Ga naar inhoud
  • 0

Leerboek: Filemaker voor beginners (Opgelost)


Rini

Vraag

Hallo ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik ben ook nieuw met Filemaker. Op dit moment probeer ik bestanden die ik nu nog in Excel heb staan over te zetten naar Filemaker pro 12.

Ik ken dat programma nog niet maar wil het graag leren zodat ik enkele mooie Dbases kan opzetten.

Ik wil overstappen van Windows Excel naar Filemaker.

 

Nu ben ik op zoek naar lesmateriaal om het te leren. Ik heb al veel op internet gevonden maar kom uit een aantal dingen nog niet goed uit.

 

Heeft iemand tips voor me want ik heb geen boek kunnen vinden waar Filemaker stap voor stap wordt uitgelegd.

Cursussen die ik op internet zie staan zijn nogal duur.

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • Antwoorden 88
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb op aanraden van een ander forumlid het digitale boek "Filemaker Pro 12 The Missing Manual" aangeschaft. Ben ik nog steeds heel erg blij mee.

Door dit boek (wat ook eigenlijk een grote cursus is) heb ik een heel andere kijk gekregen op database op zich en het toepassen daarvan.

Echter door enorme tijddruk gun ik mijzelf niet echt de tijd om een eventueel probleem in dat boek op te zoeken maar vraag de hulp aan forumleden hier :oops:

 

Op het moment dat ik FM heb aangeschaft wist ik niets maar dan ook niets van een database of van excel of elk ander computerprogramma (zo'n 2 jaar geleden).

Nu heb ik een compleet overzicht over mijn 3 webshops, wat betreft inkoopbeleid, voorraadstatus, planning van projecten, offerte's, facturering en het gebruik van een barcode scanner ! Dit allemaal dankzij dit boek en de forumleden hier.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Ik heb het boek inmiddels ook aangeschaft en ben er al in begonnen. Ik kan heel veel overslaan want ik heb ervaring met Windows Acces en Excel en dat scheelt een beetje. Daarbij ben ik al twee weken aan het puzzelen binnen FM en het aanmaken van Dbases is me al bekend.

IK heb een klein webwinkeltje in ansichtkaarten en wil daar een administratie van bijhouden. Die voer ik nu in Excel en dat gaat best goed maar ik wil over naar FM.

Daarnaast wil ik nog een grote dbase aanmaken voor een vriend van mij. Daar zitten weer andere functies in. Die voert het nu ook in Excel en wil ook over naar FM maar heeft zelf geen tijd.

Genoeg te doen en uit te zoeken dus.

Ik ga mijn best doen met het boek en hoop als ik er nog niet uit kom een beroep mag doen op dit forum.

Ben benieuwd of het lukt.

Link naar reactie
  • 0

Is een goede vraag.

Wij hebben enkele jaren geleden MS office 2007 gekocht en daar zit Access niet in.

Het is ook lang geleden dat ik iets met Access heb gedaan en Excel gaat me beter af.

 

het aanmaken van databases in FM gaat ook wel maar ik lig al twee weken te stoeien met het maken van een portaal dat hetzelfde werkt als in de voorbeelddatabase "facturen". Daar werkt het wel, mij lukt het (nog) niet.

Link naar reactie
  • 0

Ik wil met het portaal een lijst met producten maken die aan de klant verstuurd word.

Dat betekent dat de invoer het productnummer + naam omvat via een keuzelijst en dat daarnaast nog eens de naam apart wordt vermeld alsook de prijs.

Het lukt mij wel om één regel zo in te voeren maar weet nog niet hoe ik het in moet stellen dat automatisch de volgende regel verschijnt zodat ik een aantal, niet van te voren bepaalde, producten kan invoeren. Dit alles precies zoals in het voorbeeld bij "facturen".

 

Een portaal is trouwens nieuw voor mij. In Access heb ik daar nooit mee gewerkt. Het enige wat ik in acces aanmaakte waren ledenlijsten met bijbehoren taken voor een sportclub.

Mijn vrouw heeft meer kennis van Acces en heeft me daarbij een beetje geholpen.

Link naar reactie
  • 0

Access heeft geen portaal, maar wel relaties en je kunt dan ook meerdere records tonen in een record dus eigenlijk het idee van de portaal .

