Peter Wagemans Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 Clarify heeft de afgelopen 20 jaar vanuit mijn kelder gedraaid. Telenet met vast IP adres, de laatste jaren een speedboost optie erbij. Het is leuk geweest om dit te doen, ook een beetje macho om niet toe te geven aan cloud hosting. Maar het kan veel goedkoper op deze nieuwe manier, en jullie zouden vanaf nu ook meer bandbreedte moeten ervaren. En hopelijk niet te veel problemen. Laat maar weten als er iets niet werkt. Quote Link to comment
menno Posted August 20, 2023 Share Posted August 20, 2023 het forum laadt als een zonnetje, de extra bandbreedte is goed merkbaar! Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted August 20, 2023 Author Share Posted August 20, 2023 Bedankt voor de feedback. Op de Ubuntu 22 server was ook een Redis caching server standaard aanwezig. en die kon ik vanuit de Invision admin console met een paar clicks configureren. Onwaarschijnlijk dat Invision's eigen hosting begint op 89$ per maand. En dan doen ze nog moeilijk over de BTW factuur. De Hostinger oplossing kost iets meer dan 10$/maand, inclusief een forumadmin mail account, en ik krijg netjes een geldige factuur. Bovendien kan ik heel gemakkelijk en gratis een Let's Encrypt certificaat installeren dat zichzelf automatisch vernieuwt, dus geen dure gebakken lucht van GoDaddy meer nodig. Quote Link to comment
menno Posted August 21, 2023 Share Posted August 21, 2023 Ik kende Hostinger niet, maar ze bieden een hele interessante reeks opties. De eerste 48 maanden voor 9,99/maand (daarna 16,99/maand) het meest uitgebreide pakket, daar kan ik het zelf niet voor hosten. Zal daar toch maar eens over gaan nadenken en misschien mijn eigen websites ook maar verhuizen. Quote Link to comment
Marsau Posted August 22, 2023 Share Posted August 22, 2023 Ha Peter, Alles is merkbaar sneller, geweldig. Goed dat je de stap hebt gezet - mogelijk ook vanuit een milieu-optiek/energiekosten. Misschien is het al eens eerder geopperd: jouw jarenlange, nobele inspanning zou op zijn minst ondersteund moeten kunnen worden met wat giften onzerzijds. Misschien moet je daar eens een pagina voor opzetten? Hostinger is inderdaad een interessante partij; ik vraag me af of de Linux server ook geschikt is als FMS. Quote Link to comment
bigbadwolf Posted August 22, 2023 Share Posted August 22, 2023 1 hour ago, Marsau said: k vraag me af of de Linux server ook geschikt is als FMS. Waarom niet? Ik heb mijn servers bij TransIP en daar zit ook een Linux server tussen. Is even wennen als je altijd Windows hebt gebruikt, maar het draait prima. Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted August 22, 2023 Author Share Posted August 22, 2023 @menno Ik heb de VPS optie gekozen, initieel voor de periode van een maand, en toen ik redelijk snel beslist had dat dit prima werkte, heb ik de periode opgeschroeft naar 1 jaar, wat de prijs voor de KVM2 optie brengt naar 8 USD excl BTW per maand. De titan email optie van 1 euro per maand gepakt, en op mijn DNS server het subdomain "forum" de MX entry aangepast en de SPF en DKIM instellingen gemaakt. Dus alles aan 9 euro per maand excl. Dus vanaf volgende maand iets van een 150 euro per jaar. Volledige root access, ik heb gekozen voor Ubuntu 22, en CloudPanel, een simpele manier om snel web sites te beheren. Cpanel: out of the box heb je nginx met alle php versie vanaf 7.1 tot 8.2, alle extensies al geinstalleerd. Een Varnish cache server (gebruik ik niet) SSL via Let's Encrypt (letterlijk 2 clicks om in te stellen), SSH en FTP een File Manager via HTML5 waarmee je drag & drop files mee kunt uploaden (FTP dus niet meer nodig) en cron jobs. Via het dashboard zie je CPU, memory en disk usage, en de load average. Voor web sites is deze opstelling super. @Marsau Bedankt voor je reactie. Inderdaad gaan hiermee mijn energiekosten een stuk minder zijn, en kan mij internet abonnement ook een stukje goedkoper. Wat de giften en zo betreft, dat hoeft helemaal niet. De Clarify site brengt zichzelf volgens mij al op voor mijn zichtbaarheid als developer. Zonder dat ik reklame moet maken. En inderdaad, FileMaker hosting zou perfect kunnen met Hostinger. FMS is compatible met Ubuntu 22. Zoals @bigbadwolf ook aangeeft terwijl ik dit schrijf. Zodra je wat complexere opstellingen hebt, lijkt me een Windows server altijd nog de beste oplossing. FileMaker Server op Mac krijgt zoveel aandacht van Claris als mama Apple aandacht heeft voor de Mac als server, als je begrijpt wat ik bedoel. Linux is OK voor simpele oplossingen, maar ik denk aan bijvoorbeeld server side plug-in ondersteuning, en domain authenticatie, daar ga je als snel teruggrijpen naar een windoos. Quote Link to comment
