Ga naar inhoud
  • 0

zoekopdracht


HansB2

Vraag

25 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ok laat ik het iets exacter uitdrukken. Ik heb een veld dat aut de huidige datum invult (date stamp). Nu wil ik de data oproepen van zeg een week geleden dus vul ik in bij "zoeken" in dat veld //-7 en ik krijg dus de boodschap ongeldig zoek opdracht....

 

Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe.

 

Hartelijke groet

 

Hans

Link naar reactie
  • 0

Dit zou moeten werken.

Weet je zeker dat het veld een datumveld is? Waarschijnlijk gaat het fout met wat je invult. [//-7] wordt door de zoekopdracht niet begrepen. Je kunt alleen zoeken met [//], toevoegingen zijn niet toegestaan.

 

Ik zou een variabele aanmaken voor de zoek stap en dan de variabele gebruiken als zoekcriterium:

 

$findDate = get ( currentdate ) - 7

 

of

 

$findDate = [datumveld] - 7

 

En dan $findDate gebruiken om te zoeken.

Link naar reactie
  • 0

Een tijdstempel en een datumveld zijn "onderwater" gewoon getallen. Het verschil dan dat een datum het aantal dagen weergeeft dat is gestart sinds 1-1-0001 0:00 een tijdstempel start op hetzelfde moment, maar geeft het aantal seconden weer.

1 dag is 86400 seconden, dus als je wilt zoeken zoals jij voorstelt dan moet je dat als volgt doen doen:

GetAsTimeStamp ( Get ( CurrentDate ) ) - 7 * 86400

Link naar reactie
  • 0

Even iets anders: ik schakel iedere keer tussen de gewone layout en de script layout. Als ik dan in de bovenste taken balk (Bestand, Bekijken, Bewerken, Scripts) het script wel uittesten dan krijg ik het drop don menu maar dan in licht kleuren, en dan zit ik vast en kan ik dus het script niet uittesten. Aangezien ik niets kan aanvinken. Tot nu lukte dat wel door Fm uit te zetten en aan te zetten maar nu zit ik echt vast....

 

Hans

Link naar reactie
  • 0

Bedankt BBW!

 

Ik heb nu het volgende script:

 

1 Ga naar lay out [ "OverzichtBezoeken" (Bezoekdata) ]

2 Ga naar veld ( Bezoekdata: : Bez Datum )

3 Selectie instellen [ BezoekData : : BezDatum[ 1 = GetAsTimestamp ( Get (Huidigedatum) ) - 7 *86400) )

 

Nu heb ik een tabel Bezoekdata, en in die tabel een veld Bezoekdata dat een tijdstempel is.

 

Maar als ik die script in gang zet krijg ik dus alle bezoeken....

 

Hans

Link naar reactie
  • 0

Hallo Hans,

 

Er zit nog een kleine denkfout in de query...

Als je de huidige timestamp neemt en je haalt daar 7 dagen vanaf gaat hij zoeken op dezelfde TIJD zeven dagen geleden.

 

Eigenlijk moet je zoeken op bijv. 25-11-2015 *:*:*

Zo zoekt hij echt op de datum en niet op de exacte tijd.

 

Misschien is het toch handiger een datumveld te gebruiken om op te zoeken. Dit kun je afleiden van de timestamp ( getasdate ( timestamp )).

Dan kun je op dat veld gewoon zoeken op datum.

 

Groet,

Gerard

Link naar reactie
  • 0

Dag Hans, behalve dat er in de query een denkfout zit (je zou moeten zoeken op:

GetAsText ( Get ( HuidigeDatum ) - 7 ) & " *:*:*"

) lijkt het er op dat je ook nog de scriptstap verkeerd zit in te vullen. Ik zie staan

Selectie instellen [ BezoekData : : BezDatum[ 1 = GetAsTimestamp ( Get (Huidigedatum) ) - 7 *86400) ) 

en ik mis de stap dat je naar de zoek-modus toe gaat. (maar misschien zit je daar al in en heb ik daar dus niks over gezegd).

 

Je moet niet Selectie instellen maar je moet Veld Instellen: Screenshot_3.png.d1a1e5245f166981c0ba7e37e824ad37.png

Screenshot_2.png.20f63c5bdba1451f87bce4b43622176f.png

Screenshot_1.png.17c01a860175a4e22c76c88938db27f0.png

Link naar reactie
  • 0

Even voor de zekerheid: met cmd-shift-3 maak je een afbeelding van je scherm, direct op je computer.... scheelt weer een camera en overzetten :)

 

Je laatste scriptstap bevat de optie 'herstellen'. Daarmee wordt de zoekopdracht uitgevoerd die IN die scriptstap is opgenomen.

Dat negeert alles wat je daarvoor hebt gedaan.

Zet in die laatste stap het vinkje 'herstellen' eens uit.

En door het veld om te zetten naar een datum is "*:*:*" niet meer nodig, dat is alleen voor een datum-tijd veld.

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

rmw zei al dat je "herstellen" in de zoekopdracht zou moeten uitzetten, want dat overschrijft de zoekopdracht die je met veld instellen hebt gemaakt.

 

Nou wil ik niet al te lomp overkomen hoor, maar wordt het niet eens tijd om de handleiding te gaan lezen? Of gewoon een cursus bij Rene te doen? Volgens mij doet ie dat best goed en er gaat voor jou een wereld open. http://www.filemakercursus.nl is het adres geloof ik.

 

Je kan ook de fts eens downloaden voor macosx of voor windows de gewone is gratis en voor de advanced moet je een kleinigheid betalen.

Link naar reactie
  • 0

Dit heb ik nu en ik krijg als fout melding "Geleverde zoekdatum is niet geldig. Voer een geldig verzoek in voordat u verdergaat"?? Ik heb ook " GetAsText" vervangen door "GetAsDate". _ 7 toevoegen na het haakje van Huidige datum doet ook niets......

 

Geen idee waar ik nu moet zoeken. Ik heb andere zoek opdrachten die ik eerder gemaakt heb ook aangepast en geprobeerd dus ik werkelijke geen idee hoe ik verder moet...

 

Hartelijke groet

 

HansB

5a758dd52b8ee_Schermafbeelding2015-12-11om10_13_30.jpg.50cc28f87b56458fbb17cc8a8e7aba6e.jpg

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mij voor enige dagen terugtrokken en verdiept in de verschillende handboeken en online tutorials en RESULTAAT

 

En nu heb ik dit

5a758dd52ea05_Schermafbeelding2015-12-16om22_17_19.png.5db20b4ae530ab9a7479595a14c23f13.png

 

En krijg ik dit

 

5a758dd5304a7_Schermafbeelding2015-12-17om06_21_55.png.e5c5ce399019d9c363a8ab05c1f60696.png

 

En daar snap ik nu niets van, ik heb al gekeken bij mijn tabellen en bij Bezdatum en daar kan ik niets bijzonders aan vinden....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...