Ga naar inhoud
  • 0

Vensterformaat aanpassen - vreemd gedrag


Rik Verbruggen

Vraag

Hallo FM-ers,

Ik heb een probleem wat ik maar beter direct a.d.h.v. een voorbeeld kan uitleggen. Zij ook bijgaand.

In dit voorbeeld wordt na het starten van het bestand het venster 'MainWindow' geopend. Met de knop 'NewWindow' wordt een nieuw zwevend venster geopend.

So far so good. Maar er zijn 2 vreemde gedragingen.

1) Als ik (met beide vensters open) venster 'MainWindow' maximaliseer (gewoon met de knop rechtsboven in de titelbalk van het venster) en vervolgens het venster 'NewWindow' aanklik dan wordt dat ook gemaximaliseerd.

Ik zou verwachten dat 'NewWindow' hetzelfde formaat behoudt totdat ik opdracht geef om dat aan te passen.

2) Als, na het openen van het bestand het venster 'MainWindow' wordt gemaximaliseerd en je vervolgens de knop 'NewWindow' aanklikt dan wordt keurig 'NewWindow' geopend maar het formaat van 'MainWindow' wordt daarmee teruggebracht naar het vorige formaat. Ook daarvan begrijp ik niet waarom dat gebeurt en opnieuw zou ik verwachten dat het formaat van 'MainWindow' alleen mag veranderen als ik daar zelf opdracht voor geef.

 

Ik heb al gezocht op het net maar kan tot dus ver niets vinden. Is één van jullie dit al eens tegengekomen en is er misschien een manier om er voor te zorgen dat de vensters elkaar niet op deze manier kunnen beïnvloeden?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Rik.

ResizeWindows.fmp12

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hallo Hans,

Sorry, ja, ik werk inderdaad met Windows, 7 om precies te zijn. Of het standaard Windows gedrag is weet ik niet maar ik heb met verschillende andere ontwikkeltools gewerkt (onder Windows) en ik heb het nog niet eerder meegemaakt dat het creëren van een venster of een formaatswijziging van een venster invloed had op het formaat van een ander venster. Dat vind ik toch wel heel apart. Voor een gebruiker is het ook zeer onrustig. Maar ja, uit je reactie maak ik op dat jij het daar als Mac-user wel mee eens bent.

Bedankt voor je reactie. Misschien iemand anders nog ideeën of oplossingen?

Rik

Link naar reactie
  • 0

Hmmm.... ben bang dat ik dan toch maar moet terugvallen op het werken met 1 window. Jammer maar het is niet anders. Ik kan toch moeilijk tegen een gebruiker zeggen dat hij/zij dat venster maar beter niet kan maximaliseren...

Maar ik blijf het toch zien als FM-mankement want zoals gezegd heb ik daar met andere tools geen problemen mee gehad.

Bedankt voor jullie input.

Rik

Link naar reactie
  • 0
Dit zorgt ervoor dat de verschillende vensters (processen) gebonden zijn aan hetzelfde programma. Heb je niet zo'n MDI applicatie dan kun je er slechts 1 enkel venster in openen.

 

Mankement is misschien een beetje te heftig uitgedrukt maar laat ik het dan beschouwen als één van die dingen die het (mijn) leven makkelijker zouden maken als er wel MDI ondersteuning zou zijn.

Rik

Link naar reactie
  • 0

Ik kreeg pas echte problemen met meerder vensters toen ik IWP (web) wilde gaan toepassen.

 

De uitdaging was om de gehele applicatie tot 1 venster te beperken.

En dat vergt een andere benadering (lees: visie) over de gebruikers interface.

 

Ik was de ontwikkeling nog maar net begonnen of Go kwam uit.

En jawel, ook daar het één-venster principe.

Gelukkig past de visie van Web weer naadloos in Go, dus heb je het eenmaal onder de knie, dan werkt het op alle platformen op dezelfde wijze.

 

Mijn applicaties zijn nu zo gebouwd, dat ik meerdere vensters mag gebruiken, maar het nergens noodzakelijk is.

 

Let wel: De visie van één-venster-politiek zorgde bij mij voor het compleet opnieuw opzetten van mijn ontwikkelomgeving.

Om te maken niet zo eenvoudig, eenmaal ontwikkeld is het een zegen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...