Ga naar inhoud

FileMaker Server OSX en Java


Aanbevolen berichten

Wie een OSX FileMaker Server draait en onlangs ruzie kreeg met Java… je bent niet alleen. Ik heb de indruk dat dit allemaal een beetje geminimaliseerd wordt door Apple en FileMaker, en daar wordt ik een beetje lastig van.

In heel wat bedrijven is de FileMaker server het centrum van hun IT opstelling en zelfs hun bedrijfswerking, en owee als dat ding begint te haperen.

Dan wordt mij gevraagd om het probleem op te lossen. En zo wordt ik als FileMaker developer toch geconfronteerd met een heel pak zaken die niet echt tot mijn winkeltje behoren.

 

Wat loopt er mis?

Op een zeker ogenblik zegt de Apple systeem update utility dat er een Java update beschkbaar is. Goed zo, ieder van ons kent die updates, die voer je dus braafjes uit. En dan zie je plotseling dat de admin console op de server niet meer werkt. Dus je opent de start pagina via de webbrowser op localhost:16000 en daar zegt FileMaker Server dat Java niet geinstalleerd is. Je belandt vervolgens op een pagina van Oracle die je voorstelt om Java 7 te installeren. Als je dat dan doet zie je nog steeds geen oplossing, en blijft er van alles haperen.

Er zijn zo'n paar varianten op dit scenario. Omdat Apple's Lion Server zo'n "schitterende" release was, zijn heel wat klanten van ons gewoon Snow Leopard Server blijven draaien. Mountain Lion Server blijkt iets beter maar nog niet "je dat" en heel wat IT managers hebben zoiets van If it ain't broke, don't fix it. En terecht.

Maar het zit anders met systeem updates, die probeer je toch regelmatig uit te voeren als systeem administrator.

Maar dan blijkt zo'n Java 7 update op een Snow Leopard machine niet te kunnen. Kortom, je zit in de shit en je komt er niet meer uit omdat je die systeem update niet ongedaan kan maken. De admin console werkt nog wel vanop je werkstation, maar niet meer op de server zelf. En dat was nu juist zo gemakkelijk. Die liet je gewoon openstaan en via screen sharing kon je altijd snel even de admin console gebruiken.

 

Wat zit hier eigenlijk achter?

Allemaal een beetje vreemd vond ik. Een beetje een kramiekelijke benadering van Apple, die zomaar vanalles om zeep helpt op je server, en je dan naar Oracle stuurt om het probleem op te lossen.

Dus ben ik een beetje gaan googelen en heb 1 en ander gereconstrueerd.

FileMaker is de laatste jaren meer en meer Java gaan gebruiken. In het begin alleen maar in FileMaker Server, daarna ook in de FileMaker client. FileMaker's Java programmeur is tegenwoordig product manager van FileMaker.

De keuze die FileMaker hier maakt lijkt voor de hand. Java code werkt op zowel Windows als op OSX, dus dat scheelt 'm een pak development.

Java is echter ondertussen meer dan 20 jaar oud. Oorspronkelijk een taaltje om interactieve TV te sturen - veel te vroeg in die tijd, tegenwoordig zit er in mijn Telenet televisie decoder Java software, dat kan geen toeval zijn.

Oorspronkelijk door Sun als product op de markt gebracht, later open source freeware geworden, en in 2011 heeft Oracle Sun overgekocht en is Java in die corporate boys hun handen.

In die 20 jaar is de taal verder uitgebreid, sommige stukken zijn vernieuwd, andere zijn niet meer onderhouden maar werken nog steeds (half), het resultaat is dat - en da's een persoonlijke mening - Java vandaag een beetje een samenraapsel geworden is met spaghetti code en verschillende manieren om iets te doen, het heeft wat weg van de Windows toolbox. Daarenboven had Apple ondertussen haar eigen Java versie uitgebracht, met eigen bibliotheken enzovoort. Als je dan ziet hoeveel security updates Windows nodig heeft om een beetje deftig te blijven draaien, dan kan je ook raden hoe het met Java gesteld is. Onoverzichtelijk is een understatement.

