Ga naar inhoud
  • 0

Fp ADV 8.5 en Leopard


Hans B

Vraag

Onderstaand staat op "http://filemaker.com/support/leopard.html"

 

FileMaker Software and Mac OS X Leopard

We are very excited about the release of Leopard (Mac OS X 10.5). We are currently working on Leopard compatibility updates for FileMaker Pro 9, FileMaker Pro 9 Advanced, FileMaker Server 9 and FileMaker Server 9 Advanced. At this time FileMaker does not recommend the use of FileMaker 9 products on computers running Mac OS X Leopard.

If you would like to be notified when these updates become available, please subscribe to FileMaker News.

We also do not recommend the use of earlier versions of FileMaker software on Mac OS X Leopard because we have not performed compatibility testing on them.

 

Ik ben behoorlijk afhankelijk van fp 8.5

 

Heeft iemand een flauw idee hoe fp zich gedraagt met Leopard?

Wat gaat er mis? Bevriest het programma? Wat een ongelofelijke shitzzzooi, het lijkt wel Vista!

Link naar reactie

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Hans,

 

FileMaker geeft netjes aan dat het slim is om niet meteen naar 10.5 te upgraden zodra het uit is. Ik verwacht vooral problemen met de nieuwe webkit versie (Browser engine van Safari). FileMaker gebruikt dit voor de webviewer. Daar Apple altijd erg terughoudend is met info, zullen developers pas op het moment dat de software (10.5) beschikbaar is, dit testen.

 

Ik vermoed dat we binnen enkele weken weten hoe FileMaker zich gedraagt onder 10.5. Vermoedelijk zal 8.5 dezelfde problemen kennen als versie 9.

 

Ik zou gewoon even rustig afwachten, en niet meteen upgraden naar 10.5. De ongelovelijke shitzooi valt dus wel mee, het is niets anders dan een waarschuwing van de kant van FileMaker...

Link naar reactie
  • 0
Ik verwacht vooral problemen met de nieuwe webkit versie (Browser engine van Safari). FileMaker gebruikt dit voor de webviewer.

 

Die webkit zit al in de Safari 3 beta, die vrij ruim verspreid is. Ik gebruik 'm zelf al een hele tijd en er zijn verbazend weinig problemen mee.

 

Aan de andere kant gaat 10.5 de grootte van de pakketjes op een netwerkverbinding automatisch aanpassen. Ik weet niet of dat uitschakelbaar is, maar daar zie ik mogelijk wel problemen opduiken.

 

En dan is er nog de vraag wat Time Machine gaat doen met openstaande databases...

Link naar reactie
  • 0
Die webkit zit al in de Safari 3 beta, die vrij ruim verspreid is. Ik gebruik 'm zelf al een hele tijd en er zijn verbazend weinig problemen mee

 

Opgelet: met Safari 3 beta en FileMaker 8.5 op Mac OSX (10.4) zijn er wel degelijk problemen. FileMaker crasht telkens hij de webviewer moet updaten. Meer info in de knowledge base, answer ID 6495.

 

Groeten,

Joris

Link naar reactie
  • 0

In dat antwoord lees ik alleen problemen met FP 9.

Als er al problemen zijn dan alleen met web activiteiten van FP via Safari Beta 3. Ik gebruik Beta 2.04 en heb geen problemen.

 

Is FP ook zo in te stellen dat ze Firefox gebruikt ipv Safari?

 

Zou je binnen Leopard Safari ook kunnen downgraden naar een lagere versie?

 

Verder moet het me van het hart dat ik van een Apple gerelateerd bedrijf verwacht dat ze hun spullen al hebben kunnen testen voordat er een nieuwe versie van het besturingssysteem op de markt komt. Dit klinkt knullig.

 

Gelijk met het posten van dit issue heb ik FP Nederland geschreven voor support. Tot nu toe Loe Loene.

Link naar reactie
  • 0
In dat antwoord lees ik alleen problemen met FP 9.

 

Products: Reported Issue: Platform:

FileMaker Pro 9

 

FileMaker Pro 9 Advanced

 

FileMaker Pro 8.5

 

FileMaker Pro 8.5 Advanced

 

The FileMaker application will crash when entering a web viewer URL via a text field. Macintosh

 

Verder moet het me van het hart dat ik van een Apple gerelateerd bedrijf verwacht dat ze hun spullen al hebben kunnen testen voordat er een nieuwe versie van het besturingssysteem op de markt komt. Dit klinkt knullig.

Volkomen mee eens. Leopard is al sinds juni beschikbaar voor developers.

Link naar reactie
  • 0

Vervolg:

 

Op 24-okt-2007, om 16:10 heeft M de G het volgende geschreven:

 

Geachte heer B,

 

Bedankt voor uw email. Mac OS X Leopard is in Nederland nog niet uit. FileMaker is nog niet in de gelegenheid gebracht om de Leopard met FileMaker 9 te testen. Waarschijnlijk draait het onder het systeem, maar is het nog niet officieel gecertificeerd. FileMaker zal mogelijk updates hiervoor verstrekken.

