Ga naar inhoud
  • 0

Gerelateerde waardelijsten in de zoek-modus


rmw

Vraag

Wie weet een oplossing voor het volgende.

 

In een relatiebestand zitten relaties die voorzien zijn van een vestigingscode.

Aan elke relatie kan een kenmerk worden gekoppeld uit een waardelijst (popup menu opmaak aan het veld).

Deze waardelijst wordt opgebouwd uit een kenmerken-tabel. Elk kenmerk is ook voorzien van een vestigingscode, omdat de kenmerken per vestiging verschillend zijn. De inhoud van de waardelijst wordt gefilterd op basis van de vestigingscode bij de relatie.

Tot zover geen vuiltje aan de lucht.

 

Dan gaan we naar de zoekstand. We blijven op dezelfde layout en zien tot onze schrik dat de waardelijst geen waarden meer bevat.

Op zich natuurlijk verklaarbaar, omdat de vestigingscode van de relatie (die als filter wordt gebruikt) in de zoekstand niet beschikbaar is.

Maar....

Ik wil dan graag het filter opgeheven hebben en alle waarden zien.

Is er een berekend veld te verzinnen dat als basis voor de filtering van de waardelijst kan dienen dat in de blader-stand de vestigingscode van de relatie gebruikt en in de zoek-stand alle mogelijke vestigingscodes.

 

Wie het weet mag het zeggen, ik krijg het tot nu toe niet voor elkaar.

 

En te lang naar hetzelfde probleem staren maakt je blind, dus ik gooi het maar even in de groep :)

 

rmw

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Indien de toepassing voor eigen gebruik is, geen probleem, gebruik dezelfde layout als zoeklayout.

 

In alle andere gevallen, script het zoeken, kick de users uit de input layout.

 

Ten andere, gedurende al mijn jaren ben ik nog nooit iemand tegengekomen die op ieder veld in een input layout moet 'zoeken'.

 

Volg de requirements voor de applicatie, dat geeft je onmiddellijk een aanduiding voor welke velden in een zoeklayout moeten staan.

 

Alle mogelijke zaken die nodig zijn om een zoekopdracht uit te voeren kun je scripten.

En met de huidige scriptparametermogelijkheden kun je het nog gemakkelijker doen dan voorheen.

Link naar reactie
  • 0
Indien de toepassing voor eigen gebruik is, geen probleem, gebruik dezelfde layout als zoeklayout.

 

In alle andere gevallen, script het zoeken, kick de users uit de input layout.

 

Ten andere, gedurende al mijn jaren ben ik nog nooit iemand tegengekomen die op ieder veld in een input layout moet 'zoeken'....

 

Hoe anders is mijn belevenis in dezelfde wereld...

 

Of de zoekactie in de invoerlayout goed werkt, hangt nogal samen met het ontwerp van de applicatie.

Is die gebaseerd op minimale bestanden vs tabellen, dan wordt het zoeken in dezelfde layout als de invoer juist ijzersterk.

 

Daarbij zitten mijn gebruikers niet stil en ontwikkelen deze nieuwe zienswijzen en werkmethodes, waarbij de omgeving weerbarstiger is dan een applicatie-ontwikkelaar ooit zelf kan bedenken.

 

Niet zelden ontdek ik dat mijn klanten veel creatiever zijn in het gebruik van de applicatie dan ik ooit zelf had kunnen bedenken. Het kunnen zoeken op alle informatie die in de database aanwezig is, is heel vaak de oplossing gebleken voor uitzonderlijke vragen. Uitzonderlijke vragen kosten een organisatie onevenredig veel tijd, die middels Filemaker ineens helemaal geen tijd meer kosten. Heerlijk om te zien hoe dat concept dan uitpakt.

 

 

...en zien tot onze schrik dat de waardelijst geen waarden meer bevat....

Deze quote van RMW haal ik even aan, omdat ik de ervaring heb dat het relatiemodel niet goed in elkaar zou zitten als blijkt dat ik bij het zoeken ineens geen valuelist meer zie verschijnen.

 

Sinds versie 7 zijn valuelists ook actief binnen het relatiemodel in de zoekmodus. Dat was met versie 6 nog niet het geval (of versie 5, weet ik niet zo precies meer :oops: )

Zoals je bij de invoer gerelateerde valuelists ziet verschijnen, zo is dat bij de zoekactie ook.

 

 

Aanvullende tip:

Mocht je bij de zoekactie een andere valuelist willen verkrijgen, dan ben je ook nog in staat om twee velden over elkaar te zetten, één die werkt bij de invoermodus, de andere die werkt bij de zoekmodus. Beide gebaseerd op hetzelfde veld, maar met andere valuelists.

Link naar reactie
  • 0
Aanvullende tip:

Mocht je bij de zoekactie een andere valuelist willen verkrijgen, dan ben je ook nog in staat om twee velden over elkaar te zetten, één die werkt bij de invoermodus, de andere die werkt bij de zoekmodus. Beide gebaseerd op hetzelfde veld, maar met andere valuelists.

 

Dat is geen aanvullende tip, dat is de gouden tip! :lol::lol::lol:

 

Bedankt!

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...