Inderdaad, in 2011 hadden we het dan ook "zitten" op de Mac. Het Flashback Trojan Horse, Apple is te laat om een security update uit te brengen, uiteindelijk besmet deze Java/Javascript virus zo'n 600.000 Macs.

Er moet toen een beslissing genomen zijn bij Apple om Java af te stoten. Wat echter niet zo maar kan op de redelijk botte manier waarop ze dat gedaan hebben, zoals we dus ervaren.

 

Wat te doen?

OK, mooi verhaaltje. Maar hoe nu zorgen dat alles terug werkt? Op een Lion/Mountain Lion machine kan je met wat gepiel alles wel terug min of meer terug in orde krijgen. Op een Snow Leopard machine zit je vast.

Hieronder beschrijf ik wat ik gedaan heb bij een klant met een Snow Leopard Server, ik heb de oefening later nog eens gedaan op een Mountain Lion server die nog geen Java 7 update gekregen had, en het werkt daar ook.

 

Stap 1

Deze werkwijze zorgt ervoor dat je je Java 6 web plug-in en web start functionaliteit terug krijgt. Apple zélf voorziet dus een tech note over hoe je kan repareren wat zij eerst verkloot hebben.

 

In de terminal:

sudo mkdir -p /Library/Internet\ Plug-Ins/disabled

sudo mv /Library/Internet\ Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin /Library/Internet\ Plug-Ins/disabled

sudo ln -sf /System/Library/Java/Support/Deploy.bundle/Contents/Resources/JavaPlugin2_NPAPI.plugin /Library/Internet\ Plug-Ins/JavaAppletPlugin.plugin 

sudo ln -sf /System/Library/Frameworks/JavaVM.framework/Commands/javaws /usr/bin/javaws

 

Stap 2

Maar hiermee is de kous nog niet af. De Java control panel is verwijderd door de update, en die kan je misschien van een andere machine kopieren. Ik denk niet dat ik die hier mag posten ivm copyright.

 

Je surft naar een site waar een Java applet staat, http://java.com/en/download/testjava.jsp lijkt me ideaal. Klik hier op "missing plug-in" om de web plug-in terug te activeren als die niet meer actief is.

Als je webmin op de server hebt geinstalleerd, dan kan je als alternatief de File Manager starten, da's ook een applet.

Dit is dus wat het summiere stukje tekst in de Apple udater message beschrijft, en waar ik initieel geen bal van snapte.

 

Mogelijk stap 3

Voorts had ik op de Mountain Lion machine het probleem dat de FileMaker Server web pagina nog steeds klaagde dat Java niet geinstalleerd was. Op 1 of andere manier was die informatie ook gewist.

Ik heb het als volgt terug in orde gekregen:

In Safari tik je het volgende in:

 

http://localhost:16000/admin_console_webstart.jnlp

 

Je krijgt nu volgende dialoog te zien nadat het bestandje download of wanneer je het tracht te openen:

WebStartFaalt.png.43da5152b40cf55776be07f661c345d4.png

 

Open een terminal window en tik in

/usr/bin/javaws 

gevolgd door een spatie. Sleep nu het jnlp bestandje in je terminal window, dan moet je het pad ernaar niet intikken. Druk vervolgens op return.

 

Als het goed is start de admin console, en wordt je gevraagd om het admin console bestandje te bewaren, wat je best ook doet.

 

Geen garantie dat dit werkt voor iedereen.

 

Een paar interessante links:

 

The ugly side of the latest Java updates hierop staat ook een zeer interessante link naar http://javatester.org. Zeker lezen als je wil weten hoer het security verhaal in Java 7 verder loopt.

Een paar FileMaker knowledgebase links die niet helemaal "bij" zijn:

Unable to access the FileMaker Admin Console on OS X 10.6.8 and later laatste update op 4/3/2013, maar verwijst naar oude Java updates.

