Jump to content
  • 0

Ervaringen FM 13

PJ007

Question

Posted

Gebruik nu een tijdje FM 13 en leek mij zinvol om enkele van mijn ervaringen hier te delen. Ben tot nu toe de volgende zaken tegengekomen:

Popover-knop verliest (bij activering) de focus van het actieve veld. Dit in tegenstelling tot een normale knop. Hier dien je dus rekening mee te houden, afhankelijk van wat je met de popover wilt bereiken.

Er lijkt een verborgen feature in FM 13 te zitten: resolutie afhankelijke afbeeldingen. Ik kwam hier door toeval achter op mijn nieuwe Retina MacBook Pro. Opeens zagen mijn iconen / afbeeldingen er anders uit. Blijkt dat als je een Tiff bestand met daarin twee of meer afbeeldingen in verschillende resoluties hebt, Filemaker bij een hoger resolutie van het beeldscherm automatisch een hogere resolutie van de afbeelding selecteert. Je moet de afbeelding (nog) wel in FM12 (!) aan het bestand toevoegen om het werkend te krijgen. Het is natuurlijk geen officiële functie, dus gebruik voor eigen risico, maar wie weet wordt het ooit nog een keer toegevoegd. Om een Tiff bestand met meerdere afbeeldingen te krijgen heb je op een Mac Preview (via miniaturen) of onder Terminal tiffutil nodig.

Met hier bovenstaande samenhangend: als je in FM 13 gebruikt maakt van de nieuwe Stijlen functie, kun je de layout niet meer in FM 12 bewerken (wel normaal openen dus). Zodra je de layout in FM 12 veranderd en daarna weer in FM 13 de layout probeert te veranderen gaat het verkeerd met de stijlen en krijg je onbedoelde veranderingen.

Bij gebruik van een list view en de mogelijkheid om daarin ook te kunnen zoeken, is het niet handig om "status van actieve rij te gebruiken". Tenminste als de velden geen achtergrondkleur hebben. In de zoekmodus wordt dan voor de achtergrondkleur van een veld de kleur van een actieve rij gebruikt en dat kan tot onleesbare situaties leiden. Sowieso zou het handig zijn als er voor bepaalde layout / uiterlijk opties een knop zou komen "toepassen in zoekmodus", net zoals bij onzichtbare objecten.

• Answers 61
  • Created
  • Last Reply

Top Posters For This Question

Recommended Posts

• 0
Posted

Het is gedocumenteerd maar beetje onlogisch: de nieuwe functie GetContainerAttributes geeft waarden voor longitude en latitude terug, volgens de documentatie in tekst. Maar bovenal met de punt als decimale scheiding. Dus even Substitute() en formeel GetAsNumber() toepassen voordat je het in een getalveld in je Nederlandse database plaatst. :-)

René

• 0
Posted

Handigheidje:

De eerste layout die je wijzigt en omzet naar een nieuw Thema, behoud zijn opmaakschema.

Je kan vervolgens alle objecten opnemen als een nieuwe stijl.

De tweede layout geeft een andere werkwijze.

Zodra je de layout omzet naar een ander thema, zie je plots alle kleuren wegvallen, omdat de stijlen niet overeenkomen binnen het nieuwe thema.

Doe één keer Ctrl-Z en de kleuren komen terug, terwijl het thema behouden blijft.

Filemaker heeft het omzetten naar een nieuw thema in twee aparte stappen laten verlopen, waardoor de opmaak weer terug te draaien is binnen het nieuwe thema.

• 0
Posted

Tonen van PDF bestanden in (interactief) containerveld op layout crasht mijn mac 80% van de gevallen.

Zojuist in een geheel andere database (ook hosted) ook gemerkt dat bladeren door Schermafdruk-modus 100% van de pogingen crasht op Mac als Windows. Lay-out bevat containervelden met afbeeldingen (remote opslag), mogelijk dat dat ermee te maken heeft. Ik duik er nog verder in maar wilde het hier alvast voorleggen.

Om de pagina-nummers te bepalen wordt door het script in een offscreen venster (geen Venster Vastzetten[]) ook in Schermafdrukmodus gebladerd en dat lijkt goed te gaan!?

Niet bladeren maar meteen bewaren als PDF lijkt wel goed te gaan. Er zit een gebruikers-optie bij om wel of geen schutbladen (PDF in containervelden) aan het rapport toe te voegen en dat lijkt wél goed te gaan...

Iemand anders dergelijke ervaringen?

René

• 0
Posted

Ik merk in de conversie naar een ander thema, dat Containervelden regelmatig verkeerd aangemerkt zijn in de Thema's als tekstvelden. Je kan dan een opmaak aanbrengen van een tekstveld op een Container.

Zodra je het veld alsnog bevestigd uit de tabel, wordt FM ineens duidelijk dat het toch om een container gaat.

Blijkbaar gaat hier iets nog niet goed. Kan hier een verbandje liggen?

• 0
Posted

Om andere redenen had ik de containervelden al gewijzigd naar een ander veld en moest dat dus geen probleem zijn.

Wel zie ik dat bij de conversie FM een tweetal portalen, die voorin in het rapport voorkomen, een omlijning heeft gegeven. Als ik die omlijning uitschakel, kom ik in ieder geval weer een paar pagina's verder... :-)

René

• 0
Posted

Als er geen containervelden op de layouts staan werkt het goed...

Zodra ik ze er weer op plaats: boem! Ook met containervelden(berekening) die leeg resultaat geven.

René

• 0
Posted

Na conversie blijkt dat ook de stijl voor containervelden ongevraagd is aangepast. De toestand 'geselecteerd' heeft ook omlijning aan en dat lijkt ook een deel van de oplossing.

