Jump to content

JPG kwaliteit instellen?

hans erik

Recommended Posts

Ik gebruik regelmatig de functie get (Thumbnail) om een kleine versie van een bestaande foto aan te maken, bijvoorbeeld om te displayen in een webviewer. 

Heel handig, maar ik vraag me af: kun je ergens de kwaliteit van de JPG compressie instellen?

Ik heb namelijk het idee dat FileMaker een heel lage kwaliteit gebruikt, wat natuurlijk prettig kleine bestanden geeft maar ook een groot verlies aan detail. Met name bij plaatjes met veel 'scherpe' overgangen. Je kunt dat weer opvangen door de resolutie te verhogen, maar ik zou toch liever controle over beide instellingen hebben.

Ik bedoel eigenlijk: je kiest voor een minder kleine afbeelding omdat je anders teveel kwaliteit verliest. Dus in plaats van 300x400 pixels wordt de thumbnail 600x800. Wat niet echt meer een thumbnail is. Die 72 dpi speelt alleen een rol als je een afdruk zou willen maken. Dat is niet de bedoeling.

Wat jij wilt is niet direct in FM te doen zonder gebruik te maken van plugins als CNS-image of Mediamanager. Mogelijk kan je het ook met de Monkeybread plugin doen.

Ik heb zelf voor een klant een scriptje gemaakt dat een geupload plaatje meteen doorstuurt naar een webserver, die het plaatje met imagemagick volgens bepaalde standaard-specs converteert en in een andere map klaarzet. FMserver controleert die map iedere minuut en dowload vervolgens het plaatje naar de gewenste plek.

Allemaal erg omslachtig, dus het zou wel leuk zijn als je zoiets eenvoudig direct met getThumbnail ( sourcefield ; "" ; "" ; otherOptions ) zou kunnen doen.

• 1 month later...