat de alt knop echter links vlak naast de spatiebalk, op Mac staat die tussen de ctrl en de command toets, de command toets staat vlak naast de spatiebalk.

Op de plaats van de option toets op de Mac, staat op het moderne PC toetsenbord de Windows toets.

Je kan je wel indenken dat ik nu stilaan de kluts kwijt ben, en een soort keyboard shortcut syndroom ontwikkeld heb. Voor mij zijn toetsenbord shortcuts stilaan onbruikbaar, ik vergis me toch constant tussen de control de command, de option, de alt en de windows toets.

Ik zou wel zo'n nieuw MacBook Pro willen aanschaffen, maar vraag me af wat de ervaringen zijn van de eerste MacBook/Parallels/BootCamp FileMakeraars.

16 answers to this question

Recommended Posts

• 0

8O Voilá, da krijgde dan....

Je probeert iemand te helpen, nadat je urenlang over de vraag gereflecteerd hebt, eerst zelf zaken uittest, om zeker te zijn (zoals de negenproef, de 11 test en de 9 test, en om zeker te zijn nog effe een 128 bit hash ertegenaan gooit).

Het geheel wordt dan netjes in woorden omgezet met een min of meer begrijpelijke zinsstructuur (SVO - subject - verb - object) en dan wordt je nóg gesnapt....

Ik was dus niet overtuigend genoeg.... 8)

Ik moest even een uitweg voor de examenkoorts hebben Peter ....

• 0

Ik heb hier sinds vorig weekend een Mac mini Intel Core Duo staan, met Bootcamp er op. Mijn eerste ervaringen zijn zeer positief.

En wat die toetsen betreft, je moet er inderdaad goed je hoofdje bijhouden.

Verder lijkt de Mac mini zelf ook problemen te hebben met de keyboard-huishouding want als ik 'm minutenlang niet gebruik terwijl XP actief is, is mijn keyboard onbereikbaar geworden en moet ik herstarten ... Maar ja, daar is het een beta-versie voor zeker ... ?

• 0

Eergisteren is hij toegekomen, mijn splinternieuwe MacBook Pro.

Vanaf nu neem ik nog maar 1 notebook mee 's morgens... :D

Vanuit het perspectief van het Mac toetsenbord is de zaak wat simpelder. Wat ik wou:

- de ctrl toets in Parallels moest de command toets worden

- de command toets moest dan maar de windows toets worden

- switchen naar OS X moest nog altijd kunnen met command-tab

- command-H moest nog altijd blijven werken

... en ik vond iets dat blijkbaar werkt.

Eerst en vooral downloadde ik RemapKeys.exe. Die vind je in de volgende set tools van Microsoft:

http://download.microsoft.com/download/8/e/c/8ec3a7d8-05b4-440a-a71e-ca3ee25fe057/rktools.exe

Je start 'm op van de command line, en krijgt een grafische interface van je keyboard. Vervolgens sleep je de ctrl toets over de windows toets en de windows toets over de ctrl toets. Onderaan zie je je nieuwe layout.

Je verlaat de applicatie en herstart Windows.

Deze tip werkt dus alvast ook voor Boot Camp, maar ik wilde niet dat Parallels stopte als ik command-Q uitvoerde, maar dat mijn FileMaker applicatie binnen Parallels stopte.

Een tooltje dat ik al een paar jaar gebruik, bracht uitkomst. Er is nu ook een universal binary van MenuMaster, versie 1.4.1 is de laatste.

http://www.unsanity.com/haxies/menumaster

Die gebruikte ik al om command-shift-v aan "Define Valuelists" te hangen, en command-shift-c aan "Define Custom Functions".

Nu moest ik alleen nog alle keyboard shortcuts van Parallels zelf uitschakelen (Menus met shortcuts selecteren en backspace gebruiken).

Klaar. Ik kan nu de command shortcuts in zowel Windows als OS X gebruiken. De volgende dagen zullen uitmaken of dit echt goed werkt.

