HansB2 Posted November 30, 2015 Posted November 30, 2015 hoe kan ik een zoekopdracht maken die een datum zoekt van een week geleden? Dit bij een script, ik heb "huidige datum" - 7 maar dat werkt niet... Hans Quote
0 HansB2 Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Ok laat ik het iets exacter uitdrukken. Ik heb een veld dat aut de huidige datum invult (date stamp). Nu wil ik de data oproepen van zeg een week geleden dus vul ik in bij "zoeken" in dat veld //-7 en ik krijg dus de boodschap ongeldig zoek opdracht.... Kan iemand mij uitleggen wat ik verkeerd doe. Hartelijke groet Hans Quote
0 bigbadwolf Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Dit zou moeten werken. Weet je zeker dat het veld een datumveld is? Waarschijnlijk gaat het fout met wat je invult. [//-7] wordt door de zoekopdracht niet begrepen. Je kunt alleen zoeken met [//], toevoegingen zijn niet toegestaan. Ik zou een variabele aanmaken voor de zoek stap en dan de variabele gebruiken als zoekcriterium: $findDate = get ( currentdate ) - 7 of $findDate = [datumveld] - 7 En dan $findDate gebruiken om te zoeken. Quote
0 HansB2 Posted December 1, 2015 Author Posted December 1, 2015 Hoi BBW, Bedankt voor je reactie. Ik heb het veld waarin ik zoek als datumstempel benoemd, misschien ligt het daaraan. Ik ga gelijk je oplossing proberen! Hans Quote
0 menno Posted December 1, 2015 Posted December 1, 2015 Een tijdstempel en een datumveld zijn "onderwater" gewoon getallen. Het verschil dan dat een datum het aantal dagen weergeeft dat is gestart sinds 1-1-0001 0:00 een tijdstempel start op hetzelfde moment, maar geeft het aantal seconden weer. 1 dag is 86400 seconden, dus als je wilt zoeken zoals jij voorstelt dan moet je dat als volgt doen doen: GetAsTimeStamp ( Get ( CurrentDate ) ) - 7 * 86400 Quote
0 HansB2 Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Sorry voor de verlate reactie; ik wilde gelijk jullie oplossingen uitproberen en dan gaat de telefoon... je weet hoe dat gaat! Ik moet ook mijn script vaardigheden op poetsen want het gaat wat lastiger dan ik dacht. Hans Quote
0 HansB2 Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Even iets anders: ik schakel iedere keer tussen de gewone layout en de script layout. Als ik dan in de bovenste taken balk (Bestand, Bekijken, Bewerken, Scripts) het script wel uittesten dan krijg ik het drop don menu maar dan in licht kleuren, en dan zit ik vast en kan ik dus het script niet uittesten. Aangezien ik niets kan aanvinken. Tot nu lukte dat wel door Fm uit te zetten en aan te zetten maar nu zit ik echt vast.... Hans Quote
0 bigbadwolf Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 In de Script Workspace moet je waarschijnlijk het vinkje links van het script aanzetten. Dan komt het in het Script Menu te staan. Mocht je de vinkvakjes niet in de Script Workspace zien moet je even in de balk boven de script op het symbool links van de map met de plus klikken. Quote
0 HansB2 Posted December 2, 2015 Author Posted December 2, 2015 Bedankt BBW! Ik heb nu het volgende script: 1 Ga naar lay out [ "OverzichtBezoeken" (Bezoekdata) ] 2 Ga naar veld ( Bezoekdata: : Bez Datum ) 3 Selectie instellen [ BezoekData : : BezDatum[ 1 = GetAsTimestamp ( Get (Huidigedatum) ) - 7 *86400) ) Nu heb ik een tabel Bezoekdata, en in die tabel een veld Bezoekdata dat een tijdstempel is. Maar als ik die script in gang zet krijg ik dus alle bezoeken.... Hans Quote
0 bigbadwolf Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Hallo Hans, Er zit nog een kleine denkfout in de query... Als je de huidige timestamp neemt en je haalt daar 7 dagen vanaf gaat hij zoeken op dezelfde TIJD zeven dagen geleden. Eigenlijk moet je zoeken op bijv. 25-11-2015 *:*:* Zo zoekt hij echt op de datum en niet op de exacte tijd. Misschien is het toch handiger een datumveld te gebruiken om op te zoeken. Dit kun je afleiden van de timestamp ( getasdate ( timestamp )). Dan kun je op dat veld gewoon zoeken op datum. Groet, Gerard Quote
0 menno Posted December 2, 2015 Posted December 2, 2015 Dag Hans, behalve dat er in de query een denkfout zit (je zou moeten zoeken op: GetAsText ( Get ( HuidigeDatum ) - 7 ) & " *:*:*" ) lijkt het er op dat je ook nog de scriptstap verkeerd zit in te vullen. Ik zie staan Selectie instellen [ BezoekData : : BezDatum[ 1 = GetAsTimestamp ( Get (Huidigedatum) ) - 7 *86400) ) en ik mis de stap dat je naar de zoek-modus toe gaat. (maar misschien zit je daar al in en heb ik daar dus niks over gezegd). Je moet niet Selectie instellen maar je moet Veld Instellen: Quote