Verdiep je eerst in relaties onder FM en dan gewoon de standaard portalen hoe die zijn opgebouwd. Als je in FM 12 gewoon een nieuwe database aanmaak vanuit de startklare oplossing. (kies bv voorraad eens)

Je krijgt dan een kant en klare oplossing waarin ook een portaal zit (rechts onder. Kijk dan eens naar hoe de relaties zijn opgebouwd (bestand-beheren- database- onder tab relaties ). Je komt dan eigenlijk alles wel tegen.

succes

Link naar reactie
  • 0

Ik ben daar al een tijd mee bezig geweest. In het voorbeeldbestand 'facturen' zit precies het portaal wat ik wil hebben maar hoe ik ook zoek, ik krijg het systeem achter de relaties en het maken van een werkend portaal niet onder de knie.

Ik heb zelfs precies dezelfde handelingen verricht als in een filmpje op Youtube en precies gevolgd wat er in het boek "The missing manual" staat en toch lukt het bij mij niet.

Ik begrijp maar niet wat ik verkeerd doe.

 

Ik ben nu bezig met het aanpassen van het voorbeeldbestand en daar loop ik dan wel weer tegen andere problemen aan maar dat is gewoon onkunde aan mijn kant. Dat is een kwestie van leren.

Ik zal eens goed naar het voorbeeldbestand voorraad kijken. Misschien is het daar duidelijker te zien door mij.

Link naar reactie
  • 0

Het lukt mij maar niet om een portaal werkend te krijgen in FM terwijl ik stap voor stap meedoe met een voorbeeldfilm op Youtube.

 

Is Filemaker wel compatible met Windows 8.1?

Heeft iemand hier (negatieve) ervaring mee?

 

Ik heb op een ander forum gelezen dat het niet helemaal goed zou gaan met Windows 8.1.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren Windows 8 upgraded naar 8.1 in de hoop dat FM ook goed zou gaan werken.

Als FM dan compatible is met Windows 8.1 dan moet dat het probleem niet zijn.

Het maakt ook geen verschil. Toch overweeg ik zelfs een Macbook te kopen in de hoop dat het dan gaat werken want ik begrijp niet wat er fout gaat.

 

Ik heb in de bijlage een proefbestandje zitten met een portaal. Zou iemand hier naar willen kijken? Misschien dat de fout ontdekt wordt.

Zo niet, dan ligt het toch aan de laptop.

Ik hoop dat een "knappe kop" mij kan helpen , Felix.

 

(Bijlage verwijderd)

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

Hi Rini,

 

heb ff je voorbeeldje bekeken en ik denk dat je wat betreft de relaties leggen er een beetje naast zit. Je hebt een werkbon en daarop wil je misschien via een relatie een NAW-record aan koppelen en wellicht wil je méér dan één zo'n bon aan dat NAW-record koppelen. Ik heb dat in elk geval even als uitgangspunt genomen en allen die relatie aangepast, nu werkt je portaal (die ik even bij de NAW-kaart heb gezet. Dit zou je op weg moeten helpen.

 

groet, Menno

Proefje.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Fijn Menno dat je er even naar wilt kijken.

 

Deze database heb ik opgezet als een voorbeeld en als ik het goed begrijp zit ik niet goed in de relaties.

Wat ik in dit voorbeeld wil is een lijst van chauffeurs die naar bepaalde plaatsen moeten om bepaalde producten af te leveren.

In het portaal ontstaat dan een soort werkbon die je dan uit zou kunnen printen en aan de chauffeur meegeven.

Dit is allemaal fictief want waar ik het portaal voor nodig heb zijn meerdere bestanden. In een van die bestanden zouden 16 portalen op 16 tabbladen moeten verschijnen met statische en variabele gegevens. Volgens mij is dat mogelijk met FM.

 

Hoe krijg ik (in dit voorbeeld) de gegevens van de andere tabellen ook via een keuzelijst in het portaal?

Moet ik dan kopieën aanmaken van de tabellen in de relatiegrafiek? Dat heb ik ook al geprobeerd maar dat ging ook niet goed.

Ik ben wel blij dat dit alvast zo werkt.

