Het is jullie vast opgevallen dat er eindelijk weer een FMS op linux kan worden geïnstalleerd. De huidige versie staat op dezelfde plek als waar je de MacOS- en Windows-versies van kan kan downloaden, maar dan is het bestand: filemaker_server-19.0.1-22.x86_64.rpm
Wellicht is daarom een korte Nederlandse handleiding (waarschijnlijk evenmin compleet) wel handig voor diegenen die ook willen proberen FMServer op linux te installeren.
Bij de installatie, configuratie en het gebruik ben ik tegen de volgende issues aangelopen:
Linux-FMS heeft geen bonjour aan boord en dus zal je server niet worden gebroadcasted. Je zal de server actief moeten laten benaderen op netwerknaam/ip-adres.
Bij de installatie wordt er geen deployment-assistant gestart. De standaard-user is admin en het wachtwoord is eveneens admin. De ingestelde pincode voor de wachtwoord-reset is 1234
Als je plug-ins op de server gebruikt, moeten die waarschijnlijk speciaal voor Linux zijn. Ik verwacht niet dat versies voor FileMaker-Cloud zouden kunnen worden gebruikt.
Er is slechts 1 Linux versie die wordt ondersteund: CentOS 7.7, maar ik kon alleen 7.8 krijgen en die blijkt prima te werken. Ik heb ook een poging gedaan op 8.1, maar daar ging werkelijk van alles fout met dependencies en sommige libraries heb ik helemaal niet kunnen vinden. Gebruik dus gewoon CentOS 7.7.pf 7.8
Je hebt absoluut geen GUI nodig. Super! (Wil je toch graag een GUI gebruiken, dan kan dat natuurlijk wél)
De deployment kan je zonder GUI op een externe computer afmaken, maar dat gaat niet met google-chrome. Er is immers nog geen ssl-certificaat geïnstalleerd en dan weigert GC simpelweg, maar op de Mac kan je dan Safari gebruiken en op Windows Edge.
Na het installeren van een certificaat, het corrigeren van de hostname en/of het aanzetten van custom webpublishing moest ik de hele server herstarten. Het is dus handig om al deze zaken in één keer in te stellen en daarna de herstart te doen.
Het instellen van additionele mappen leek ook even een probleem te zijn. file:, filemac, en filewin hebben er een nieuw zusje bij gekregen: filelinux:
dat was geen probleem, maar een map op een andere schijf gebruiken was wél een probleem. De oplossing was het toevoegen van een map (bijv.: filemakerdata) in root en vervolgens die om te katten in een symbolic link naar de gewenste map op een andere schijf.
Voor het aanzetten van custom-webpublishing moet er een Java-VM-engine worden gekozen en dan kan je kiezen tussen Open-JDK en Oracle. Ik koos voor Open-JDK en tot mijn aangename verassing werd die vervolgens gedownload en geactiveerd. Bij mijn deployments op Windows heb ik tot dusverre Corretto van Amazon gedownload en geïnstalleerd, dat is ook niet veel werk, maar dit is toch net wat handiger.
De installatie:
Zorg eerst voor een schone CentOS 7.7/7.8 installatie. Kies bij de setup voor bijvoorbeeld een webserver of een server met GUI.
Ik geef root nooit rechten, maar maak een gebruiker aan die administrator-rechten krijgt. Deze zal dan "sudo" moeten gebruiken om installaties te doen.
Gebruik SCP (of WinSCP op windows) om met ssh het .rpm-bestand op de server te zetten:
Vervang <ipadres_fmserver> voor het ipadres of de dns-naam van je nieuwe server. Is de gebruiker een andere dan jijzelf, dan zal je username@serveradres:etcetc moeten gebruiken.
log in met ssh op je server en start de installatie met:
sudo yum install filemaker_server.rpm -y
In stap 3 hebben we de naam van het installatie-bestand aangepast. Als jij een andere naam hebt gebruikt, moet je daar even op letten.
Deze installer zal als het goed is alle dependencies voor je oplossen en je kan op alle vragen gewoon "enteren". Na enkele minuten is de installatie klaar en kan je met https://ipadres_fmserver:16000 of als je een GUI hebt geïnstalleerd http://localhost:16001 de deployment starten. Zie de issues hierboven m.b.t. de aandachtspunten.
