Ga naar inhoud
  • 0

Toekennen script button aan variabele in een veld


Dalkcons

Vraag

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

In mijn lay out Saldilijst staan de saldi van alle rekeningen genoteerd. Middels een script toegekend aan veld "rekening" wil ik direct schakelen naar lay out rekening waar de details van de betreffende rekening staan genoteerd.

Ik kan wel een script (button) toekennen aan veld "rekening" maar moet dan alsnog het betreffende rekeningnummer intikken waarna ik dan naar de lay out rekening ga.

Vraag: hoe kan ik een button toekennen aan de variabele waarde in veld rekening?

 

Groet,

 

DAL

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank voor de reacties. Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken. Het betreft een simpel boekhoudprogramma.

Allereerst selecteer ik een periode. In dit geval de maand april.

Daarna selecteer ik een layout waarin de grootboekrekeningen gerubriceerd zijn per groep. Groep 1 t/m 49 is nu zichtbaar. Ik selecteer nu groep 44. Middels dit script zoek ik de rekeningen die onderdeel uitmaken van deze groep. Dit script werkt met "If" groep is 44, zoek rekeningen 4401…4499. Else, if groep is 45 enz, enz. Dit is op zich geen probleem omdat het aantal groepen beperkt is.

In het onderhavige geval krijg ik een layout met het volgende lijstje rekeningen:

4420

4421

4423

4426

4428

4470

Ik wil nu de details zien van rekening 4420. Omdat het ondoenlijk is om middels IF en ELSE al deze rekeningen vooraf te benoemen in een script, wil ik graag door middel van een klik op 4420 de juiste boekingen op deze rekening vinden om daarna automatisch naar de layout te gaan.

Ik hoop dat het nu duidelijker is.

 

Groet,

 

DAL

Link naar reactie
  • 0

Ik zal proberen e.e.a. te verduidelijken. Overigens ben ik op reis in Afrika en derhalve niet altijd on line.

 

In de Layout "Rekeningen per Groep" heb ik de volgende velden:

Rekening

Rekening omschrijving

Bedrag Debit

Bedrag Credit

Na het sorteren en selecteren van een periode, in dit geval de mutaties van april, krijg ik de volgende rekeningen zichtbaar in de layout "Rekeningen per Groep".

4510 Treinkosten

4530 Hotelkosten

4540 Verblijfkosten

(met uiteraard de bijbehorende bedragen)

Ik wil nu een niveau lager, de details per rekening. Als voorbeeld neem ik 4540 Verblijfkosten.

Ik klik op 4540 en het volgende script doet zijn werk:

-Go to layout (Zoek Grootboekrekening)

-Go to field (Rekening)

-Enter Findmode (restore;Pause)

NU MOET IK HANDMATIG 4540 INVOEREN waarna het script verder gaat met:

-Commit records/Requests

-Go to layout (Grootboekrekening)

-Constrain Found set

-Commit records/Requests.

 

Ik krijg nu het gewenste resultaat namelijk:

 

de boekingen op rekening 4540.

 

Mijn vraag is nu hoe ik de handmatige invoer, in dit geval 4540, kan vermijden. Is het mogelijk om met de cursor naar 4540 te gaan, te drukken om dan rechtstreeks via een script naar layout Grootboekrekening te gaan??

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij zit je op de verkeerde weg.

Kijk eens naar de mogelijkheden van portalen en de functies ga naar gerelateerd record.

Als de rekeningen in een portaal worden gelijst kan je zo springen naar een gerelateerd record in de gewenste layout.

Welke dan bijvoorbeeld weer een portaal kan hebben met onderliggende boekingen.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt niet verteld hoe je de periode selecteert, dus dat heb ik in dit voorbeeld achterwege gelaten.

Dit voorbeeld bevat 2 mogelijke oplossingen, maar er zijn er nog veel meer.

De eerste is de simpelste en maakt gebruik van de relatie tussen de rekening en de mutaties. Een knopo die alleen maar naar de gerelateerde records gaat toont alle mutaties bij een rekening.

De tweede is ietsje moeilijker, maar lijkt veel meer op jouw oplossing en gebruikt een scriptje. Het rekeningnummer wordt als scriptparameter meegestuurd. In het script wordt van die parameter een variabele gemaakt en die variabele wordt als zoekargument gebruikt. Da's alles.

 

Prettige reis verder :D

Rekeningen.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Menno,

 

inmiddels weer terug in Nederland. Het lukt mij helaas niet om met jouw oplossing het gewenste resultaat te krijgen. Ik heb een file bijgevoegd waarmee het waarschijnlijk duidelijker wordt wat ik nu precies bedoel.

Wanneer ik klik op 10 in de layout saldilijst krijg ik de mutaties die betrekking hebben op 10 gesorteerd in de layout grootboekrekening. Hetzelfde geldt voor 12. Dit echter middels een script.

Nu is het ondoenlijk om in een grote administratie alle rekeningen te benoemen in een script. Vooral door het dynamische karakter van rekeningen e.d.

Ik zou graag willen dat ik op het rekeningnummer klik en dan direct de mutaties van deze rekening zichtbaar krijg in de layout grootboekrekening.

 

Ben zeer benieuwd.

 

 

Groet,

 

DAL

Test script find variable.fp7

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat ik voor ogen heb is dat wanneer ik klik op "40" direct wordt geschakeld naar layout grootboekrekening en dat alleen de records gerelateerd aan "40" worden weergegeven. Kan dit met een script en dan dit script toekennen aan veld "rekening"???

Uiteraard geldt dit voor iedere rekening vanaf 10 tot 60 en rekeningen die in de toekomst worden bijgevoegd.

 

(natuurlijk is het mogelijk om de rekeningen 10,12,18,19,30,40,41,45,50 en 60 te benoemen in een script maar dan moet ik iedere keer bij de toevoeging van een rekening het script aanpassen en dat zie ik niet zo zitten.)

 

Vergeet dus het script dat bij de test file mee is gekomen. Dit dient alleen ter illustratie van het gewenste resultaat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...