• 0

Nu het onderwerp over shortcuts gaat, kan iemand mij vertellen of er een toetscombinatie is om de "change" button te gebruiken wanneer je in de 'define database' dialog box een veldnaam hebt gewijzigd?

(ook met quickeys is het lastig deze button te activeren)

thx, André

• 0

He Peerke,

Ja, daar heb ik wel eens naar gekeken, geraakte daar niet helemaal uit. (specifiek met deze button)

Misschien dat een ander lid van dit forum nog met een geniale toetscombinatie komt. (ik heb de internationale forums ook al afgezocht maar kan niets vinden)

• 0

Het probleem speelt nog altijd, maar we kunnen ons op de Mac verwachten aan een Cocoa versie van FileMaker. Dat is geen koffiedik kijken. De huidige versie van FileMaker gebruikt nog het Carbon Framework, en dat is stilletjesaan wat men in de (developer) volksmond "deprecated" aan het worden.

Dus 1 van de volgende versie zal FileMaker wel Cocoa vensters gaan gebruiken. Waarom is dat nu zo belangrijk?

Cocoa vensters op de Mac zijn veel beter accessbaar via Quickeys...:-)

• 0

Oja nog iets.

Ik heb zo'n leuke switchbox op mijn kantoor waarmee ik de monitor en het toetsenbord kan samengebruiken tussen verschillende machines. Een Gefen 4X1 DVI. Niet goedkoop geweest, maar ik heb 'm nu al een paar jaar en het ding blijft feilloos werken.

Probleem echter als ik een Windows bak moet bedienen met het Mac toetsenbord ( een USB extended versie ).

Dus da's een ander probleem dan als ik in VMWare zit, veel problemen met shortcuts zijn daar ondertussen prima opgelost.

De command-toets ben ik ondertussen zo erg gewoon, dus ik zit constant het Windows menu te openen...:-)

De numerieke enter toets rechts naast de rechter command-toets ( op nieuwe Macbook toetsen is dat tegenwoordig een alt/option toets ), doet ook al niet wat ik vraag: dialogen bevestigen.

Op Windows 7 werken tools als remapkey.exe niet meer, en de Microsoft Keyboard Layout Creator kan geen "dode" toetsen remappen.

Ik vond echter ( weeral ) een tooltje waarmee ik het probleem kon verhelpen: KeyTweak.

In het programma kom je er snel achter hoe alles werkt. De geremapte toetsen worden blijkbaar in de registry geschreven en na een login-logout worden ze door Windows zelf geladen. Dus geen residente programma's hier, native Windows ondersteuning.

De remapping staat ook los van de toetsenbord localisatie die je gebruikt.

Ik heb 2 reg filetjes toegevoegd. Eentje dat alleen de ctrl toets aan de Windows toets hangt, en eentje dat ook de enter toets toewijst aan de rechtse alt toets. Gewoon dubbel klikken, Windows toelaten dat het weggeschreven wordt, even uitloggen en terug inloggen en presto.

OK, fijn, maar nu ik toch bezig was, ik wou ook wel de command-tab combinatie kunnen gebruiken om te switchen.

Ik kwam een oude bekende tegen tijdens mijn Google avontuur: AutoHotKey. Het deed me een beetje denken aan WinBatch, waar ik lang geleden eens een developer licentie van gekocht had. Maar deze tool was wel gratis en voor niks.

De command-tab instructie was eenvoudig:

LCtrl & Tab::AltTab
LCtrl & +Tab::ShiftAltTab

toevoegen aan het standaard scriptje van AutoHotKey en ik had wat nodig was.

Het ding kan echter veel meer. Ik denk dus nu om eens te kijken of ik extra FileMaker shortcuts kan maken, net zoals op de Mac... :P

Remap Control and Enter.zip

Remap Windows to Ctrl.zip