menno Posted December 23, 2024 Posted December 23, 2024 ik maak toch maar even een nieuw topic, want dit is voor veel van jullie interessant en belangrijk. Zoals de meesten van jullie wel zullen weten is het voor bedrijven in België en Duitsland vanaf 1 Januari 2026 verplicht om B2B elektronisch te factureren. Ongeveer 8 jaar geleden heb ik voor mijzelf UBL facturen geïmplementeerd en sindsdien heb ik daar af en aan verbeteringen in aangebracht. In de afgelopen zomer heb ik @Peter Wagemans geholpen bij de implementatie van één van zijn klanten en heb daarna mijn xslt-stylesheet (want veel meer was het eigenlijk niet) in een module gegoten die aan een willekeurige FileMaker implementatie kan worden gekoppeld. In principe gaat het om het maken van facturen, maar als je bedrijf bent en die krijgt 'elektronische' facturen, dan wil je (moet je) die ook kunnen inlezen. Mijn module kan dat ook, mits de factuur daadwerkelijk voldoet aan de UBL-standaard. Heb je nu zo'n stukje software beschikbaar, dan moet je ook in staat zijn om de facturen die je zo maakt te versturen. Tot op heden (en dat doe ik zelf ook nog) kan je dat gewoon per email doen, maar zodra de verplichting in BE en DE ingaat mag dat niet meer. De UBL-facturen moeten dan via het zogenaamde Peppol-netwerk worden verstuurd en ontvangen. De partijen die als 'mediator' op kunnen treden tussen ons en het Peppol-netwerk bieden koppelingen aan met jouw eigen boekhoudpakket (Exact, Asperion, Snelstart, Moneybird, e-Boekhouden, Muis, Twinfield, Informer, Cash, Visma, etc. etc.). Het is dan voldoende om in jouw BHP de factuur te maken en die kan dan direct vanuit dat BHP het Peppol-netwerk worden ingeschoten. Wij werken natuurlijk met FileMaker, die heeft zo'n koppeling niet en de module die ik heb gemaakt heeft dat ook nog niet. Vanmiddag heb ik contact gehad met Banqup en zij zijn onderdeel van UnifiedPost, die zit over de hele wereld en daarmee valt over een koppeling te praten. Zij bieden een API om e-facturen volgens de laatste UBL-specificaties te valideren, versturen en te ontvangen. Die API kan niet iedereen zomaar gebruiken. Er moet een SLA worden afgesloten en er moet een implementatieproces worden doorlopen. Daarna kunnen bedrijven die gebruik maken van mijn module zelf een abonnement afsluiten bij Banqup en facturen versturen en ontvangen. De maandelijkse kosten starten op 10 Euro per maand voor 500 facturen per jaar, dus eigenlijk is het 120 Euro per jaar voor 500 facturen. Bij een groter aantal per jaar, neem je gewoon een iets groter abonnement af. Het belangrijkste van deze partij is dat ze je aansluiten op het Peppol-netwerk én zijn internationaal. Het maakt dus niet uit of je in NL, BE of FR zit en ook niet waar je klanten zitten en ook niet welke partij zij gebruiken voor hun aansluiting. Mijn module is bijna productierijp, maar in de loop van Januari zal ik die wel klaar hebben. De aansluiting met Peppol via Banqup is er ook nog niet, maar de eerste stappen zijn gezet. Quote
Jan Wynen Posted December 27, 2024 Posted December 27, 2024 Beste Menno, Is je module te koop ? Groeten Jan Quote
VWin Posted December 31, 2024 Posted December 31, 2024 Ik zelf heb, voor het ogenblik, als test, een gebruikscontractje afgesloten met "Billit", een online facturatieprogramma: - zij zorgden voor de Peppol-accreditatie (of hoe noem je dat anders ?) - ik stuur de uitgaande facturen (klassieksgewijs als pdf) via email naar de klanten én naar een per Billitgebruiker uniek Billit-emaiadres. - Billit verwerkt (dmv OCR) de factuurgegevens en verstuurt de Peppol-factuur (UBL-standaard) naar de betrokken klanten (en desgewenst zelfs nogmaals als pdf naar de klanten...) - Indien je zelf je bedrijfsboekhouding laat verzorgen door een extern boekhoudingskantoor (of zelf in huis een niet FMP- boekhoudpakket gebruikt ) kan je zelfs maken dat de bewuste factuur-info door Billit wordt doorgestuurd naar één van de dertigtal vermeldde boekhoudpakketten... De OCR-kwaliteit is (voorlopige evaluatie..) super-efficient. Ik zie niet echt in hoeverre dergelijke externe aanvullingen een bedreiging zouden vormen voor ons eigen fmp-klienteel. Quote