Admin Console is not compatible with Java for OS X 2012-006 update laatste update 7/3/2013, maar verwijst naar een update van oktober 2012.

Nog meer links:

Java 6 Update 31 Not Compatible with FileMaker Server 11 een goed blog artikel van april 2012 mét updates, hier merken we hoe het stilaan begint te stinken.

Trojan BackDoor.Flashback meer informatie op Wikipedia over het Flashback virus.

En een recent nederlandstalig artikel:

Apple blokkeert Java op Mac OS X

 

Een FileMaker Server staat meestal in een beschermde omgeving, en het is daarom niet onmiddellijk nodig om de laatste updates te draaien. Voor zij die een wat oudere SL server hebben draaien 1 goeie raad: blijf van die update knop af. If it ain't broke…

We merkten op onze test server ( Mountain Lion + Java 7 ) op de we kernel panics kregen die we duidelijk konden terug tracen naar Java 7. Sinds Update 17 geen kernel panics meer. We houden ons hart vast. Nog een reden om na een clean install van Mountain Lion + FileMaker Server te overwegen om NIET zomaar de Java 7 software te installeren. Als je dit probleem niet hebt, goed zo. Maar wie het schoentje past, trekt het aan.

Link naar reactie

Peter,

 

Hartelijk dank voor je uitgebreide verhaal. Wat me wel niet duidelijk is, of er met de installatie van FileMaker Server en de Web Publishing Engine zelf iets mis was na de Java update, of dat het probleem 'm enkel lag in de Java Webstart applicatie de de admin console in feite is?

 

Indien enkel dat laatste was dan de workaround niet om die vanop een andere machine te starten - en te wachten op beterschap met een nieuwe Java update 8)

 

Jeroen

Link naar reactie

Dag Jeroen,

Er is vanalles niet duidelijk. FileMaker Server heeft Java nodig, en die wordt tijdens de installatie van Server geinstalleerd. Een 1.6 versie.

De Java 7 update verwijdert Java 6 niet, maakt het alleen voor een groot stuk onbereikbaar. Volgens mij BLIJFT FileMaker Server Java 1.6 gebruiken.

 

Natuurlijk zit je dan met een machine/OS die een identiteitscrisis heeft. Ben ik nu Java 6 of 7 aan het gebruiken, en welke processen gebruiken nu 6 en welke nu 7. De admin console CLIENT gebruikt zeker Java 7 als je 't geinstalleerd hebt, volgens bij gebruikt het AdminServer process nog steeds Java 6, zelfs als je Java 7 geinstalleerd hebt.

 

Een ongezonde situatie als je 't mij vraagt, en ik weet niet hoe het met de rest van de FileMaker processen zit. Naar mijn idee blijven die allemaal in Java 6 steken, maar ik kan me vergissen.

Wat gebeurt er eigenlijk als je eerst Java 7 installeert en daarna pas FileMaker Server?

Wordt er dan geen Java 6 geinstalleerd? Ik heb eigenlijk ook geen flauw idee hoe zoiets afloopt.

 

Gezien Java 7 ook niet zaligmakend blijkt te zijn, lijkt het me nu wijsheid om van elke mogelijke update weg te blijven, als het werkt.

Link naar reactie

Ik heb klanten met dergelijke problemen.

Dan loont het om een oude laptop van stal te halen, de werkende JAVA te installeren en verder in de hoek te dumpen, totdat je de Console nodig hebt.

Een oude (Windows) laptop in de hoek is al snel goedkoper dan de uurtjes die deze puzzel kost....

 

Java is in mijn visie eindig.

Zoals Flash al eerder in de ban werd gedaan, zo gaat Java (vermoed ik) binnenkort ook in de ban.

Apple heeft laten zien dat ze er toe in staat is, en niet geheel onterecht. Want wie moet het anders afdwingen in de markt?

Microsoft in elk geval niet en de rest doet er al helemaal niet toe.

 

Je hebt dan het nadeel dat Apple dat (mogelijk) als eerste gaat doen. Er zijn nog onvoldoende alternatieven, iedereen wordt voor het blok gezet.

