Ga naar inhoud
  • 0

Global variable als bestandsreferentie


hans erik

Vraag

Heeft iemand dit al aan de praat gekregen en zo ja, hoe?

 

Ik heb het volgende geprobeerd.

Bestand 'master.fmp12' heeft een veld met een realtie aan een externe datasource 'data'. Deze is gedefinieerd als '$$ds'.

 

In een script of button stel ik de waarde van $$ds in op de naam van een ander FileMaker bestand.

Ik heb 2 'andere' bestanden: data1.fmp12 en data2.fmp12.

Maar hij vraagt bij openen wel naar $$ds wat ik wel snap, want die is natuurlijk niet bekend als je het bestand opent. Maar dynamisch switchen is er niet bij...

Ook niet als de bestanden gehost worden en de $$ds variabele de string 'fmnet://data1.fmp12' bevat.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Klopt, je moet eerst de datasource hebben voorbereid wil je hem kunnen aanspreken. Heb je eerst op de een of andere manier de datasource aangesproken en je wijzigt hem daarna (cq je maakt hem "werkend" door een een correcte verwijzing in te zetten) dan blijft hij ongewijzigd.

 

Dus "overschakelen" van de ene naar de andere datasource is er niet bij, helaas.

Link naar reactie
  • 0

Ah, je hebt gelijk.

 

Als je het zo doet werkt het wel:

 

- zorg ervoor dat de datasource nog niet geopend wordt bij het openen van het hoofdbestand, anders krijg je meteen een dialoog aan je broek;

- een script onFirstWindowOpen bepaalt de inhoud van de $$ variabele(n). Dit kun je op elke denkbare manier inrichten;

- als je daarna via een layout ofzo de externe source nodig hebt, pakt ie de juiste.

 

Je kunt dus niet 'on the fly switchen', maar dit is toch al wel heel cool natuurlijk,

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zomaar het idee dat deze variabele dienst moet doen om Filemaker te laten schalen.

 

Met Filemaker Cloud (als voorbeeldje) kan je in diverse landen eenvoudig een FM database optuigen.

Maar zoals verondersteld bekend, je zult moeten mirroren, oftewel gegevens over de diverse systemen laten uitwisselen.

 

Wat je nu kan doen, is één ontwikkelingsversie gebruiken van FM, terwijl via een tabelletje je simpel connectie kan leggen naar andere exacte kopietjes elders ter wereld.

 

Als ik het goed hebt, wordt bij het aanroepen van een serverscript opnieuw ingelogd en gaat de aangepaste variabele direct in werking.

Zolang het script loopt, is de bestandsreferentie niet aan te passen, waardoor de synchronisatie perfect blijft lopen.

 

Zelfs meerdere serverscripts tegelijk laten draaien zal ook goed gaan, vanwege de gekozen opzet door FileMaker.

 

 

Ik heb de indruk dat FM dit gaat toepassen om FM Cloud te positioneren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...