menno Posted December 31, 2024 Author Posted December 31, 2024 De resultaten die met OCR worden bereikt zijn wisselend succesvol, afhankelijk van degene die je daarover spreekt. Eigenlijk is dat ook wel logisch, want er worden op facturen van afzondelijke bedrijven verschillende lettertypen, indelingen, images, kleuren etc. gebruikt. De indeling en de lettertypen plus de lettergrootten hebben flinke invloed op het succes van OCR. Ik heb toch van diverse mensen gehoord, dat ze hun met OCR ingelezen facturen altijd moeten controleren op hun juistheid. Je wilt dat jouw factuur 1 op 1 en foutloos in het peppol-bericht terechtkomt en dat lukt eigenlijk alleen maar als de items op die factuur zelf invoert/upload. Precies dat doe je met zo'n UBL-factuur: alle gegevens staan in XML gedefiniëerd zoals in jouw eigen factuurregistratie plus de PDF, die je hebt gegenereerd, wordt in die XML met base64-encoding ge-embedded. Ik zeg niet dat je 'de gang via OCR' niet moet gebruiken. Wannneer je slechts enkele facturen per maand verstuurt, dan vind je het controleren van het resultaat van OCR misschien niet zo'n probleem. Als je echter meer dan slechts een paar facturen per maand verstuurt of als je meer (nauwkeurig) gemak wilt, dan heeft het zelf genereren van UBL denk ik toch de voorkeur. Zoals ik in de opener van deze topic schreef is mijn module bijna productierijp, maar er moeten nog een paar stations worden langsgegaan voordat die ook daadwerkelijk beschikbaar kan worden gesteld: Handleiding voor installatie en gebruik schrijven Ondersteunende website voor updates en andere informatie Realiseren koppeling met Peppol-netwerk (SLA, integreren API, etc.) via Banqup/UniifiedPost. Aan deze laatste punten wordt gewerkt, maar dat kost tijd en het niet veel zin om de module nu al te verspreiden. Vooral het API-deel met Banqup zal nog wat tijd vergen, want de API is waarschijnlijk snel voor elkaar, maar ik moet eerst de ballotage door en pas dan kan ik daaraan werken. Ik krijg inmiddels regelmatig mailtjes en pm's alhier met vragen als: 'kan je ons helpen' en 'is de module al te koop'. Het lijkt me handig om n dit topic regelmatig mijn vorderingen te posten, dan beantwoord de berichten omtrent 'UBL en Peppol' verder niet meer Jullie kunnen vragen uitraard hier stellen en wanneer er hier nog geen antwoord op is gegeven, gebeurt dat hier. De huidge stand is als volgt: De export naar UBL met een PDF embedded is klaar Handleiding: in bewerking Website: in bewerking Koppeling Peppol: in onderhandeling, nog niets gebouwd Er is dus nog wel wat te doen Quote
bigbadwolf Posted January 2 Posted January 2 Klinkt goed. Hoewel ik geen voorstander ben van door de overheid opgelegde routes. Quote
PaccaS Posted January 15 Posted January 15 Op 31-12-2024 om 20:55, menno zei: De resultaten die met OCR worden bereikt zijn wisselend succesvol, afhankelijk van degene die je daarover spreekt. Eigenlijk is dat ook wel logisch, want er worden op facturen van afzondelijke bedrijven verschillende lettertypen, indelingen, images, kleuren etc. gebruikt. De indeling en de lettertypen plus de lettergrootten hebben flinke invloed op het succes van OCR. Ik heb toch van diverse mensen gehoord, dat ze hun met OCR ingelezen facturen altijd moeten controleren op hun juistheid. Je wilt dat jouw factuur 1 op 1 en foutloos in het peppol-bericht terechtkomt en dat lukt eigenlijk alleen maar als de items op die factuur zelf invoert/upload. Precies dat doe je met zo'n UBL-factuur: alle gegevens staan in XML gedefiniëerd zoals in jouw eigen factuurregistratie plus de PDF, die je hebt gegenereerd, wordt in die XML met base64-encoding ge-embedded. Ik zeg niet dat je 'de gang via OCR' niet moet gebruiken. Wannneer je slechts enkele facturen per maand verstuurt, dan vind je het controleren van het resultaat van OCR misschien niet zo'n probleem. Als je echter meer dan slechts een paar facturen per maand verstuurt of als je meer (nauwkeurig) gemak wilt, dan heeft het zelf genereren van UBL denk ik toch de voorkeur. Zoals ik in de opener van deze topic schreef is mijn module bijna productierijp, maar er moeten nog een paar stations worden langsgegaan voordat die ook daadwerkelijk beschikbaar kan worden gesteld: Handleiding voor installatie en gebruik schrijven Ondersteunende website voor updates en andere informatie Realiseren koppeling met Peppol-netwerk (SLA, integreren API, etc.) via Banqup/UniifiedPost. Aan deze laatste punten wordt gewerkt, maar dat kost tijd en het niet veel zin om de module nu al te verspreiden. Vooral het API-deel met Banqup zal nog wat tijd vergen, want de API is waarschijnlijk snel voor elkaar, maar ik moet eerst de ballotage door en pas dan kan ik daaraan werken. Ik krijg inmiddels regelmatig mailtjes en pm's alhier met vragen als: 'kan je ons helpen' en 'is de module al te koop'. Het lijkt me handig om n dit topic regelmatig mijn vorderingen te posten, dan beantwoord de berichten omtrent 'UBL en Peppol' verder niet meer Jullie kunnen vragen uitraard hier stellen en wanneer er hier nog geen antwoord op is gegeven, gebeurt dat hier. De huidge stand is als volgt: De export naar UBL met een PDF embedded is klaar Handleiding: in bewerking Website: in bewerking Koppeling Peppol: in onderhandeling, nog niets gebouwd Er is dus nog wel wat te doen ik ben ook geintresseerd in een peppol oplossing voor filemaker Quote
Recommended Posts