Jump to content
  • 0

de Scriptparameter zelf ophalen, niet de waarde.

Vitruvius

Question

Posted

Hallo

Kan je binnen een script de scriptparameter opvragen?

Hier bedoel ik niet de waarde van het veld waar de scriptparameter naar verwijst, maar de scriptparameter zelf.

als mijn scriptparameter layout::veld is krijg ik bij het instellen van een variabele en waarde:get(scriptparameter) de waarde van het veld layout::veld. maar hoe kan ik de scriptparameter zelf opvragen, dus layout::veld?

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Op het moment dat het script wordt aangeroepen, wordt de waarde in je veld in het huidige record ingesteld als parameter.

Die parameter is dus nooit 'layout::veld', maar altijd die waarde en die waarde blijft bestaan tijdens het script, ook als de layout en het record verlaten worden gedurende het uitvoeren van het script.

Wanneer je wilt dat de waarde "layout::veld" is, voer dat dan in tussen aanhalingstekens. Je kunt dan later de waarde uit het veld ophalen, als dat tenminste nog gaat vanuit de context.

Get ( ScriptParameter ) geeft altijd de waarde zoals die is ingesteld.

• 0
Posted

Handigheidje:

getvalue ( get ( scriptparameter ) ; 1 ) geeft de eerste regel van de scriptparameter.

getvalue ( get ( scriptparameter ) ; 2 ) de tweede regel.

enz.

Hiermee kan je in één scriptparameter meer dingen eenvoudig er uit halen.

Ik gebruik het veelvuldig, zodat een script met een flink aantal parameters te starten is.

Let wel op dat als je data in de parameters stopt, en er zit een Enter teken in...

• 0
Posted

BTW, da's helemaal geen domme vraag. Bij een custom functie werkt dit anders.

In een custom functie kan je met GetFieldName() de naam van het veld dat je als parameter opgaf voor de custom functie, ophalen.

Dat kan je niet met een script parameter.

Een custom functie parameter is dus een object en een script parameter is niet zo gesofisticeerd.

• 0
Posted

ik voel hier een sessie over Object Georienteerd Programmeren binnen FileMaker opborrelen :)

Wat je wel kan doen is als het enkel om de veldnaam gaat, de parameter doorgeven met GetFieldName ( TABLE::FIELD ), op die manier kan je dus wel de veldnaam in je script binnenkrijgen.