Ga naar inhoud
  • 0

Icoontje in FM 14


FrankyB

Vraag

18 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je zegt nu hetzelfde als ik...

 

Misschien dat nog niet begrepen wordt, dat Server 13 de icoontjes wel als database in zijn systeem opslaat, maar Server 13 Web Direct ze niet aanspreekt om te presenteren.

Simpelweg omdat Filemaker die functie helemaal niet in 13 had ingebouwd.

 

De database van Filemaker is zo opgezet, dat ze in een oude server rustig nieuwe datatypes kunnen opslaan.

Dat zorgt er voor dat versies van Filemaker enigszins door elkaar gebruikt kunnen worden en het bestandstype FMP12 niet hoeft te worden vernieuwd.

 

't Is heel slim gebouwd, maar om die slimmigheidjes van Filemaker te begrijpen, dat kost wel eens tijd.

Mij wel, tenminste ;-)

Link naar reactie
  • 0

Heel veel tijd. Dat mag gezegd worden. Het is geen systeem voor mensen die er geen gevoel voor hebben of IT-achtige achtergrond. Vooral de srcipts zijn moeilijk te doorgronden. Zijn ook erg weinig concrete voorbeelden te vinden of een goede documentatie terwijl het zo essentieel is. Script References is veel te wazig voor concrete voorbeelden. Als je nog een tip hebt mbt script-naslagwerk.....

 

Je kunt ook niks kopiëren vanuit een andere omgeving het de scriptschermen, erg onhandig vind ikzelf.

Bijvoorbeeld een script uitschrijven in Word of Excel, dan plakken in script en aanpassen met functies, scheelt heel veel tijd.

 

Kan ook zijn dat ik nog niet alles weet en iets over het hoofd zie. Maar ja, vindt eens een alternatief voor Filemaker :-)

Link naar reactie
  • 0

HUh ? Ik bedoelde er geenszins jou mee, ik weet niet wie je bent dus. Ik ken Felix niet, niet wie het is, niet wat ie doet en niet wat ie kan.

Ik geef alleen aan dat iemand er wel gevoel voor moet hebben, ik kan mij anders niet voorstellen dat iemand die er geen gevoel voor heeft binnen 4 weken FM volledig kent. Lijtk mij toch echt niet. Meer bedoel ik er niet meer en zeker niks persoonlijks.

Ik heb je al eens eerder gevraagd of je van Filemaker zelf bent, toch ?. Kritiek mag in mijn ogen altijd, ook op FM, of Excel, of MySQL, of Joomla, of WordPress. Why not? Ik vind het onhandig dat je scripts alleen kunt uitschrijven in het script-editor-scherm van FM zelf en niet kunt voorbereiden in een andere omgeving en dan inkopieren.

 

Wat is dit nu voor een reactie man.

Als ik iets aangeef en je hebt het niet eerder gezien dan is daar toch niks mis mee, laat mij dan de dombo zijn. Maar Achterlijke Loetje ben ik nu ook niet, dus je reactie is erg vreemd. Prachtige voorbeelden, maar als ze nu niet toepasbaar zijn op wat jij wilt hebben, dan kun je er verder alleen maar van leren. Maar dat is bij de installatie van FM zelf, maar waar vind ik ergens allerlei oplossingen die al bedacht zijn. Uptodate, kant en klaar, waarom moet iedere FM gebruiker het wiel opnieuw uitvinden of hopen op hulp van mensen zoals jij.

Fijn, die hulp hoor, maar discussie of reacties als deze jagen mij meteen van dit forum af.

 

Filemaker is complex, als je googled op oplossingen dan zijn ze of heel duur of zijn het oude versies. Ik heb al vaker gevraagd hier of men dingen weet die mijn zoektocht bij FM makkelijker maken.

 

Zeker geen kul, en al helemaal niet zo bedoeld. FM is echt gewoon complex, punt.

 

Voor de rest hoop ik dat ik op dit forum op weg geholpen kan worden en ik straks als ik er zelf voldoende van weet anderen weer op weg kan helpen. Zo werkt het toch Felix ?

Link naar reactie
  • 0

Hi HE

 

Goede opmerking, ik was eigenlijk in de veronderstelling dat er een moderator zou zijn.

 

De discussie met Felix is geenszins mijn bedoeling geweest en nog steeds niet.

Ik wil best modereren, bij elk forum is dat eigenlijk wel nodig om niet off topic te raken (net als nu :-)) of onzinnige discussies te hebben op een forum dat gericht moet zijn op Filemaker-kennis overdracht.

Wellicht dus echt een overweging, voor de initiatiefnemers van dit forum, om daadwerkelijk het forum te modereren. Zou zonde zijn als het forum niet gebruikt wordt waar het voor bedoeld is.

 

Filemaker is een pracht (maar moeilijk) fenomeen en ik wil niets liever dan pure kennis opdoen of delen.

Link naar reactie
  • 0

Ironie is in dit geval precies wat het niet moet zijn. Dan voel ik mij wel ten onrechte aangesproken.

Modereren vind ik altijd nodig. Iemand in staat zijn om in te grijpen als iets niet gaat zoals bedoeld is.

Email en fora zijn zo plat als een dubbeltje.