Laatste aanpassing was dat er herhalende container velden werden gebruikt. Het veld had vier herhalingen, in twee objecten van twee herhalingen afgebeeld. Nu ieder apart neergezet en daarmee lijkt het probleem opgelost.

René

• 0
Posted

Er zit zoveel in, dat het voor Filemaker vrijwel onmogelijk wordt om alle combinaties te testen... zo lijkt het.

Andere vraag: Ik heb de Slide Control in gebruik in diverse layouts.

Het lijkt alsof iOS apparaten deze veel trager laden dan Tabbladen.

Iemand ervaring mee?

• 0
Posted

Slide-control gebruikt op Mac en iOS, geen verschil opgemerkt. Twee panelen slechts, een foto en Google Maps luchtfoto. Hoeveel panelen bij jou en wat zit erin?

René

• 0
Posted

Met de iOS apparaten, krijg ik sterk behoefte aan een echte header in de Form view mode...

Oftewel, een header zoals deze ook werkt in de List view. Altijd in beeld, bovenin het scherm.

Een mooie oplossing om daar de navigatie knoppen constant in beeld te houden.

Niemand die hier een oplossing voor heeft, vermoed ik?

• 0
Posted

Maak een generieke balk waar je alles opzet wat je nodig hebt zoals knoppen voor een nieuw record, zoekfunctie en een navigatiebalk. Gebruik voor de navigatieknoppen een global met een repetition die je bij inloggen set, eventueel afhankelijk van de gebruikersgroep.

Groepeer het geheel en je kunt het zo van de ene op de andere layout plakken.

• 0
Posted

Popovers zijn denk ik wel de handigste toevoegingen van FMP13, samen met 'hide object'.

Bijvoorbeeld: als je een popover button in een portal opneemt om in de popover extra informatie te laten zien, laat de popover automatisch het gerelateerde record zien.

Ik denk dat popovers ook voor windows gebruikers een uitkomst zijn: geen gemier meer vensters die ineens van 'maximise' afspringen omdat je een zwevend venster wilt laten zien. De enige beperking die ik zie is dat je niet met een popover rond kunt slepen over je scherm, maar ik zie eerlijk gezegd weinig gebruikers dat doen. En je kunt er natuurlijk maar één tegelijk open hebben.

Misschien is het floating palette de volgende stap?

• 0
Posted

Er zit wel een klein nadeel aan popovers in een portaal. Als je op de achtergrond (dus naast een veld) van een popover klikt, raak je de focus in het portaal kwijt. Gebruik maar eens Get(ActivePortalRowNumber).

Zeker als je de popover ook voor veldinvoer gebruikt, kan dat kan soms tot ongewenste situaties leiden: problemen bij veld validatie of de popover toont opeens een andere record.

• 0
Posted
Als je op de achtergrond (dus naast een veld) van een popover klikt, raak je de focus in het portaal kwijt. Gebruik maar eens Get(ActivePortalRowNumber).

Inderdaad, ik denk dat een popover toch een extra soort layout is. Als je buiten een veld in de popover klikt, is de focus weg. Maar klik je daar na weer in een veld (om te editen bijv.) dan is de focus weer terug.

En: als je in de popover een button opneemt die naar de volgende portalrow gaat (met de optie 'select entire contents' UNCHECKED), blijft ie keurig in focus en veranderen de gegevens in de popover mee.

Dus ik vind dat wel cool.

['edit] Ik vraag wel wel af: je kunt in een popover erg veel kwijt, velden, portals, buttons, graphics. Maar als je de popover button verwijdert, is daarmee ook de hele popover weg? Het is niet zo dat je naast de scripts en layouts een lijst van popovers krijgt.

• 0
Posted

Ik heb het idee dat FM13 vlotter is.

Bij Freeze Window gevolgd door een loop die langs een flinke bos records gaat, is het (aanmerkelijk) sneller.

Inderdaad, button weg is popover weg...

Ik heb een situatie waar ik een knop boven een popover heb gelegd.

De knop start een script, die bepaalt de conditie welke popover ik wil en hup, hij wordt via de objectnaam geopend.

Nadeel: nog een keer drukken op de knop, dan wordt de opstartprocedure van de popover gestart.

De popover uitzetten lukt dus niet via de knop, wel door naast de Popover te klikken.

Idem bij het plaatsen van een veld of grafisch object op een popover.

Klik je op de knop van de geopende popover, dan focust FM eerst op het veld, sluit daarmee de popover en zet daarna de popover in werking.

Dus flitst deze uit en weer aan.

Om dit op te lossen, heb ik een sluit knop op de popover geplaatst.

En nu het mooie: zet hem over de rand van het binnenste kader heen, dan blijft hij bij scrollen netjes bovenin staan!

Ziet er nog verzorgd uit ook.

popover.jpg

• 0
Posted

En zo leren we elke dag weer bij.

Ik heb ook ontdekt dat je de 'padding' van de popover naar nul kunt brengen en daarmee de rand en het 'puntje' kunt onderdrukken.

Je krijgt dan echt een zwevend kader. Maar het is me nog niet gelukt om het vlak van de popover zelf een andere kleur, graphic of doorschijnendheid te geven.

Het lijkt erop dat dat altijd de eigenschappen van het theme overneemt.

Je zou dan echt een zwevend veld kunnen maken, dat automatisch verdwijnt als je erbuiten klikt (als je met hide object zoiets doet, moet je altijd weer een scripttrigger inbouwen die het object weer laat verdwijnen).

• 0
Posted

Ja, inderdaad! Dit had ik over het hoofd gezien.

Het kan dus toch: alles transparant maken op het veld in de popover na. Je krijgt dan een zwevend veld waarin je kunt typen en dat verdwijnt als je ernaast klikt.