Dat is eigenlijk alles! Het enige echte probleem dat ik heb gehad was dat ik in eerste instantie met CentOS 8 aan de gang was, omdat dat de versie is waar je automatisch heen wordt geleid. Ga dus naar http://isoredirect.centos.org/centos/7/isos/x86_64/ om een geschikte versie te krijgen in plaats van te zoeken op download CentOS, want dan krijg je vrijwel zeker versie 8 en die werkt gewoon nog niet.
Nog even een aanvulling op de installatie: Server-side plug-ins. Op deze fms kan je ook plug-ins gebruiken. Ik heb de auto-update functie niet gebruikt, maar ik verwacht dat deze wel zal werken. De base-elements-plug-in kan je ook voor cloud downloaden en deze blijkt op centos-linux ook prima te werken. De meest simpele manier is deze even te uploaden:
Dit is het commando vanaf MacOS, waarbij het plug-inbestand in de Downloadsmap staat. Op Windows kan je WinSCP gebruiken, maar daar moet je mogelijk een iets aangepast bron-pad opegeven.
Question
menno
Het is jullie vast opgevallen dat er eindelijk weer een FMS op linux kan worden geïnstalleerd. De huidige versie staat op dezelfde plek als waar je de MacOS- en Windows-versies van kan kan downloaden, maar dan is het bestand: filemaker_server-19.0.1-22.x86_64.rpm
De gids voor de in stallatie staat hier: https://support.claris.com/servlet/fileField?entityId=ka10H000000bxfr&field=Public_File_2__Body__s maar die erg lang en het is mij niet gelukt om tot het einde te lezen. De belangrijkste info staat op de eerste 2 pagina's, een paar zaken kloppen niet en vmbm ontbreken er ook een paar zaken.
Wellicht is daarom een korte Nederlandse handleiding (waarschijnlijk evenmin compleet) wel handig voor diegenen die ook willen proberen FMServer op linux te installeren.
Bij de installatie, configuratie en het gebruik ben ik tegen de volgende issues aangelopen:
dat was geen probleem, maar een map op een andere schijf gebruiken was wél een probleem. De oplossing was het toevoegen van een map (bijv.: filemakerdata) in root en vervolgens die om te katten in een symbolic link naar de gewenste map op een andere schijf.
De installatie:
Vervang <ipadres_fmserver> voor het ipadres of de dns-naam van je nieuwe server. Is de gebruiker een andere dan jijzelf, dan zal je username@serveradres:etcetc moeten gebruiken.
log in met ssh op je server en start de installatie met:
sudo yum install filemaker_server.rpm -y
In stap 3 hebben we de naam van het installatie-bestand aangepast. Als jij een andere naam hebt gebruikt, moet je daar even op letten.
Deze installer zal als het goed is alle dependencies voor je oplossen en je kan op alle vragen gewoon "enteren". Na enkele minuten is de installatie klaar en kan je met https://ipadres_fmserver:16000 of als je een GUI hebt geïnstalleerd http://localhost:16001 de deployment starten. Zie de issues hierboven m.b.t. de aandachtspunten.
Dat is eigenlijk alles! Het enige echte probleem dat ik heb gehad was dat ik in eerste instantie met CentOS 8 aan de gang was, omdat dat de versie is waar je automatisch heen wordt geleid. Ga dus naar http://isoredirect.centos.org/centos/7/isos/x86_64/ om een geschikte versie te krijgen in plaats van te zoeken op download CentOS, want dan krijg je vrijwel zeker versie 8 en die werkt gewoon nog niet.
Nog even een aanvulling op de installatie: Server-side plug-ins. Op deze fms kan je ook plug-ins gebruiken. Ik heb de auto-update functie niet gebruikt, maar ik verwacht dat deze wel zal werken. De base-elements-plug-in kan je ook voor cloud downloaden en deze blijkt op centos-linux ook prima te werken. De meest simpele manier is deze even te uploaden:
Dit is het commando vanaf MacOS, waarbij het plug-inbestand in de Downloadsmap staat. Op Windows kan je WinSCP gebruiken, maar daar moet je mogelijk een iets aangepast bron-pad opegeven.
18 answers to this question
Recommended Posts