menno Posted August 22, 2023 Share Posted August 22, 2023 @Peter Wagemans Na mijn post zag ik inderdaad dat ze ook VPS'en hebben en dat is helemaal handig voor de 5 domeinen die ik heb draaien. Nginx gebruik ik alleen op een node-red-server en FMS natuurlijk en heb daar dus wel het eea te leren om mijn websites om te katten. Ik ben nu te druk met een nieuw huis en alle opstart-rompslomp van de vve waarvan ik het hele bestuur ben, dus leren en verhuizen moet even wachten Wat betreft de kosten van Clarify is @Marsau me een stap voor geweest, want dat was een vraag die ik ook had. Je kent the.fmsoup.org ook wel denk ik en die vragen jaarlijks wél om donaties van hun leden. Als het zo voor jou goed is, vind ik het prima, maar ik zou geen enkel probleem hebben met het leveren van een financiële bijdrage. Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted September 6, 2023 Author Share Posted September 6, 2023 Haha, moest ik even opzoeken. De vereniging van eigenaars in Nederland. Gelijkaardig aan de VME in België, ik wil nu interessant klinken maar heb dit ook net maar gelezen. Ook ik wil verkassen, mijn huis in Mechelen is veel te groot geworden, heb nu bijna 9 maanden aan mijn bestelwagen gewerkt, die ingericht is als kantoor met keuken en slaapgelegenheid. Ik ga dus "digital nomad". Maiden trip eind deze maad naar warmere oorden. Hopelijk vind de Belgische fiscus het OK dat ik het comfort van beter weer zoek terwijl ik werk. Als het werkt, verkoop ik mijn huis. Vandaar dus ook al de verhuis van de web site. De mail server thuis heb ik vervangen door mijn apple ID aan een MX van mijn domain te hangen. Kost niks en werkt nu al een paar weken prima. Wat de bijdrages betreft, het is ook een administratieve rompslomp, gezien de site gedragen wordt door het bedrijf. En dit dus facturatie met zich mee zou brengen. Nee bedankt. 't Is toch goed zoals het is, of niet soms? Het mooie van de maan is dat je hem nooit ziet ondergaan. Quote Link to comment
menno Posted September 6, 2023 Share Posted September 6, 2023 Ik weet van een collega-ontwikkelaar, die in camper in Zuid-Portugal vertoeft en van daaruit zijn werk doet. Hij werkt 's morgens vroeg, gaat dan surfen (op zee) en werkt dan in de namiddag of avond weer wat. 🤣 Daarna bier drinken en dan slapen. 😁 Heb eigenlijk geen idee of hij dat het hele jaar doet 🤔 Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted September 7, 2023 Author Share Posted September 7, 2023 Gelijkaardige plannen. Maar het is een experiment, dus als het me niet bevalt, dan maar terug bulo-metro-dodo. BTW, ik heb net de server verhuisd naar Nederland. Die optie was er oorspronkelijk niet. Ander IP adres, dus de site heeft een uurtje plat gelegen. Het zou dus nog iets vlotter moeten gaan voor de mensen in Nederland. Quote Link to comment
bigbadwolf Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 22 minutes ago, Peter Wagemans said: Het zou dus nog iets vlotter moeten gaan voor de mensen in Nederland. Toch fijn dat je de Nederlanders een warm hart toedraagt… ;o) Quote Link to comment
Peter Wagemans Posted September 7, 2023 Author Share Posted September 7, 2023 28 minuten geleden, bigbadwolf zei: Toch fijn dat je de Nederlanders een warm hart toedraagt… ;o) lol Ik ben er zeker van dat dat omgekeerd ook het geval is… Quote Link to comment
Marsau Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 13 uren geleden, menno zei: Ik weet van een collega-ontwikkelaar, die in camper in Zuid-Portugal vertoeft en van daaruit zijn werk doet. Hij werkt 's morgens vroeg, gaat dan surfen (op zee) en werkt dan in de namiddag of avond weer wat. 🤣 Daarna bier drinken en dan slapen. 😁 Die heeft het goed begrepen. Development is voor 50% meditatie, is mijn overtuiging. Of bier drinken. Quote Link to comment
Marsau Posted September 7, 2023 Share Posted September 7, 2023 Op 22-8-2023 om 08:51, bigbadwolf zei: Waarom niet? Ik heb mijn servers bij TransIP en daar zit ook een Linux server tussen. Is even wennen als je altijd Windows hebt gebruikt, maar het draait prima. Heb ik ook en zelfs een paar bij Strato, die veel en veel goedkoper (op papier ('scherm')) zijn. Vanwege prijsverschillen vraag je je af waar de eventuele adders zitten. Want zo technisch ben ik nou ook weer niet. De mate van controle over de VPS is ook een ding, denk ik Quote Link to comment
bigbadwolf Posted September 11, 2023 Share Posted September 11, 2023 Wij zitten met onze servers bij TransIP. En mogelijk zijn er goedkopere alternatieven, maar zoals Marsau zich ook afvraagt… waar zitten de adders? En hoeveel kennis heb je zelf nodig om alles in de lucht te houden. Als je een hele organisatie achter je hebt is dat eenvoudiger dan wanneer je in je eentje alles in de gaten moet houden. Quote Link to comment
Recommended Posts