 

Ik heb in mijn eerste mailtje op dit onderwerp een vraag gesteld, erg inhoudelijk. Een kritisch woord over FM wordt meteen uitgelegd als een aanval op de persoon. Ik ben net nieuw op dit forum, maar dan jaag je iemand dus echt weg. Een van de valkuilen op fora (op heel veel, niet alleen deze), is....het verschil cq vermeende verschil in kennis over het onderwerp.

 

Vanaf nu ga ik dan maar zoveel mogelijk in staccato vragen stellen :-)

Link naar reactie
  • 0

Aangesproken of niet, kennis aanwezig of niet...

 

Waar het om gaat is dat je Filemaker eigen moet maken en dat doe je op twee manieren:

 

a. Regelmatig oefenen in het programma

 

b. Je laten helpen op dit forum.

 

Dat je Filemaker nog niet begrijpt lijkt ons wel duidelijk. Je geeft het zelf ook aan.

De vraag die ik mij stel is hoeveel tijd je intussen aan Filemaker hebt besteed.

Het zal eventjes tijd gaan kosten en wij gaan er van uit dat je dat ook doet.

 

Filemaker is werkelijk een fantastisch product in vergelijking met zijn soortgenoten.

Want dat moet je wel voor ogen houden, Filemaker is en blijft een relationele database en is daardoor onvergelijkbaar met Excel of Word.

 

Door de opzet van Filemaker is het ook in een aantal opzichten anders dan zijn soortgenoten.

Scripting was ooit bedacht om de handmatige acties te automatiseren (letterlijk 1 op 1) maar is intussen uitgegroeid tot een eigen systematiek van programmeren.

Daarbij bestaat de productenset uit een aantal onderdelen waarvan je moet begrijpen hoe dat met elkaar samenwerkt.

 

En nee, modereren is op dit forum niet nodig.

Je bent van harte welkom op de club waar we iedereen proberen te helpen, de ene keer gaat dat wat tactischer dan de andere keer.

Maar niemand is er op uit om anderen onderuit te halen.

 

Mijn advies: gewoon doorgaan met vragen stellen, er zijn er genoeg hier die je gaan helpen.

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je positieve bijdrage SuperWimmie.

 

Ik ben net 3 weken bezig met FM en dan nog voorlopig tussen neus en lippen door ivm core-business. Prachtige relationele database en zeker geen Excel of Access, maar dat wilde ik ook niet.

De 16 bijgeleverde voorbeeld databases zijn wel handig mbt de opbouw en de scripts.

 

Ik wil mij verdiepen in FM en dat gaat tijd kosten, dat staat buiten kijf. Nu maak ik websites in Joomla, Wordpress, en ik ken MySQL dus alsmede PhP, Html, CSS etc.

 

Ik ga er vanuit dat ik nog een paar maanden nodig zal hebben om FM met al zijn ins en outs te leren kennen. Dus ik ga er niet vanuit dat ik in 3 weken (met al het werk ernaast nog) eventjes onder de knie zal krijgen.

 

Ik ben een beheersysteem aan het bouwen in FM nu, en ik ben met layouts, velden, tabellen en dergelijke al best een eind. Scripting is het meest lastige vind ik zelf tot nu toe. Doorgronden van de functies, enkele stappen, scripts voor allerlei toepassing etc. is veel uitzoekwerk en uitproberen.

 

Hamvraag voor mij is nu aan alle FM diehards op dit forum, hoelang ben je normaal gesproken bezig om het geheel (op redelijk niveau) de baas te zijn ?

Link naar reactie
  • 0

Dag FrankyB,

hoe lang is vooral afhankelijk van de tijd die je er insteekt icm je voorkennis.

 

Ik krijg de indruk dat jouw voorkennis wel voldoende is, blijft over tijd, maar ik weet dan nog steeds niet hoeveel dat zou moeten zijn,

 

Je kan je leercurve aanzienlijk verkorten door een cursus te doen, eventueel dmv zelfstudie:

http://www.filemaker.com/nl/learning/training/fts.html#fts-adv

en/of

http://www.lynda.com/FileMaker-Pro-tutorials/FileMaker-Pro-14-Essential-Training/373330-2.html

 

Klassikaal:

Via cursussen bij een aantal aanbieders (ook hier op het forum)

 

Verder kan je natuurlijk veel vragen stellen op dit forum of andere forae

 

Bottom-line: zoveel mogelijk ervaring opdoen, precies zoals Wim zei

Link naar reactie
  • 0

De basis van Filemaker had ik (al weer 15 jaar geleden) in twee dagen redelijk in beeld.

Maar ik had een voordeel dat ik al eerder in DataEase had gewerkt, een soortgelijk programma onder MS-DOS.

Ik zocht iets onder Windows en dat had snel mijn smaak te pakken bij Filemaker.

 

Vervolgens ben je er in twee dagen niet.

Het mooist is dat je een concrete opdracht hebt en er doelgericht aan gaat bouwen.

Dan kan je in een paar weken tijd enorme slagen maken.

 

Dat je MySQL kent is eerder een nadeel dan een voordeel.

De (chaotische) vrijheid van MySQL geeft je lang het gevoel van "beperking" omdat Filemaker je dwingt om het in een structuur te zetten.

 

Juist die structuur moet je door hebben. Dan is onderhoud op langere termijn veel gemakkelijker.

Die structuur maakt Filemaker heel stabiel, ook niet verkeerd.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...