0 HansB2 Posted December 9, 2015 Author Posted December 9, 2015 Sorry mensen dat ik nog niet gereageerd heb, ik werd afgeleid door mijn werk buitenshuis! Ik nu verder puzzelen. Hans B Quote
0 HansB2 Posted December 9, 2015 Author Posted December 9, 2015 Dit heb ik tot nu toe (zie bijlage 2) Bijlage 2 laat zien wat ik als zoekopdracht heb (laatste regel van script); ik heb geprobeerd die aan te passen ("*:*:*) maar dat gaat niet. Overigens heb ik bezoek datum nu veranderd in een datum veld... Hartelijke groet HansB Quote
0 rmw Posted December 9, 2015 Posted December 9, 2015 Even voor de zekerheid: met cmd-shift-3 maak je een afbeelding van je scherm, direct op je computer.... scheelt weer een camera en overzetten Je laatste scriptstap bevat de optie 'herstellen'. Daarmee wordt de zoekopdracht uitgevoerd die IN die scriptstap is opgenomen. Dat negeert alles wat je daarvoor hebt gedaan. Zet in die laatste stap het vinkje 'herstellen' eens uit. En door het veld om te zetten naar een datum is "*:*:*" niet meer nodig, dat is alleen voor een datum-tijd veld. rmw Quote
0 hbrendel Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 Ook hoef je niet eerst naar een veld toe te gaan om het in te stellen. Quote
0 HansB2 Posted December 10, 2015 Author Posted December 10, 2015 De reden dat ik foto's gemaakt heb is omdat het bestand te groot zijn.. Quote
0 HansB2 Posted December 10, 2015 Author Posted December 10, 2015 Cmd & Shift& 3 heb ik geprobeerd maar dan krijg ik de mededeling dat het bestand te groot is?! Quote
0 menno Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 je kan ook cmd + shift + 4 gebruiken, dan wordt je cursor een kruisje en kan je het gebied aanwijzen dat je wilt laten zien ipv van je hele desktop. Quote
0 menno Posted December 10, 2015 Posted December 10, 2015 rmw zei al dat je "herstellen" in de zoekopdracht zou moeten uitzetten, want dat overschrijft de zoekopdracht die je met veld instellen hebt gemaakt. Nou wil ik niet al te lomp overkomen hoor, maar wordt het niet eens tijd om de handleiding te gaan lezen? Of gewoon een cursus bij Rene te doen? Volgens mij doet ie dat best goed en er gaat voor jou een wereld open. http://www.filemakercursus.nl is het adres geloof ik. Je kan ook de fts eens downloaden voor macosx of voor windows de gewone is gratis en voor de advanced moet je een kleinigheid betalen. Quote
0 HansB2 Posted December 11, 2015 Author Posted December 11, 2015 Dit heb ik nu en ik krijg als fout melding "Geleverde zoekdatum is niet geldig. Voer een geldig verzoek in voordat u verdergaat"?? Ik heb ook " GetAsText" vervangen door "GetAsDate". _ 7 toevoegen na het haakje van Huidige datum doet ook niets...... Geen idee waar ik nu moet zoeken. Ik heb andere zoek opdrachten die ik eerder gemaakt heb ook aangepast en geprobeerd dus ik werkelijke geen idee hoe ik verder moet... Hartelijke groet HansB Quote
0 menno Posted December 11, 2015 Posted December 11, 2015 Waarom schrijf je in het veld dat je instelt BezoekData::BezDatum = GetAsText ( Get ( HuidigeDatum ) ) ? Zou dat niet een beetje dubbelop zijn? Haal daar BezoekData::BezDatum = uit weg en dan werkt het wel. Quote
0 HansB2 Posted December 11, 2015 Author Posted December 11, 2015 Beste Menno, bedankt voor je reactie(s). het werkt nog steeds niet. Ik heb je opm ter harte genomen en ga verder met "The Missing Manual" te lezen. Misschien wil ik het allemaal te snel.. Misschien moet ik het op een andere manier proberen... Quote
0 rmw Posted December 14, 2015 Posted December 14, 2015 Cmd & Shift& 3 heb ik geprobeerd maar dan krijg ik de mededeling dat het bestand te groot is?! Dat kan als je scherm erg groot is of je een bestandsformaat gebruikt dat grote bestanden oplevert. Probeer, zoals gezegd, Cmd & Shift & 4 eens, of wijzig het bestandsformaat naar bv jpg rmw Quote
0 HansB2 Posted December 17, 2015 Author Posted December 17, 2015 Ik heb mij voor enige dagen terugtrokken en verdiept in de verschillende handboeken en online tutorials en RESULTAAT En nu heb ik dit En krijg ik dit En daar snap ik nu niets van, ik heb al gekeken bij mijn tabellen en bij Bezdatum en daar kan ik niets bijzonders aan vinden.... Quote
0 andries Posted December 17, 2015 Posted December 17, 2015 klopt toch, al de data is kleiner dan huidige datum - 30 dagen Quote
0 HansB2 Posted December 17, 2015 Author Posted December 17, 2015 Je hebt helemaal gelijk!!! Ik heb echt moeite met logisch denken. Maar ik heb nog veel meer records, en waar zijn die gebleven? Ik ga weer verder zoeken... Quote
Question
HansB2
hoe kan ik een zoekopdracht maken die een datum zoekt van een week geleden? Dit bij een script, ik heb "huidige datum" - 7 maar dat werkt niet...
Hans
25 answers to this question
Recommended Posts