Link naar reactie
  • 0

je hebt nu een werkend voorbeeld van hoe je relaties kan opbouwen en ik verwacht dat je daar nu je eigen invulling verder wel aan kan geven. Hoe je verder de relaties opbouwt is aan jou, want je kan bijvoorbeeld ook weer tabellen met records aan een werkbon koppelen, bijvoorbeeld: op de werkbon zet je items die je aflevert en op items zet je ArtikelID's voor de artikelen zodat vanaf een artikel-kaart er weer lijst met afgeleverde items is te zien etc. etc. Het ging er mij even om dat je een "relatie" goed op je netvlies zou krijgen.

 

Wat betreft de keuzelijst: wat voor een keuzelijst, wat wil je concreet in die keuzelijst tonen, maw wat zijn je gegevens, waar komen ze vandaan en hoe vul je die gegevens? Is het dynamisch of juist statisch of is het een combinatie (dat laatste betekent dus ook tenminste 2 tabellen) Het is be;langrijk eerst een goed beeld te krijgen van wat je aan het doen bent, dus zorg dat je eerst alle entiteiten op een rijtje krijgt en ga dan je datamodel in elkaar zetten en daarna kan je ook je keuzelijsten samen met je lay-outs in elkaar zetten.

 

Probeer maar uit en meldt je hier gerust weer, want mensen als Felix, Ruben , ikzelf en nog anderen helpen je met plezier verder.

Link naar reactie
  • 0

De laatste zin vind ik fijn om te lezen want ik voel me snel teveel.

 

Met keuzelijst bedoel ik dat je de mogelijkheid hebt om via het infovenster - stijl besturingselementen- keuzelijst, aan een veld toe te kennen in de layout.

Als je dat aanvinkt kun je kiezen uit keuzelijst of venstermenu. Daarna kun je via het invoer "waarden" een lijst kiezen waar straks de gegevens gehaald moeten worden.

Hiermee hoef je niet telkens handmatig de gegevens in het portaal in te voer. Via auto invullen vult FM automatisch de andere velden aan.

Ik ga weer even een beetje Fröbelen en desnoods begin ik weer helemaal opnieuw.

 

Als je dynamische gegevens moet hebben en statische, dan heb je dus twee tabellen nodig, schrijf je. Maar als ik die gegevens in 1 tabel heb staan moet ik daar dan een kopie van maken?

Link naar reactie
  • 0
Als je dynamische gegevens moet hebben en statische, dan heb je dus twee tabellen nodig, schrijf je. Maar als ik die gegevens in 1 tabel heb staan moet ik daar dan een kopie van maken?

De vraag hierbij is: wat zijn je statische gegevens? Zijn dat de artikelen die iedere keer weer gebruikt, bijvoorbeeld? Dan kan je een tabel maken met artikelen en de keuzelijst die je daarvan maakt bevat bijvoorbeeld de artikel-codes. Die keuzelijst gebruik weer op items die je aflevert, om daarmee de relevante gegevens van de artikelen te tonen of eventueel op te halen of te kopiëren. Er zijn op dat gebied nogal wat mogelijkheden, dus ik kan je geen patent-oplossing bieden, je zult eerst een exact beeld moeten scheppen (voor jezelf) wat je precies wilt bereiken.

 

Je moet dus een data-model gaan uittekenen en opbouwen, gewoon zoals je tijdens (letterlijk) de aller-eertse wiskundeles op de middelbare school uitleg hebt gekregen over verzamelingen, dat gaat namelijk over de relaties tussen tabellen van databases ( zie ook wikipedia over venn-diagrammen ). Het afwijkende van Filemaker daarbij is dat je praat over (mogelijk) meerdere weergaven (occurrences) van eenzelfde tabel. In de praktijk dupliceer je dan een tabel-weergave in het relatie-diagram, geeft deze een nieuwe voor jou duidelijke naam en je legt er een relatie mee die op andere ID's is gebaseerd.

Link naar reactie
  • 0

Sorry Menno, al je inzet ten spijt maar het gaat niet lukken.

Ik ben nu al twee weken bezig en ik denk dat Filemaker te moeilijk is voor mij. :(

Het is eindelijk gelukt om een portaal werkend te krijgen maar het auto invullen lukt nu weer niet.

