Ga naar inhoud
  • 0

gegevens kopiëren van een tabel naar een andere


tdesmet

Vraag

Zou iemand mij met het volgende kunnen helpen en graag stap voor stap aub? ik ben vrij nieuw in FM en moet nog redelijk goed mijn weg zoeken.

 

Ik heb een tabel offertes genaamd met een subtabel offerte details.

Wanneer de klant akkoord is met de offerte wil ik graag door middel van één druk op de knop de gegevens van die klant kopiëren naar mijn tabel klanten zodat ik niet alles dubbel moet overtypen. Dit wordt dus een nieuw record in de tabel klanten.

 

Ik lees hier en daar wat van export en dergelijke, maar het lukt gewoon niet.

Ik weet dat ik moet werken met een script, maar raak er niet uit.

 

alvast bedankt aan diegene die mij hierin kan en wil helpen.

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je maakt een denk fout bij het opzetten van de database.

Je hebt een tabel met klanten en die is dezelfde voor de offerte als voor de facturen of orders.

Je gaat die gegevens niet kopiëren en overzetten. Als je begint maak als de offerte goed werkt en de klant tabel werkt ook goed gewoon een veld aan met omzetten offerte naar order. Vink die aan en maak een nieuwe layout waar order op staat en je bent klaar. Later kun je verder met aanpassen en perfectioneren van jouw tabellen.

Link naar reactie
  • 0

een prospect of een klant zijn beide bedrijven, dus data gezien zeer dicht bij elkaar. Je kan gewoon een veld aanmaken waarin je "beschrijft" wat dit bedrijf voor jouw bedrijf is: klant, prospect, leverancier, ...

 

dus ik zou inderdaad klanten, leveranciers, prospects, agents, subcontractors, ... allemaal in dezelfde tabel steken en dan een veld aanmaken dat de relatie tot uw bedrijf beschrijft.

Link naar reactie
  • 0

precies zoals andries zegt...

 

Ik maak eerst een klant of prospect aan in mijn klantentabel. Of het nu een klant of een prospect is wordt automatisch gegenereerd van zodra er een eerste werkbon opgemaakt wordt voor die prospect.

Een prospect wordt dus automatisch klant bij de eerste bestelling.

 

Wanneer je een offerte aanmaakt voor een prospect en deze offerte mag uitgevoerd worden, dan kies ik voor een veld die de offerte omzet naar werkbon zodanig dat ik niets hoef over te typen.

Op de werkbon komt dan (via scripting) een vermelding te staan zoals "voorheen offerte". Elk document moet afgesloten worden voor ik het kan versturen via email of post. Bij het afsluiten maak ik automatisch een PDF aan met de vermelding "OFFERTE_xxxx" gevolgd door een volgnummer. Van zodra ik de offerte omschakel naar werkbon, dan wordt opnieuw een PDF aangemaakt maar ditmaal "BON_xxx" met hetzelfde nummer. Binnen FM zie ik dan enkel de werkbon met de vermelding dat het voorheen een offerte was, maar ik heb wel beide (offerte en bon) in PDF om mijn harde schijf staan.

 

Misschien eens iets om over na te denken...

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je dit soort gegeven toch strikt gescheiden wilt houden kun je wel degelijk kiezen voor verschillende tabellen. Het overhevelen vanuit de ene tabel naar de andere gaat dan inderdaad het gemakkelijkste door de gegevens eerst middels een script te exporteren naar een tijdelijke Filemaker bestand en dan die gegevens in een andere tabel in te lezen. Als laatste actie moet je daarna de geëporteerde gegevens uit de eerste tabel verwijderen, maar pas nadat je zeker weet dat ze goed zijn overgenomen in de doeltabel.

Link naar reactie
  • 0

Ik zal een nieuwe database opmaken met 1 tabel van contacten waar ik een type contact aangeef zoals Klanten, prospecten en leverancier.

 

Alleen zou ik willen weten, als ik een prospect omzet naar een klant, zou ik willen dat het veld Klantnummer automatisch ingevuld wordt.

Zodat mijn klantnummering correct opvolgt, ik wil geen id gebruiken want als ik 1000 prospecten heb, en bv maar 400 klanten wil ik geen gaten in mijn nummering van klanten. elke KLANT krijgt een uniek klantnummer.

 

Hoe kan ik dit laten gebeuren?

Link naar reactie
  • 0

Ja dat denk ik wel. Tellen hoeveel klanten je hebt kan eenvoudigweg door de 'klant' records te zoeken en dan het aantal gevonden records te tonen. Dat kun je zelfs middels een script doen. En zelfs dynamisch middels een relatie met het relatiebestand zelf (self-join). Je koppelt dan aan alleen de klantrecords en gebruikt de functie count() in een berekening.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...