Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker 14 instabiel?


bigbadwolf

Vraag

Helaas nog geen FM14 topic, dus vandaar nog maar even hier.

 

Ik vraag me af of ik de enige ben bij wie FileMaker 14 (te) regelmatig de geest geeft.

Probleem doet zich erg vaak voor bij remote verbindingen, en ik heb het nu al op 2 systemen (beiden Mac’s, maar eentje met Mavericks, de ander met Yosemite).

Doordat ik tegen deze problemen aanloop ben ik nog niet zo heel erg happig op het overzetten van mijn klanten naar 14.

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Misschien zijn de plugins de schuldige wel, maar dan nog blijft het een probleem.

Ik kan niet zomaar plugins wegdoen omdat ze nu ineens niet meer werken onder 14.

De plugin die geladen worden zijn in dit geval beide 64-bits (Troi FilePlugin 8.0 en Dacons MailIit 6.0.2).

 

Als ik lokaal werk komt het beduidend minder voor.

De database waar ik nu naar connect zit buiten de deur, maar op kantoor heb ik de problemen ook en daar staat de server lokaal.

Link naar reactie
  • 0

Ik maak sinds kort gebruik van Server 13 met een aantal Windows PC's met alvast 14 er op.

Juist het herpakken van de connectie is voor mij het argument om Pro 14 te gebruiken.

 

De wifi omgeving waar ik gebruik van mag maken is niet al te stabiel.

Inderdaad pakt Filemaker Pro 14 het beter op, de connectie met de database kan een stootje verdragen.

 

Maar... er zijn toch aandachtspunten.

 

Eén daarvan is dat als een script draait, de connectie van de database wel wordt hersteld, maar het script afgebroken kan zijn.

Dan is het maar net in welke layout je zit ten tijde van het verbreken van de verbinding, daar ergens stopt het script.

 

Dat kan een aandachtspunt zijn.

Je kan de pech hebben dat de betrokken layout teveel mogelijkheden geeft aan de gebruiker, waardoor de integriteit van de data in het gedrang komt.

Zo'n layout moet dan worden voorzien van een "ontsnappingsknop" om de gebruiker weer op de juiste layouts te krijgen.

 

Om het script maar weer aan het draaien te krijgen, ben ik gaan experimenteren met On-Timer-Script.

In sommige gevallen is dat wel een oplossing, mits de connectie zich binnen 20 seconden weet te herstellen.

Het on-timer script wordt lokaal bijgehouden en wil een nieuw script gaan starten. Bij het niet kunnen vinden van het script, gaat Filemaker de vraag stellen of de connectie moet worden hersteld of afgebroken moet worden.

Bij te lange onderbrekingen krijgt de gebruiker een vraag die je hem liever niet wil stellen.

 

Het gekke is dat ik met Go deze script problemen nooit heb gehad.

Misschien komt het omdat ik minder langdurige scripts op de Go gebruik, dan hier bij Pro.

Mogelijk hanteert FM Pro Windows een kortere tijd voor time-out. Dan ligt het systeem er sneller uit.

 

Filemaker Pro 13 verloor dan wel de verbinding, maar de gebruiker kwam daardoor in elk geval nooit terecht op verkeerde layouts.

Link naar reactie
  • 0

Wim, is het gebruiken van PSOS wanneer je langdurige scripts hebt dan een alternatief? Ik neem ff aan dat je dan iets van orders aan het verwerken bent oid en ik snap ook dat veel procedures zich helemaal niet lenen voor PSOS, maar mogelijk sommigen wel.

 

Als mosterd na de maaltijd: In een kantooromgeving raad ik altijd ethernet verbindingen aan en probeer wifi te vermijden

Link naar reactie
  • 0

Een langdurig script hoeft niet een zware taak te zijn.

Het kan ook een presentatie-script zijn die op een LED of TV scherm getoond wordt.

 

In mijn geval gaat het om wedstrijduitslagen op truck- en tractorpulling wedstrijden.

Dan sta je midden in de weilanden met de eigen Wifi, afstanden van soms 200 meter, tussen allerlei voertuigen in.

 

Op de grootste wedstrijden van Europa heb je een VIP room en diverse tentjes van sponsoren.

Daar wil je de belevenis van de wedstrijd optimaal hebben en laat je Filemaker probleemloos de hele dag uitslagen draaien.

Om kabels te leggen in dergelijke omgevingen, dat is vragen om problemen. Zo'n evenement duurt hooguit 3 dagen en overal rijden voertuigen of loopt publiek.

 

Perform Script On Server heb ik onderlaatst ingebouwd in dit systeem (http://www.pullingbase.nl)

Zware taken, iPads en een dunne Wifi, dan is PSOS een fantastische oplossing!

 

Ik draai sinds 2011 met Go en versie 12 heeft veel verlichting in het gebruik van iPads gebracht. Het herstellen van de verbinding, samen met Multitasking op iOS was een regelrechte verbetering.

Vandaar mijn enthousiasme over 14, dat PC's nu ook deze eigenschap mee krijgen.

Des te groter mijn verbazing, dat ondanks alle testen vooraf, midden op de wedstrijd zo'n scherm ineens in een verkeerde layout doodgeslagen leek te zijn, waar het script het had laten afweten maar de verbinding met de database was hersteld.

Gelukkig was de laptop afgesloten, dus niemand die het scherm kon muteren.

 

Overigens had ik een tweede systeem draaien op dezelfde wedstrijd, die had de hele dag geen enkel probleem ondervonden. Filemaker Pro 14 was daar dus uitermate stabiel en ik vraag mij af of FM 13 ook de hele dag was doorgegaan.

 

De effecten op Filemaker zijn heel simpel te testen.

Trek de UTP kabel er maar eens uit tijdens het verwerken van een script.

Je ziet dan ook wat caching doet en je leert wat het doet op de meest verkeerde momenten.

 

Wat Filemaker ons verteld, dat je op je werk de Laptop dicht klapt en thuis lekker verder werkt, heeft wel een gevaarlijk randje. Er mogen geen scripts draaien...

Met de komst van Windows 10 begrijp ik ook wel dat Filemaker onder Windows dezelfde belevenis wil krijgen als op de iPad.

Windows kon wel eens een (kleine) revolutie gaan worden in de iPad markt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...