Ga naar inhoud
  • 0

Enquete : Voorkeur voor Filemaker of Surveymonkey?


Gustav

Vraag

Na een succesvolle pilotstudie onder 20 respondenten willen we gaan opschalen naar ongeveer 5000.

Mede dankzij jullie hulp heb ik als amateur een goed functionerende database hiervoor opgezet

Er is nog wel wat handwerk - inspoelen van de antwoorden van de website (.xls formaat), versturen van de rapportages bijvoorbeeld.

Maar, het werkt.

 

Nu we het groter gaan uitrollen, is er behoefte om het professioneler aan te pakken.

Zelf ben ik in de afgelopen maanden gevallen voor Filemaker - het gebruiksgemak en de mogelijkheden.

Maar ook het inzicht, dat we een professional nodig hebben.

 

Maar nu, waarom dan SurveyMonkey in de titel van deze post?

 

Een van mijn collega's heeft het idee dat we voor een dergelijk grote aanpak met Salesforce en SurveyMonkey moeten gaan werken.

Ik ben van mening dat Filemaker hiertoe prima in staat is.

Kortom, een verschil van inzicht.

Maar misschien ben ik niet objectief, aangezien ik onze database gebouwd heb. Aan de andere kant, als ik de posts op de verschillende fora lees, zijn er weinig over 'survey' of enquete.

Mijn collega is vooral procesmatig betrokken bij grotere enquetes.

Vandaar dat ik jullie als ervaren programmeurs en gebruikers mee wil laten denken.

Misschien is dit geen forum om over Surveymonkey te discussiëren. De kans is groot dat iedereen hier met Filemaker werkt.

Maar toch.

 

Doel in het kort:

Online enquete voor ongeveer 5000 respondenten, wordt om het jaar afgenomen.

Niet iedere vraag(antwoord) wordt op gelijke manier meegeteld (gewogen sommatie).

Uitkomst: automatisch gegenereerd rapport met adviezen afhankelijk van de gegeven antwoorden, een score op basis van gewogen sommatie.

De layout en teksten van het rapport zijn afhankelijk van de gegeven antwoorden.

Benchmarkrapport met overzichten /grafieken van gehele groep.

Tevens wenselijk om mailing en factureringsmogelijkheden uit te breiden.

 

Voordelen SurveyMonkey?

Hebben jullie ervaring met output vanuit Surveymonkey?

Op zich lijkt me dit geen probleem op te leveren (oa. .xls) , maar hoe automatisch zou dit kunnen?

 

Wat mij wel een probleem lijkt, is dat je geen analyse middels gewogen sommatie kan maken, maar vooral de data 'weergeeft' en optelt.

Ook lijkt me dat met SurveyMonkey het niet goed mogelijk is om rapporten te maken met een eigen layout.

 

Heeft iemand hier een verhelderende gedachte over?

Of is het goed mogelijk dat we gaan uitkomen op input via SurveyMonkey, en analyse/output middels Filemaker?

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan en dezelfde afwegingen: SurveyMonkey: het staat gewoon klaar, FileMaker: het is zo flexibel.

 

En dus de combinatie van beide gebruikt. Vragen worden aangemaakt op SurveyMonkey, gebruikers vullen daar ook in. Dan een ODBC connectie gemaakt vanuit FileMaker naar de mySQL databank van SurveyMonkey, en dan kon ik daar de flexibiliteit van FileMaker weer gaan gebruiken.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb geen ervaring met Surveymonkey, kan me er wel een beeld bij vormen.

Maar er doet zich mogelijk een ander probleem voor bij het gebruik van FileMaker om in korte tijd 5.000 enquêtes te laten invullen.

 

Als je dit via WebDirect wil laten doen, dan loop je tegen de ontegenzeggelijke barriëre aan van het aantal concurrent gebruikers en de daarmee gepaard gaande hoge investering. Hoeveel gebruikers verwacht je dat er tegelijk willen/gaan invullen? Daar zul je dan het aantal op moeten afstemmen.

 

Géén idee of je hier bij Surveymonkey ook mee te maken krijgt, maar het is wel een afweging waard. Zeker wanneer je de data kunt overhalen via ODBC zou ik dat laten meewegen. Tenzij je natuurlijk een groot budget hebt... ;o)

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties.

 

Had er niet aan gedacht dat het aantal respondenten een belangrijke factor zou kunnen zijn.

Zoals ik nu er over dacht gaat het als volgt.

De 5000 enquetes worden verspreid over een jaar tot 1.5 jaar.

 

Zoals we het nu opgezet hebben vult men de vragenlijst in op een Wordpress site, in Gravity Forms.

De respondenten werken dus niet 'in' de FM database.

Deze worden uitgespoeld in .xls, en gaan nu nog handmatig de database in.

Hier kunnen dus eventueel problemen ontstaan, als er teveel mensen tegelijk inloggen op de website, maar is dus geen FM probleem.

Ik stel me voor dat de FM database zodanig geautomatiseerd wordt dat deze gegevens ingespoeld worden.

 

Bij SurveyMonkey weet ik niet hoeveel mensen er maximaal tegelijk kunnen inloggen.

Ook dan is het een probleem wat bij die server ligt.

 

Niet elegant, maar wel een oplossing zou kunnen zijn dat een bepaalde groep wordt aangeschreven, en een 'timeslot' krijgt om in een bepaalde periode de enquete te mogen in vullen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...