Jump to content
  • 0

FM8v2 - Waarschuwing!

rmw

24 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Hier wel degelijk .... op 3 machines getest en bij allemaal hetzelfde resultaat ... de Advanced is screwed met als boodschap :

'This copy of Filemaker Pro has been modified by another program or virus.

Please run the installer to get a fresh copy of Filemaker Pro after determining the cause'

En er viel mij ook op dat ik een gewone (wel werkende) Filemaker 8 heb staan in mijn Advanced map, naast mijn screwed Advanced.

Vreemd zenne !

Livio

• 0

Ik zou de goede raad willen geven om NIET te upgraden naar 8.0v2 tot bugs als deze hier er uit zijn:

2 tabellen, tabel 1 heeft 1 record, tabel 2 heeft geen records.

Alles draait rond volgende redelijk simpele calculatie:

If ( tabel 2::sleutel = 0 ; getal ; 0 )

Ik heb dit getest op Windows met versie 8.0v2 Advanced, en dit vergeleken met de 8.0v1 Advanced versie op mijn Mac.

In 8.0v1 Advanced gaat FileMaker correct veronderstellen dat hij het getal "123" niet mag weergeven omdat het gerelateerde record niet "0" heeft in het gerelateerde veld "sleutel". Er is geen gerelateerd record omdat tabel 2 leeg is, dus kan de gerelateerde sleutel ook niet "0" zijn.

In 8.0v2 gaat FileMaker (niet correct) veronderstellen dat de gerelateerde sleutel "0" is, waarschijnlijk heeft FileMaker development de fout gemaakt om de numerieke waarde "0" te verwarren met "null" of geen gerelateerde waarde.

Ik zie 'm al komen: "this is not a bug, this is an improvement in behaviour..", mijne heren, dit is volgens mij wel degelijk een bug.

Voor mij reden genoeg om iedereen aan te raden om deze maintenance update niet uit te voeren.

Buiten deze bug zie ik dat FileMaker enorm veel tijd nodig heeft om sommige wijzigingen in de velddefinities te verwerken, zelfs al zijn het ongestockeerde calculaties.

FileMaker Pro 8.0v2: voor mijn part "gewogen en te licht bevonden".

8v2bug.fp7

• 0
Een klant van me was een groot deel van zijn data kwijt na de update ... !

AARRRGGHHH !!! Jij ook al??

Ik zie bij het importeren van gegevens eerst nog dat alles goed gaat, 2 keer afsluiten en opnieuw starten verder, ontdek ik dat één bestand plots een allegaartje is geworden...

Allerlei gegevens staan met de meest vreemde ascii codes her en der in de velden.

Het ontwerp, de scripts en de tabellen zien er goed uit, alleen is de content verminkt :cry:

Aiaiaiai, wat nu?

• 0

De FileMaker Help file:

A record contains an invalid value because of a data type mismatch (text in a date field, for example)

FileMaker Pro cannot locate (temporarily or permanently) the related table in which the referenced field is defined

A field has been deleted from a related table, and therefore the references to that field in the parent table are invalid

Otherwise it returns 1 (the data is valid).

OK even kijken:

A record contains an invalid value because of a data type mismatch (text in a date field, for example)

We hebben een getal in een getalveld staan, dus dit is niet het geval.

FileMaker Pro cannot locate (temporarily or permanently) the related table in which the referenced field is defined

Ze onderstrepen "related table" zelfs. Het gaat hierover een situatie waar de tabel niet beschikbaar is. Een gewiste tabel of een tabel in een ander bestand, en dat bestand kon niet worden gevonden. Niet het geval hier.

A field has been deleted from a related table, and therefore the references to that field in the parent table are invalid

Aha, de tabel is er wel, maar het veld is niet beschikbaar. Het veld is gewist. Ook niet het geval hier.

Murtje, toch gebruik jij het om te zien of je relatie geldig is. Ik geef toe dat ik hier een beetje de advocaat van de duivel speel, maar wordt het niet stilletjesaan tijd dat FileMaker hier eens een deftige methode voor maakt? Ik merk hier ook op dat een leeg numeriek veld wel degelijk geldig zou zijn (this wil really bake your noodle).

In FileMaker Pro 7 kregen we een nieuwe behaviour: naar een gerelateerd record springen als er geen was, gaf geen 0 selectie in de andere tabel, zoals in de vorige versie wél het geval was.

OK, wij dus al onze scripts aanpassen, en braafjes testen op gerelateerde records. Nu zijn de regels blijkbaar weer veranderd, FileMaker weeft nu een mysterie rond wat nu eigenljk de manier is om te ontdekken of er een gerelateerd record is.

Er is een tendens bij FileMaker om te beweren dat wat niet in de manual staat, een "undocumented feature" is, en dus niet hoeft ondersteund te worden. OK, de lijn moet ergens getrokken worden. Maar TREK ze dan wel, beste FileMaker mensen.

• 0

Hallo,

Ik heb v2 even niet tot mijn beschikking wel naar je voorbeeld gekeken.

Ik zag dat je do not evaluate if all referenced fields are empty aan hebt staan, rekening mee gehouden ?

Helaas kan ik je bevindingen nu even niet bekijken.

Gr.

WJ

• 0

Windows:

Je kan geen bestanden meer openen via het fmp7:// protocol.

De enige site waar ik hier iets over vond was op een (officiele) scandinavische FileMaker site. Support is bij FileMaker blijkbaar niet echt goed gecoordineerd.

Hoe dan ook, als je het terug wil, dubbel klik dan bijgevoegd registry bestandje, en je registry wordt gerepareerd, zodat je terug bestanden kan openen via het fmp7:// protocol.

Ideaal voor opstart-documenten (als het werkt) !

PS: heb er ook eentje bijgevoegd voor de Advanced versie. Als je applicatie niet op de standaard plaats staat (C schijf, enz.) moet je het reg filetje manueel aanpassen.

fmp7 protocol.zip

fmp7 Advanced protocol.zip

fmp7 protocol FMP9.zip