Het lijkt erop dat FileMaker geen records kan sorteren als een relatie zich over meerdere tabellen uitstrekt. Een voorbeeld:
Drie tabellen:
Rooms
RoomID
RoomNumber
[*]Users
UserID
UserName
[*]Reservations
RecordNumber (auto increase)
RoomID
UserID
De volgende relaties zijn aangebracht:
Rooms::RoomID = Reservations::RoomID
Users::UserID = Reservations::UserID
Omdat ik wil dat FileMaker in de verschillende layouts altijd de meest recente reservering weergeeft, heb ik in bovenstaande relaties opgenomen dat de records uit Reservations gesorteerd moeten worden op RecordNumber, van hoog naar laag.
Er staan twee records in Reservations:
RecordNumber: 1
RoomID: 23
UserID: 100
RecordNumber: 2
RoomID: 23
UserID: 200
Als ik vervolgens een layout maak aan de hand van de tabel Rooms met het volgende samenvoegveld:
<>; <>; <>
Dan is dit het resultaat:
23; 200; 100
Het lijkt er dus op dat wanneer Rooms info nodig heeft uit Users, FileMaker geen rekening houdt met de sortering die aan is gegeven in de relatie tussen Rooms en Reservations. Voor de duidelijkheid: er bestaat geen directe relatie tussen Rooms en Users, die loopt namelijk via Reservations.
Question
sefanja
Het lijkt erop dat FileMaker geen records kan sorteren als een relatie zich over meerdere tabellen uitstrekt. Een voorbeeld:
Drie tabellen:
[*]Users
[*]Reservations
De volgende relaties zijn aangebracht:
Omdat ik wil dat FileMaker in de verschillende layouts altijd de meest recente reservering weergeeft, heb ik in bovenstaande relaties opgenomen dat de records uit Reservations gesorteerd moeten worden op RecordNumber, van hoog naar laag.
Er staan twee records in Reservations:
Als ik vervolgens een layout maak aan de hand van de tabel Rooms met het volgende samenvoegveld:
Dan is dit het resultaat:
Het lijkt er dus op dat wanneer Rooms info nodig heeft uit Users, FileMaker geen rekening houdt met de sortering die aan is gegeven in de relatie tussen Rooms en Reservations. Voor de duidelijkheid: er bestaat geen directe relatie tussen Rooms en Users, die loopt namelijk via Reservations.
Rooms::RoomID = Reservations::RoomID; Reservations::UserID = Users::UserID
Is dit een fout van de ontwikkelaars van FileMaker? Of is dit gedrag opzettelijk zo bedoeld? Wat is de beste workaround?
21 answers to this question
Recommended Posts