 

FileMaker 8.5 wordt niet meer geproduceerd. Inmiddels zitten we op versie 9. Deze versie wordt dan ook getest met het nieuwe mac OS systeem.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

M de G

 

--

FileMaker

Zonnebaan 45

3542 EB Utrecht

 

Postbus 40286

3504 AB Utrecht

 

T. +31 (0)30 241 33 23

F. +31 (0)30 241 04 35

 

www.filemaker.n

 

Mijn reactie:

Mevrouw de C

 

Leopard komt as vrijdag uit, er zijn al sinds mei testreleases. Zeker voor een aan Apple verbonden bedrijf moet het allang mogelijk zijn

de boel op orde te hebben.

Natuurlijk weet ik dat FP 8.5 Adv niet meer geproduceerd wordt maar dat is iets anders dan ondersteunen.

Als u bedoelt dat ondersteunen ook niet het geval zal zijn dan verneem ik dit graag op korte termijn.

Met vriendelijke groet

Hans B

Link naar reactie
  • 0

Leopard komt as vrijdag uit, er zijn al sinds mei testreleases. Zeker voor een aan Apple verbonden bedrijf moet het allang mogelijk zijn

de boel op orde te hebben.

Natuurlijk weet ik dat FP 8.5 Adv niet meer geproduceerd wordt maar dat is iets anders dan ondersteunen.

Als u bedoelt dat ondersteunen ook niet het geval zal zijn dan verneem ik dit graag op korte termijn.

Met vriendelijke groet

Hans B

 

Wie zegt dat Filemaker een voorkeurs behandeling krijgt ?

Trouwens behoorlijk grove taal die je gebruikt. Je hebt geen enkel inzicht in de problematiek die filemaker heeft met het nieuwe os. Insinueren dat ze allang de boel op orde zouden moeten hebben is niet echt netjes.

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Ik geloof dat ik als een van de eersten FP 8 Nederlands heb aangeschaft.

En zo uit mijn hoofd was dat 2 jaar terug: suggereren dat dit stokoud materiaal is vind IK weer niet netjes en €200 betalen voor een upgrade naar iets wat dan nog niet Leopard ready is helpt dus ook niet.

Ook al hebben ze geen voorkeursbehandeling dan kun je het niet maken om op 26 oktober as te gaan beginnen met testen terwijl andere sofrware fabrikanten al wel klaar zijn!

Het spijt me zeer maar dat vind ik niet professioneel.

Link naar reactie
  • 0
Ook al hebben ze geen voorkeursbehandeling dan kun je het niet maken om op 26 oktober as te gaan beginnen met testen terwijl andere sofrware fabrikanten al wel klaar zijn!

 

Zo dus jij denkt dat ze de 26ste beginnen met testen. Waar haal je die informatie vandaan en hoe realistisch is dat denk je ?

 

Maar hier laat ik het maar bij we zullen zien wanneer we FMP kunnen draaien op Leopard, hopenlijk snel want dat zou natuurlijk wel jammer zijn als het lang gaat duren.

 

Gr,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Ter overweging: het is onprofessioneel, naar mijn mening, om een vers op de markt gekomen OS voor serieuze toepassingen in te zetten. Dat gaat hier toch niemand zijn klanten aandoen?

 

In dat licht bezien, heeft FMI nog tijd genoeg om een op Leopard lopende versie in elkaar te steken.

Link naar reactie
  • 0

Dan wel ja, maar ik heb voor mijn eigen bedrijf mijn eigen database ontwikkeld en ik zou het dus fijn vinden als alles een beetje met elkaar in de pas zou blijven lopen: net alles van de week omgezet van Powerbook naar Mac Book Pro dus eerst FM P maar op de Powerbook blijven draaien en zelf testen.

Als het alleen webapplicaties zijn dan valt het ws mee.

Kortom, ook bij mij is de soep wat afgekoeld.

Groet.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb OS-X 10.5 net op mijn test machine gezet. Ik vind het mooi draaien. Er zijn inderdaad problemen met de webviewer, maar die waren al gemeld bij Safari 3 beta. Natuurlijk wacht ik nog even met de installatie op mijn productie machine, en ik hoop natuurlijk niet te lang.

 

Verder werkt remote desktop een stuk mooier en vooral veel sneller. Daar ben ik blij mee en dat is nog op de Macmini G4.

 

Ik zal eens kijken hoe de Timemachin omgaat met openstaande Filemakerbestanden.

Link naar reactie
  • 0

Ja, een beetje normaal eigenlijk dat FileMaker nog niet compatible is.

 

Tot voor een paar weken geleden waren de developer versie van Leopard echt nog niet stabiel genoeg om er zeker van te zijn dat een programma al of niet goed draaide.

Ik heb dat zelf aan de lijve mogen ondervinden met Clip Manager 2.

Tot de voorlaatste developer release werkte AppleScript echt slecht.

 

FileMaker zal nu Leopard gereleased is, waarschijnlijk nog een beetje willen testen. Ik veronderstel dat er binnen een paar weken een compatibele versie voor Leopard zal downloadbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

Volgend paragraafje van de Leopard-pagina bij Filemaker baart sommige mensen wel wat zorgen ....

