Rudi Posted December 12, 2002 Posted December 12, 2002 Misschien een stomme vraag, maar ik vind het niet meer. Voeger kon je uit filemaker rechtstreeks een programma open doen. Nu gaat het bij mij ook nog maar alleen een document in dat programma en door dit document te openen wordt automatisch het programma ook opengedaan. Als voorbeeld kun je een word brief openen maar word rechtstreeks niet Weet er iemand een oplossing Dank bij voorbaat Rudi Quote
0 jw Posted December 12, 2002 Posted December 12, 2002 werk je met Mac of Win? Op de Mac, OS-X kan je nog altijd de Apple-event als scriptstap gebruiken en daarmee kan je een programma starten. Onder windows zal dat ook zo iets zijn verwacht ik, anders kan je wellicht gebruik maken van de Troi file plug-in. Quote
0 Peter Wagemans Posted December 12, 2002 Posted December 12, 2002 Maak een shortcut van je programma. Als die shortcut hernoemd wordt tot "Word.exe", dan is die gekend onder DOS als "word.exe.lnk". Zet het ding ergens op je C:\ drive, en maak vervolgens een batch file (bijvoorbeeld "StartWord.bat") aan waar je in zet: "C:\mijnshortcuts\Word.exe.lnk" Roep die batch file op met de "Send Message" ScriptMaker stap. Dat zou moeten werken. PS: Als je properties van de batch file vraagt kan je vragen dat die in een minimised window start (Windows NT/2000/XP). Dan zie je er haast niets van. Quote
0 AvD Posted December 12, 2002 Posted December 12, 2002 Onder Windows kan je vanuit FileMaker een programma starten - zonder enige bijbehorende file - met de scriptstap Send Message. Je klikt daar de optie File aan en daarna geef je via Specify het programma aan dat je wil opstarten, wel met de precieze opgave van het pad (dat vind je trouwens gemakkelijk via de Browse-optie). Voor Word is dat onder Win ME bijvoorbeeld c:\Program Files\Microsoft Office\Office\winword.exe Dat werkt perfect en het is dus niet nodig een batch file aan te spreken. Met een batch file kan je natuurlijk nog een aantal parameters meegeven, en dat is dan weer een niet te miskennen voordeel. PS Ik vraag me af wat er misgelopen is, zodat de oorspronkelijke vraagsteller zijn toevlucht heeft moeten nemen tot deze posting. Volgens mij heeft dit altijd goed gewerkt. Quote
0 Rudi Posted December 12, 2002 Author Posted December 12, 2002 Beste AvD Inderdaad stomme vraag he Maar ik wil de gebruiker zelf laten bepalen welke applicaties hij via knoppen wilt oproepen. in een parameter file kunnen ze het pad ingeven waar de toepassing staat. En dan via een knop de opgegeven pad gaan opstarten Maar het lukt mij niet echt dom he Groetjes en alvast bedankt rudi Quote
0 AvD Posted December 12, 2002 Posted December 12, 2002 Ik denk (vrees) dat je dat binnen FileMaker enkel kan realiseren door voor elk programma dat je wil openen een apart scriptje te maken. Ik begrijp echter niet goed je bedoeling als je in een Windows-omgeving werkt die zo al uitpuilt van de toolbars, taskbars en knoppenbalken. Quote
0 rgaros Posted December 22, 2002 Posted December 22, 2002 Voor een mooie cross-platform oplossing kan je de Open URL scriptstap met een berekende URL met het file: protocol gebruiken. Sinds Mac OS X zit er ook geen verschil meer met de localhost aanduiding. Voorbeeld bestand op verzoek bij mij. René Quote
0 Peter Wagemans Posted December 22, 2002 Posted December 22, 2002 René zoals eerder weer de "frisse wind" in de keet. Simpele en goeie oplossing vind ik. Quote
0 valentyn Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 Maak een shortcut van je programma. Als die shortcut hernoemd wordt tot "Word.exe", dan is die gekend onder DOS als "word.exe.lnk".Zet het ding ergens op je C:\ drive, en maak vervolgens een batch file (bijvoorbeeld "StartWord.bat") aan waar je in zet: "C:\mijnshortcuts\Word.exe.lnk" Roep die batch file op met de "Send Message" ScriptMaker stap. Dat zou moeten werken. PS: Als je properties van de batch file vraagt kan je vragen dat die in een minimised window start (Windows NT/2000/XP). Dan zie je er haast niets van. de sens message' script maker stap? heb je daar een voorbeeld van (+ uitleg hoe deze te maken) Quote
0 Rony Rabijns Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 de sens message' script maker stap? heb je daar een voorbeeld van (+ uitleg hoe deze te maken) zie Filemaker-help. Send Message script step (Windows) Overview Used to start another application, open a document in another application, or print a document in another application. For additional scripting capabilities, you can create a program in Basic or C and run that program with the Send Message script step. Note If you run a script containing a Send Message script step on a Mac-OS based computer, FileMaker Pro returns an error value. Note When specifying a document or application by field value or text, the file type or application name will appear as in the script definition. Options Specify displays the Specify Message dialog box where you can set the following options: Send the message is where you select either open document/application or print document as the type of message to send. File: Specify displays the Open dialog box, where you can select a file from your computer or the network. Field value: Specify displays the Specify Field dialog box, where you can select a field containing a value to be used as the message to be sent. Text activates the text entry area of the dialog box, where you can enter a text string to use as the message to be sent. Bring target application to foreground causes the specified application to come to the foreground when the Send Message script step executes. Examples To launch the Notepad application, select the open document/application message and specify NOTEPAD.EXE by clicking File. The following script step appears in the Script Definition dialog box: Send Message ["NOTEPAD.EXE", "aevt", "odoc"] To open a document created by another application, select the open document/application message and specify the file (for example IMAGE.BMP) by clicking File. The following script step appears in the Script Definition dialog box: Send Message ["IMAGE.BMP", "aevt", "odoc"] Quote
0 RON7 Posted September 28, 2005 Posted September 28, 2005 En nu nog mooier en uit je databank met opgeslagen docs en Exe uitvoerbaar Set Variable[ $path ; Value: "WAARDE BVB NOTEPAD.EXE" ] Send Event [ "aevt" ; "odoc" ; $path ] Quote
Question
Rudi
Misschien een stomme vraag, maar ik vind het niet meer.
Voeger kon je uit filemaker rechtstreeks een programma open doen.
Nu gaat het bij mij ook nog maar alleen een document in dat programma en door dit document te openen wordt automatisch het programma ook opengedaan.
Als voorbeeld kun je een word brief openen maar word rechtstreeks niet
Weet er iemand een oplossing
Dank bij voorbaat
Rudi
11 answers to this question
Recommended Posts