Inclusief Filemaker. Of ze nou Apple dochter zijn of niet, maakt geen verschil.

 

Je hoopt dat ze met FM versie 13 zich weer gaan verlossen van Java.

Wij kunnen weinig meer doen dan afwachten hoe FM hier op reageert.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Update: FileMaker heeft FileMaker Server 12.0v4 gereleased.

Als je Java 7 kan installeren, dan kan je ook deze versie installeren. Ze is dus niet voor Snow Leopard server ( of lager ) bestemd.

 

Deze versie zorgt dat FileMaker Server integraal op Java 7 draait, en niet gedeeltelijk op Java 7 en gedeeltelijk op Java 6.

Als je Java 7 hebt geinstalleerd, dan denk dat deze update niet slecht is om uit te voeren. Op onze test server hebben we dit deze week gedaan en het ding blijft goed draaien.

Je kan best de FileMaker Server schedule settings even backuppen naar een xml filetje. Dat doe je vanuit de admin console - kijk in de menus. Zet dat filetje op de desktop en tijdens de installatie laad je het weer in.

Ik heb de installatie op de test server niet zelf gedaan. Mijn collega zei me dat de FileMaker eerst moest verwijderd worden vooraleer je de nieuwe versie installeert.

 

Met de laatste Java 7 update blijven de kernel panics op onze test machine ook achterwege. Dat is goed nieuws, en ik hou mijn hoofd vast.

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik kreeg net een mailtje van Claus Lavendt, Claus is zowat de Deense FileMaker Guru, maakt schitterende custom solutions in FileMaker.

Hij kreeg eveneens last met Java, misschien na de laatste update, misschien ook niet. Ik denk dat dit wel kan helpen voor ieder die vandaag zit te pielen om Java met FileMaker Server te laten samen leven.

 

Hi guys

 

I have been strugling with a very serious server issue since thursday, where WPE, server admin console and deployment assistant failed to work.

The primary reason was that Apple pushed out a buggy java update last wednesday, and while we have seen before that such thing could prevent admin console from working, this time it was much more serious as reinstall of FMS could not fix the problem. So it has been some very long days with a live production server, that did not work and a client, who called me up almost every 15 min. to hear if I had solved this.

But last night (very late !) I finally solved this. I have been in contact with both UK and US techsupport and server engineers, but no one was able to come up with a fix.

After I found a fix, the engineers went to work and could reproduce and fix, according to my description, so they are now working on this.

However, just wanted to give you a hint and a warning, so you wont run into the same problems.

 

I posted the description in this forum post:

https://fmdev.filemaker.com/message/118843#118843

 

Please share with our collegues, which you think could be interested.

Link naar reactie

Eergisteren nog meegemaakt

 

De Mac mini Server met Mountain Lion had al een hele waslijst met updates waaronder java (van Apple zelf)

Alles geïnstalleerd, behalve Java (been there, done that). En de admin console (dat stukje dat je "download" in je webbrowser) werkte niet.

Dan maar java (van Apple) zelf geïnstalleerd (hey, het is toch om zeep, dus kwaad kan het niet) en dat gaf ook geen oplossing.

De update van filemaker gaf aan dat mijn versie recenter was dan de update, dus die wilde niet installeren (kom ik dan toch uit de toekomst?). De admin console was nog steeds een wit schermpje, maar wanneer ik rechtstreeks de admin console opende (dus niet via dat stukje download) dan lukt het wel. De update van Oracle heb ik links laten liggen.

 

Alles draait goed, dus handjes afhouden.

Link naar reactie

Tsja, ik draai FMSA op machines met 10.8 client maar daar ben ik zeer terughoudend met het installeren van updates.

If it ain't broke, don't fix it.

 

Ik heb een eigen development server en als er iets geupdated moet worden probeer ik dat eerst zelf uit.

 

Die server kan ik desnoods helemaal van scratch opnieuw installeren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...