Het is te hoog gegrepen voor mij en ik ga, hoe spijtig ook, weer verder met Excel. Een van de nadelen bij mijn bestand in Excel is dat ik met macro's moet werken en daar was ik liever van af.

Ik wilde ook overstappen naar Apple en een Macbook aanschaffen maar dat moet ik ook eens goed overdenken.

 

Iedereen die gereageerd heeft heel hartelijk dank voor de pogingen mij op weg te helpen. :)

Link naar reactie
  • 0

Niet zo snel opgeven :!:

Ik wist niet eens wat een database was, waar het voor gebruikt kon worden etc.... en nu wil en kan ik mijn zaken niet meer normaal doen zonder.

Omdat ik zelf een beginner ben kan ik je niet helpen, zou alleen maar averechts werken, maar je moet blijven proberen. Mijn laatste probleempje was afronden van berekeningen, ook uitleg gehad hier van deskundigen, echter ik had 4 avonden nodig om te begrijpen wat men mij wilden uitleggen, maar nu begrijp ik het wel (een klein beetje dan :mrgreen: ).

Volhouden met proberen en uitzoeken, het is het echt waard.

Link naar reactie
  • 0

Het zijn ook eigenlijk maar een paar kleine dingen die niet lukken, maar het zijn wel essentiële dingen.

Een database maken gaat, layouts bewerken gaat, scripts toepassen gaat steeds beter.

Het probleem zit bij in de relatiegrafiek. In Excel kan je met een formule heel gemakkelijk de gegevens uit een ander tabblad halen. In FM lijkt dat een heel verhaal.

 

Ik heb twee databases proberen te maken. Een heb ik bijna af maar dat is gemaakt uit een voorbeeldbestand en heb ik zoveel mogelijk aangepast naar mijn wensen.

Toen ik daar gisteren een tabel aan toe voegde en een relatie aanmaakte, werkte dat meteen dus nu begrijp ik het helemaal niet meer.

Voorlopig hou ik het bij die ene en moet mijn vriend die om die andere gevraagd heeft maar even wachten.

Filemaker lijkt me een fantastisch programma maar zoals ik al eerder schreef, voor mij een maatje te hoog.

Link naar reactie
  • 0

Iemand die over de schouder meekijkt zou ideaal zijn maar een dag op cursus voor die prijs is teveel voor mij.

De cursus zal ongetwijfeld het geld waard zijn.

Ik doe dit als hobby alleen voor mezelf. Samen met mijn vrouw heb ik een klein webwinkeltje wat we hobbymatig runnen. Daar komt geen winst uit.

Voor die webwinkel voer ik alleen de administratie. Nu nog in Excel.

Mijn vrouw en ik zijn allebei chronisch ziek en hebben nauwelijks ruimte voor grote uitgaven. Daarom probeer ik het allemaal zoveel mogelijk alleen uit.

Een vriend van mij, die ons bijstaat, heeft gevraagd of ik ook een bestand voor hem wilde maken. Hij voert het nu ook in Excel en wees mij op Filemaker.

Ik zou dat proberen maar dat valt niet mee.

Toch bedankt voor de tip.

Link naar reactie
  • 0

Kijk dan even op de site van Filemaker, hier kan je via deze link voor nog geen 45 euro een boek met DVD bestellen (in het engels, dat wél) en dat is een uitstekend leerboek dat alle facetten van FM aanstipt en leuke concrete voorbeelden met je uitwerkt. Is trouwens ook voor veel "doorgewinterde" ontwikkelaars een aanrader. Na het doornemen van dit boek kan je jezelf een flink stuk verder brengen.

Link naar reactie
  • 0

Ik kon het toch niet laten en heb de boel weer opgepakt.

 

Ik heb nu een portaal waar ik alleen op de eerste regel een invulling krijg. Ik kan niet naar volgende regels gaan omdat me die mogelijkheid niet geboden wordt.

Het portaal bestaat (nu nog) uit drie velden waarvan het eerste veld een keuzemenu heeft.

 

Wat moet ik instellen of aanvinken om het portaal zo te krijgen dat ik meer regels kan invoeren?

 

Volgens mij is de relatie nu goed ingesteld.

 

Ik hoop dat iemand me nog wil helpen na mijn "afscheid".

Of moet ik naar een ander topic?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...