Ga naar inhoud
  • 0

Factuur met 6% en 21% btw regels vraag


hydex

Vraag

Hallo allemaal.

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen ben al erg lang bezig met het volgende probleem

 

Ik heb 3 tabellen:

Producten (met alle product informatie, met daarin een veld BTW tarief die (0%, 6%,21%) kan bevatten.

Artikelen (met alle regels van de factuur, deze neemt de regels over die op de factuur komen te staan)

Facturen (hier komt de factuur te staan)

 

Nu loop ik tegen het volgende probleem aan. In een portaal worden nu regels toegevoegd met daarin afwisselen producten met 6% en 21%.

Hoe kan ik nu een subtotaal veld 6% berekenen en hoe kan ik nu een veld 21% berekenen. Ik heb als voorbeeld een screenshot bijgevoegd. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

 

alvast bedankt

vraagBTW.gif.654042222ba6ab7f3d0dc9fac3f3b678.gif

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik bereken de BTW meestal in aparte velden voor H en L.

 

Dus je hebt een factuurregel, waarin je aangeeft of het 21% (H) of 6% (L) van toepassing is. Die H of L keuze kun je ook automatisch uit je producttabel overnemen, en je kunt het percentage zelf 'hard coded' in je formules opnemen of in aparte velden opslaan.

 

Vervolgens bereken je twee BTW-bedragen:

btw_H = if (btw_percentage = "H"; (0,21 * bedrag_netto ; "")

btw_L = if (btw_percentage = "L"; (0,06 * bedrag_netto ; "")

 

Die btw-bedragen worden apart getotaliseerd op de factuur, totaal_btw_H = sum ( factuurregels::btw_H) bijv.

Link naar reactie
  • 0

"Hard coded" zou ik niet willen adviseren, omdat (zoals afgelopen 1 oktober) het hoge btw-tarief van 19 naar 21% is gegaan en je behalve de btw-tarieven voor je eigen land ook te maken hebt met tarieven die grensoverschreidend zijn en je vaak ook facturen naar een boekhouding moet exporteren / in moet overnemen. De btw die je moet (door-)berekenen is afhankelijk van tenminste 2 factoren: btw-type van het artikel en de leverdatum. Wanneer je daarnaast ook nog grensoverschrijdend levert, dan is ook het land waar je naartoe levert van belang (meestal binnen of buiten de EU), maar dat is ook een beetje afhankelijk van je accountant.

 

Ik zou daarom willen adviseren de btw's in een aparte tabel te zetten, met minstens 6 kolommen: btw-id, btw-type, btw-omschrijving, datum vanaf, gebied (NL/EU/Overig), percentage. Het opzoeken oid van de juiste btw kan op een manier die je zelf het handigste vindt, maar met deze tabel kan je wel elke situatie het hoofd bieden. (Zo'n btw-tabel kan ook nog worden uitgebreid met richting (verkoop/inkoop), grootboeknummer, soort levering (ABC etc) etc.)

 

Daarna kan je met List( regels::btw-id ) bepalen welke btw-codes er op je factuur worden gebruikt en op zijn beurt daarmee weer de totalen per btw-code bepalen. :D

 

.... een wat complexere methode en misschien volgens sommigen "over the top", maar ik heb het al op deze manier moeten toepassen ivm de combinatie: internationale handel, boekhoud-eisen en de accountants-wensen van klanten :wink:

Link naar reactie
  • 0

Kijk even bij de belastingdienst en begin hier met lezen.

 

belastingdienst: Verkoopt u goederen aan een klant die geen btw-aangifte doet, bijvoorbeeld een particulier? Dan brengt u de btw in rekening die geldt in het land van uw klant.

Dit geldt óók wanneer je geen btw-nummer hebt van een ondernemer in de EU.

 

Grensoverschrijdend heb je met heel wat meer zaken te maken, dan dat je in eerste instantie zou denken. Je hebt niet alleen maar met 3 tarieven te maken, maar met een heel rijtje klassen van BTW. Dus om te antwoorden op je vraag: ja dat heb ik goed gedaan :D

Link naar reactie
  • 0

Binnen de EU geldt voor geleverde goederen het volgende:

1) Zolang het intra-communautaire tarief kan worden toegepast is het 0% en hoef je alleen maar het BTW-nummer van je klant te hebben (en te vermelden op iedere rekening). Je hoeft dan alleen maar de totalen per land op te geven aan de belasting (en van alle afnemer de BTW-nummers kunnen overleggen.

2) Alle afnemers die niet zelf BTW-plichtig zijn in hun eigen land moet je btw in rekening brengen .... zoalang je met je totaallevering naar een land (dus niet afnemer, maar land!) binnen een kalender/fiscaal jaar moet je de nederlandse (cq belgische) btw-tariefin rekening brengen en ook in je eigen land afdragen. Boven de drempelbedragen moet alles wat boven dat bedrag wordt geleverd gaan berekening in het tarief en gaan afdragen in het bestemmingsland.

 

Volslagen idioot, maar ze denken in de EU en de regeringen dat ze het de ondernemers gemakkelijker hebben gemaakt! Nu is het wel zo dat in de B2B handel je wel je best gaat doen om correcte btw-nummers te krijgen en te gebruiken, maar als je klanten voornamelijk particulieren zijn of zo moeten worden behandeld, dan ben je mooi de pisang.

 

Margehandel gaat wéér op een andere manier, maar de klanten van mij die dat toepassen, rekenen zelf uit wat ze moeten doen en vullen dat tot nu toe handmatig in op hun facturen en dat komt in de boekhouding op een verzamelrekening. Het gros van hun handel is gelukkig regulier en kan worden geautomatiseerd.

Link naar reactie
  • 0
Daarna kan je met List( regels::btw-id ) bepalen welke btw-codes er op je factuur worden gebruikt en op zijn beurt daarmee weer de totalen per btw-code bepalen.

Kleine toevoeging: met FileMaker 12 kun je mooi met de ExecuteSQL en groupby direct per percentage de bedragen opvragen. Voor de rest doen wij het ook op dezelfde manier.

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...