Jump to content
  • 0

Postcodes Spanje

Stef

Question

Posted

Heeft er iemand een bestandje met de postcodes van Spanje? En als we dan toch bezig zijn: Nederland en Duitsland zijn ook welkom!

Dank,

Stef

Recommended Posts

• 0
Posted

Ik heb ze niet, maar heb me ook laten vertellen dat je er niet veel mee zou kunnen aanvangen, omdat die postcodes niet éénduidig gelinkt zijn aan een gemeente, maar wel aan een straat (of kleine regio) binnen een gemeente. Vraag je bijvoorbeeld "de" postcode van een gemiddeld Nederlands dorpje, dan krijg je er tientallen, zoniet honderden.

Meer uitleg hierover voor Nederland vind je op

http://www.tpgpost.nl/zoeken/postcodes/toelichting_zoeken_op_postcode.html

Voor Duitsland kan je hier terecht:

http://www.deutschepost.de/postdirekt/index.html?inhalt=/postdirekt/produkte/plzsuche.html

En hier voor Spanje:

http://www.correos.es/10/10/1010.asp

Bovendien zijn er plannen om ook in België over te schakelen naar zo'n systeem (volgens sommigen al volgend jaar). Al onze reeds geïmplementeerde FIleMaker-systemen met automatisch oproepen van postcode en correcte spelling van de gemeentenaam, zouden dan ineens waardeloos zijn. We zouden dan alles moeten herwerken om onze postcodes met een lookup binnen te halen op basis van gemeentenaam (correct gespeld !) + straatnaam + huisnummer. Als je ziet hoe ze op de post-sites hameren op een correcte spelling (denk maar aan onze Sint-Pieters-Lennik met of zonder koppeltekens, met of zonder -in- in Sint, met of zonder puntje na St...), dan staan we hier voor een nieuwe uitdaging!

• 0
Posted

Nu ik er wat meer over nadenk: dat is inderdaad een uitdaging. Als het op de sites van de verschillende Post-instituten mogelijk is, dan moet FileMaker dat ook kunnen. We moeten er alleen maar voor zorgen dat het key field aan onze zijde niet langer de gemeentenaam of een deel daarvan is, maar het complete adres. Maar dat moet dan nog wel eenduidig overeenkomen met het adres in de databank van de Post.

• 0
Posted

Waar en hoe kunnen we dat verkrijgen ?

En vooral: wat bedoel je met "Werkt super..." ? Gebruik je het om automatisch postcodes mee op te roepen?

Terloops gezegd: ik lees dat het 45 Mb beslaat; de Belgische postcodes plus telefoonzones heb ik in een kleine 2 Mb, dat zegt al heel wat over de complexiteit van het Nederlandse systeem!

• 0
Posted

Ja, maar dit bestand bestaat uit:

postcode

straatnaam

provinciecode

codebreek_van

codebreek_tot

ik gebruik het om straatnaam en woonplaats automatisch op te roepen, nadat de postcode is ingevuld (dus eigenlijk niet echt een postcodeboekje, sorry).

Het is nu nog een beetje lastig voor mij om het op internet te zetten, aangezien ik een simpele modemverbinding heb. Binnenkort krijg ik ADSL, dan wordt het wat eenvoudiger... nog steeds interesse?

• 0
Posted

Ik heb ook wel wat postcodes over Nederland, alleen er worden geloof ik 50.000 huizen per jaar bijgebouwd (De minister wilde eigenlijk 100.000) en dat levert nogal wat nieuwe postcodes op.

Heb je ook een methode om dit bij te houden?

• 0
Posted
Ja, maar dit bestand bestaat uit:

ik gebruik het om straatnaam en woonplaats automatisch op te roepen, nadat de postcode is ingevuld (dus eigenlijk niet echt een postcodeboekje, sorry).

Het is nu nog een beetje lastig voor mij om het op internet te zetten, aangezien ik een simpele modemverbinding heb. Binnenkort krijg ik ADSL, dan wordt het wat eenvoudiger... nog steeds interesse?

Kan je hier op Clarify eigenlijk files posten, is dat technisch mogelijk? Forumke voor shareware of zo, of ftp server?

Dat postcode systeem in NL is bangelijk knap btw, het helpt ongelooflijk goed bij input van naw gegevens, en voorkomt "vervuiling" van je db's met slechte gegevens.

Er bestaat bv zo'n module voor Act! (meer info op www.tendenz.nl). Wanneer voor FileMaker?

De Foemper

• 0
Posted

Stef heeft blijkbaar wat in gang gezet!

Maar misschien zouden we nu best wat concreet gaan werken. Daarom drie vragen:

1) Hoe gebruiken de actuele gebruikers dat bestand? Wat doen ze er precies mee?

2) Komt het bestand uit een officiële bron?

3) Wordt het regelmatig aangepast?

4) Hoe kunnen we het verkrijgen? Kan het vrij rondgedeeld worden?

5) Kan Clarify als ftp-server dienst doen?

Als afsluiter een citaatje: "Er zijn 10 soorten mensen: zij die binair kunnen rekenen en zij die dat niet kunnen".

• 0
Posted
5) Kan Clarify als ftp-server dienst doen?

Deze server wordt gesponsord door Infoware. Ze zorgen voor een gratis dak boven de Clarify server, elektriciteit en bandbreedte. En het is vooral de bandbreedte waar we voorzichtig mee moeten wezen. Als we morgen met een FTP server beginnen, dan gaat dat een zware invloed hebben op de beschikbare bandbreedte.

Dat is het eerste probleem. Het 2de probleem is dat er een FTP server software voor Linux moet gevonden worden die logins en paswoorden haalt uit een SQL database. Nog niet echt zwaar aan het zoeken geweest, maar volgens mij niet echt dik gezaaid.

Het 3de probleem is dat er moet nagekeken worden of er geen misbruik gemaakt wordt van de FTP server. Bedenk maar even hoe.

Alternatief: gebruik je eigen megabytes ter beschikking gesteld van je service provider, en verwijs ernaar in berichtjes.

• 0
Posted

Je kunt in Nederland ook een bestand kopen, 2500 Euro excl. BTW, met daarbij een abonnement voor 1000 excl. BTW euro per jaar. Zo krijg je elke maand een update en kun je op basis van de postcode de adresgegevens automatisch laten opzoeken.

Wellicht een idee om met z'n allen een joint venture aan te gaan.

Gr. Robin

• 0
Posted
5)een FTP server software voor Linux moet gevonden worden die logins en paswoorden haalt uit een SQL database.

Eén optie is alvast om een ftp-server te gebruiken die gekoppeld is aan een Radius authentication server. Beetje werk, maar het voordeel is dat je er dan natuurlijk ook andere apps kan aanhangen, met één centrale user-db.

De Foemper

• 0
Posted
Wat ik mis in de beschrijving is de straatnaamGr. Robin

Inderdaad, en zo kan je dus de naw gegevens niet controleren op juistheid, wat nu net het mooie van het Nederlandse systeem is. Jammer.

En deze postcodetabel van TKFY wordt ook nooit geupdate.

De Foemper