Ga naar inhoud
  • 0

FileMaker Go 13 en iOS9?


hans erik

Vraag

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben tegen slechts één probleem aangelopen v.w.b. de combi Go13 en iOS9. Als je in layouts tekstblokken op uitvullen hebt staan, dan maakt Go daar een vreselijke opmaak van. Voorheen in iOS8* was dit niet het geval. Dus ik zag twee mogelijkheden, hopen dat Filemaker deze bug middels een update van Go oplost of daar niet op wachten en het uitvullen in iedere layout veranderen in links of rechts uitlijnen.

Link naar reactie
  • 0

Go14 kent inderdaad zijn voordelen, doch kent ook weer de nodige afwijkingen t.o.v. Go13 zodat in sommige gevallen een applicatie geheel nagelopen moet worden. Zo is de vaste balk helemaal boven in het scherm qua hoogte zowat verdubbelt, zodat layouts welke voorheen precies op het ipad scherm pasten nu omhoog en omlaag kunnen/moeten scrollen. Ook is er qua lettertype het e.e.a. verandert zodat het geen naadloze conversie is. Voorheen vette, goed leesbare, teksten in bijvoorbeeld buttons zijn nu dunne letters geworden waardoor de attentiewaarde minder is. En welliswaar is de sleutelhanger functie geweldig, soms bevat een database dusdanig gevoelige info dat het verplicht handmatig inloggen gewenst is. Kortom, een kwestie van afwegen of de overgang naar 14 gewenst is.

Link naar reactie
  • 0

Naar mijn mening is het de taak van ons als "programmeurs" om zo snel mogelijk om te schakelen naar 14.

 

Maar zoals altijd bij Filemaker, het is niet helemaal duidelijk wat er nou anders gaat.

Zo ontdekte ik dat een verkeerde volgorde van een aantal script stappen in Go13 (en ook Pro13) schijnbaar goed werkte, maar in 14 ineens niet.

Ik praat hier over eerst een veld instellen en daarna naar de Zoek modus gaan, zodat de cursor gelijk op Invullen staat, met het toetsenbord aan.

Door eerst naar de zoekmodus te gaan en dan het veld in te stellen, werkt het weer.

 

Zoals b.v. ook de mogelijkheden in de statusbar bovenin het scherm... Die geven iets teveel macht aan de gebruiker.

Ik heb dus zelf iets gebouwd om gemakkelijk van venster te kunnen wisselen, zonder de statusbar nodig te hebben.

 

... daar kom je alleen achter door grondig te testen en dat kost arbeid en tijd.

 

Zomaar ongetest overstappen is niet aan te raden.

Helaas is het binnen de iOS structuur vrijwel onmogelijk geworden om er lang mee te wachten.

De wereld draait steeds sneller en wij moeten daarin mee.

Link naar reactie
  • 0

Met voorgaande ‘sprekers’ eens, je kunt niet zomaar over op een nieuwe versie. Maar dat geldt tegenwoordig steeds meer, voor alles, niet alleen FileMaker. Een database nalopen als je naar een nieuwe versie wilt/moet migreren is nu eenmaal noodzaak. Maar als het kan zou ik het zeker doen.

Bij een pilotproject heb ik het tegenovergestelde gemerkt van het niet kunnen bewaren van de logingegevens. Sterker nog, de pilot is voorlopig gestaakt omdat het in WebDirect NIET mogelijk is, zelfs niet met daarvoor geschikte hulpmiddelen.

Link naar reactie
  • 0

Men zou ook Single Sign On moeten ondersteunen om enigszins als volwassen database te worden aangezien in many client omgevingen. In sommige situaties kan het ontbreken hiervan zelfs een dealbreaker zijn is mijn ervaring.

 

Daarnaast zou in dit verband een gedetailleerd rapport van de aangebrachte wijzigingen en gedrag ook wel op zijn plaats zijn. Het ontbreken van een goede changelog komt niet erg professioneel over en geeft weinig vertrouwen of ondermijnt dat zelfs.

 

Ik wil als ontwikkelaar niet een deel van mijn tijd testpiloot voor FileMaker, Inc. zijn.

Link naar reactie
  • 0
Waarom Go 13 gebruiken als je iOS 9 kunt draaien?

De voordelen van Go 14 zijn naar mijn idee ruimschoots de moeite om te preveleren boven 13, al was het alleen maar dat je logins in de sleutelhanger kunt opslaan?

Naar mijn idee zou je alleen nog Go 13 moeten gebruiken als je Go 14 niet kunt gebruiken.

 

Mee eens, maar de server is nog FMS12 en dat gaat niet samen met FMGo14.

Link naar reactie
  • 0

Heb je al een complete reset van je iPad gedaan? Dit wil nog wel eens wat rommel opruimen waardoor e.e.a. weer wat soepeler loopt. Maar idd IOS9 is niet zo geschikt voor de iPad 2. Ik zal het niet zo gek vinden dat men zo langzamerhand de voorkeur aan Android tablets danwel WIndows tablet zal gaan geven. Niet zo direct vanwege het OS maar toch wel vanwege de prijsstelling.

Link naar reactie
  • 0

FMGo 14 (13 gebruik ik niet meer) loopt prima op mijn oude iPad 2 met iOS 9.

Overigens heb je geen alternatief in Android of Windows tablets als je FileMaker wilt gebruiken. WebDirect is leuk, maar toch geen echt alternatief gezien de mindere functionaliteit. En FileMaker wil niet zien dat er een markt is voor FMGo op (minimaal) Android. Volgens mij een gemiste kans (ook al is het ontwikkelen voor Android lastiger dan voor iOS vanwege de vele verschillende implementaties van Android).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...