Jump to content
  • 0

Eén FM bestand of splitsen

fredmatrack

Question

Momenteel ben ik bezig met het (her)maken van een leerlingenvolgsysteem voor de school. Eén van de vragen waar ik nu mee zit, is het al dan niet opsplitsen van gegevens in meerdere FM bestanden.

Kan er iemand vertellen wat de voordelen/nadelen zijn van het splitsen.

Bedoeling is van gegevens van leraren, leerlingen, mediatheek (ontleningen en boeken), leerlingenvolg (problemen bij lln, telaatkomingen, strafstudies,...) bij te houden. Alles komt op de FM Server en is via het net en via FM Pro client bereikbaar.

Aangezien al deze toepassingen gebruik moeten maken van dezelfde leerlingen- en lerarentabellen, vroeg ik me dus af of het nuttig is van die in een apart bestand te stoppen. Zo ook de mediatheek en leerlingenvolgstukken.

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0

feitelijk maak het niks uit.

Soms kan het handig zijn meerdere files te gebruiken.

Als je de feitelijke data in één file hebt kan je daar verschillende user interfaces aan koppelen voor verschillende doelen, kan handig zijn voor je overzicht, onderhoud en updates.

Als je de data in verschillende files doet is het opsporen van fouten, maken van updates etc. iets complexer.

Als je alles goed van te voren bedenkt kan het ook heel goed allemaal in één file.

Kortom: Doe wat je handig vindt maar denk wel aan normalisatie van je gegevens en functionaliteit, ook bij het onderhouden van je applicatie zou ik zeggen, maar ja, wie ben ik?

• 0

Hallo,

Nog een aantal overwegingen:

Je zou kunnen splitsen om backup-redenen. Een voorbeeld: tabellen die multimedia gaan bevatten duren lang om te backuppen. Gebruikers kunnen daar hinder van ondervinden. Als je die tabellen in een apart bestand steekt kan je daar een ander backup-schema op toepassen.

Hou er voor de beveiliging rekening mee dat je scripts moet voorzien om beveiligingsaccounts in meerdere bestanden door te voeren. Maar dat is gelukkig niet zo complex

Groeten,

Joris Aarts

• 0

Joris noemt terecht backups als reden. FileMaker blokkeert ook een aantal zaken gedurende de backup, dus weinig gewijzigde grote hoeveelheden data steek je dus best apart.

Een andere reden is bijvoorbeeld ODBC of JDBC. Je moet maar eens kijken hoeveel langer het duurt om verbinding te maken met een file met veel ocurrences.

De vuistregel is echter aan jezelf vragen: waarom wel?

En niet: waarom niet?

Een complex development can je in no-time splitsen. Gescheiden bestanden bij mekaar steken - ça c'est une autre paire de manches. Er is dus niks mis mee om altijd te beginnen met een combinatie, en pas later - als het nodig blijkt - te splitsen.