Ga naar inhoud
  • 0

Filemaker 9


plato

Vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
Dit schrijft filemaker zelf over dat punt:

 

Nieuw ! Door verbinding te maken met externe SQL-gegevensbronnen kunt u uw live gegevens uit Microsoft® SQL Server, Oracle® en MySQL® integreren met uw FileMaker Pro-gegevens.

 

Hieruit blijkt volgens mij niet dat het om lezen én schrijven gaat.

Gebeurt de koppeling dan ongeveer zals bij Access? Via linked tables?

 

BTW ik slaag er momenteel niet in de trial binnen te halen. Na 15% breekt de download af.

Link naar reactie
  • 0

@edc,

 

Jawel schrijven kan ook.

Zoeken, scripting, lezen en schrijven met een sql-bestand gaat zoals je gewend bent met filemaker.

Velden aanmaken kan niet vanuit filemaker, daar heb je een hulpprogramma voor nodig zoals CocoaMySQL (Mac).

Ik heb inmiddels een testopstelling draaien met MySQL.

Als ik jou was zou ik eerst naar de webinar kijken die op de filemaker site staat, heel verhelderend.

Link naar reactie
  • 0
Wie heeft (al) geprobeerd of het mogelijk is om een runtime te koppelen met een SQL database?

 

Nee, dit is niet mogelijk.

 

Performance issues? Locking?

De performance is OK. De locking wordt ondervangen door de SQL server's zelf. De interne code (SQL) werd geoptimalliseerd voor elke specifieke SQL server. Vandaar de beperkte lijst van ondersteunde SQL servers.

 

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een paar beperkingen.

 

- Alle velden gedragen zich als unindexed (wat niet wil zeggen dat relaties niet zullen werken)

- Alle berekeningsvelden en summaries zijn unindexed.

 

Bijgevolg kan je bijvoorbeeld geen waardelijsten baseren op SQl tabellen.

 

Je kan op de velden geen Auto-Enter of Validaties definieren binnen FileMaker.

 

Als je kleine toepassingen hebt, kan je uiteraart FileMaker als front-end gebruiken. Maar ik zou er geen grote, complexe toepassingen meebouwen.

 

 

Koen

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Jammer, dit maakt het net niet lekker bruikbaar inderdaad.

 

Wel leuk, scripts van hetzelfde en/of verschillende bestanden naast elkaar openen! Zoeken in scripts! Conditioneel formateren.

 

Helaas niet: zoeken in occurences op manier van scripts zoeken, event model, berekende knoppen bij custom dialog, snelheidswinst relatiediagram.

Link naar reactie
  • 0

"FileMaker 9 will feature support for external SQL (ODBC) data sources. FileMaker 9 will be able to read and write to SQL data sources while FileMaker 9 developers will be able to specify which fields of the SQL database are accessible, if desired, without actually altering the SQL database itself. Sources report FileMaker 9 will officially support SQL Server 2000 and 2005, Oracle 9g and 10g, and MySQL 5.0 Community Edition."

 

Leuk en aardig, laat al mijn internet aanbieders (ik heb geen eigen server) doodleuk SQL versie 4 hebben. En dan krijgt ODBC hoe je het ook wendt of keert geen verbinding !

Iemand een idee hoe je MySQL wel kunt gebruiken met filemaker 9, via ODBC koppeling of anders maar dan met de 'limiet' van MySQL versie 4 en niet 5 ?

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrepen heb houdt de ondersteuning van SQL4 binnenkort op. Reden is dat versie 5 al lange tijd uit is en versie 6 al bijna klaar is. Veel providers zullen nu waarschijnlijk overstappen op versie 5.

Ben wel nieuwschierig hoeveel websites er blijven werken, er schijnen toch aardig wat verschillen te zijn tussen versie 4 en 5.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...