 

We have not tested earlier (pre-FileMaker 9) versions of FileMaker software on Mac OS X Leopard and do not intend to release updates for earlier versions.

 

Blijkbaar zou enkel versie 9 (en toekomstige versies) gesupporteerd worden in Leopard. En dat zou niet zo leuk zijn :(

Link naar reactie
  • 0

Ja, da's inderdaad niet zo fijn. Gelukkig kan je met versie 9 wel versie 7 tot 9 files openenen.

Een beetje slechter staat er voor met nog oudere versies. Tot en met versie 2 terug kan je echter openen onder Parallels en VMware.

 

Als consultant kan ik dit eigenlijk niet zo heel erg vinden. Klanten die naar Leopard upgraden hebben ook de state of mind om naar versie 9 te upgraden. Doen ze dat niet, dan hebben ze meestal ook geen budget voor een consultant. Gebeurt het toch dat ik met een oudere versie moet werken... is er altijd nog een andere machine te gebruiken.

 

Ik werkte zowiezo al helemaal niet graag meer met 6 op mijn MacBook. Het ding warmt er onaangenaam van op. Heel de dag met je polsen op warme aluminium is niet erg leuk.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Ik heb ook leopard geïnstalleerd, installatie ging problematisch (update) maar was een bekende issue (blue screen) maar voordat je een update doet van tiger naar leopard eerst even googlen zou ik zeggen.

 

Maar daarna loopt alles lekker vlot en ziet het er gelikt uit. Moet nog wennen hoe het echt bevalt maar de eerste indruk is goed.

 

Wat betreft Filemaker ervaar ik geen problemen. Ik had verwacht dat ik last zou krijgen van de taal issue, maar tot nu toe geen problemen :-)

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan het nou dat we opgescheept worden met deze bug?

Het is in mijn ogen toch een redelijk drama te noemen.

Vooral als je als oplettende gebruiker op zaterdag niet eerst heel erg intensief gezocht hebt naar informatie over deze issue.

 

Het feit dat ze oudere versies niet gaan ondersteunen is pas echt helemaal te erg. In feite wordt er dus bepaald dat je klant dus MOET upgraden naar 9

 

Ik kan me nog een discussie herinneren waar een aantal clarifiers vonden dat sommige applicaties in v6 nog prima liepen en dat het helemaal niet nodig was deze te upgraden (ik vond trouwens dat je beter wel kon upgraden maar dit terzijde). Wat nu als je klant een nieuwe mac koopt? Die wordt standaard geleverd met Leopard!

 

Ik wacht nog even met upgraden.

Link naar reactie
  • 0
http://www.filemaker.com/support/leopard.html

 

Er is een update beschikbaar :-)

 

ik zou zeggen :cry: , want

 

"Please note that this update does not fix issues with the FileMaker Pro 9 Instant Web Publishing (IWP) feature running on Leopard. We intend to make IWP compatible with Leopard in an update expected in December 2007."

 

EN

 

"We expect to deliver a Leopard compatibility update for our Server products in early 2008."

Link naar reactie
  • 0

Goed nieuws:

 

KB Artikel 6703

 

FileMaker 8.5 and earlier products and Leopard

 

Question

Will older versions of FileMaker software - such as FileMaker 8.5/8/7 - be supported on Mac OS X Leopard?

 

Answer

We have completed limited testing of FileMaker Pro 8.5 running on Leopard and have found some key issues:

 

Region/language issue: On Leopard, each language version of FileMaker Pro 8.5 works only when the Mac OS System Preference "International Formats Region" is set to a specific region. For example, the English language version of FileMaker works only when the region is United States. It does not work when the region is United Kingdom, or Australia, or France, or any other region.

Save to Excel and Export to Excel cause FileMaker Pro 8.5 to hang.

The Instant Web Publishing (IWP) feature does not work.

We plan to provide a software patch to fix the first two issues in FileMaker Pro 8.5 and FileMaker Pro 8.5 Advanced. This patch should be available as a download in December 2007. For timely news on the availability of this patch, please subscribe to FileMaker News, or click the "Notify Me" button below.

 

The IWP feature in FileMaker Pro 8.5 was designed and implemented long before the Leopard release, and it is not feasible to update it for Leopard.

 

We hope that fixing these key issues will help affected customers make a smoother transition to FileMaker Pro 9. Please note - there may be other issues with FileMaker Pro 8.5 and FileMaker Pro 8.5 Advanced running on Leopard. These two products will not be supported on Leopard.

 

Versions of our software earlier than FileMaker Pro 8.5 (8.0 and earlier versions of FileMaker Pro, Pro Advanced, Server and Server Advanced) will not be tested or supported with Leopard. These were developed and initially released years before Leopard became available. We can not update or support these older versions without impacting our support and development of our current product line.

 

While versions of FileMaker software earlier than 9 may install and run on Leopard, if you do so, you may encounter installation and stability issues for which there is no resolution. We strongly recommend you use current certified software.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...