Ga naar inhoud
  • 0

MacBook Air als Filemaker server?


hans erik

Vraag

Nu Apple voor 29 euro een thunderbolt adapter voor ethernet verkoopt vraag ik mij af: is een MacBook Air niet een interessante oplossing voor kleine werkgroepen?

De Mac Mini is een populaire machine voor dit doel, maar de MBA heeft natuurlijk een ingebouwde UPS die het 5 uur volhoudt als de stroom uitvalt. En de harddisk is razendsnel.

Verder geen gezeur met beeldschermen en toetsenborden, die zijn ingebouwd.

Of zijn er beperkingen die ik over het hoofd zie?

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi HE,

 

ik begrijp je gedachte met betrekking tot de stroomvoorziening en de snelheid van de ssd, maar dat is niet de enige eis die je aan een server zou moeten stellen. Bovendien is een MBA op de batterij waarschijnlijk een flink stuk trager dan aan de adapter en eigenlijk is ie ook niet gemaakt om 24/7 te draaien.

 

Een server is verder server en geen werkstation, dus een scherm heb je niet nodig en een toetsenbord eigenlijk ook niet, want met rdp/vnc kan je het ding op afstand onderhouden ... een MBA is ook voor een kleine werkgroep nog steeds relatief duur. Een kleine UPS om een mini aan de gang te houden hoeft denk ik niet meer te kosten dan een paar honderd euro en lijkt mij een beter alternatief (voor een kleine werkgroep dan).

 

Maar smaken en meningen verschillen nou eenmaal, dus je hoeft het natuurlijk niet met me eens te zijn :D

 

groeten, Menno

Link naar reactie
  • 0

Op zich is de Mini natuurlijk een prachtige oplossing.

 

Maar een overweging is deze: ik heb toch te vaak meegemaakt dat een UPS het gewoon liet afweten als het erop aan komt.

En qua kosten: die 'paar honderd euro' moet je optellen bij de kosten voor de Mini. Wil je dan ook nog een SSD dan zit je al gauw ruim boven de 1000 euro, terwijl een SSD van 128 GByte (of 64 GByte) voor de meeste oplossingen meer dan zat is. Ik heb het niet over grote multi-media databanken.

 

Heb ook gedacht over een Windows laptop, maar daar heb ik qua betrouwbaarheid minder vertrouwen in en bovendien kun je FMP Server volgens mij niet onder Windows 7 Home Premium-of-whatever draaien. Dan moet je Server 2011 oid kopen en of dat dan weer werkt... Dat wordt me te ingewikkeld.

 

En ik vraag me af wat 'niet bedoeld voor 24x7' in de praktijk betekent. Wordt ie op termijn toch te warm?

Link naar reactie
  • 0

Wel zonde van zo'n design apparaat om als server in een hoekje weg te moffelen ? Maar dat is gewoon gevoelsmatig ......

Als ik hem zie staan zou ik hem meenemen .... Voor kleine werkgroepen is hosting misschien een mooiere oplossing ? Betere hardware betere betrouwbaarheid. Met de iPad's en dergelijke ook betere bereikbaarheid. Helemaal geen onderhoud.

 

Groet,

 

WJ

Link naar reactie
  • 0

Dat probleem heb je met een gewone server ook.

 

Ik gebruik hier ook een oude laptop als server, en dat bevalt me uitstekend.

Juist die accu voorkomt problemen, alhoewel je elke 2 of 3 jaar er een nieuwe in mag stoppen.

 

Maar met zo'n 6 jaar dag en nacht aan te hebben staan, voldoet mijn laptop nog steeds erg goed!

 

Niet gezegd dat een nieuwe laptop dat dan ook zo probleemloos zal doen... garanties zijn er niet.

Link naar reactie
  • 0
En ik vraag me af wat 'niet bedoeld voor 24x7' in de praktijk betekent. Wordt ie op termijn toch te warm?

Een laptop, desktop of minitower (LDM) is nooit bedoeld voor 24/7 gebruik omdat ze qua levensduur berekend zijn op ca 60 uur gebruik per week. In een server worden per definitie componenten gebruikt die er op zijn berekend om na aanschaf ca 5 jaar onafgebroken te functioneren, bij LDM's wordt er rekening gehouden met intermitterend gebruik in dezelfde periode. Dat wil niet zeggen dat ze niet zolang mee kunnen gaan, maar dat ze niet voor dat gebruik worden gegarandeerd. Verder is er een verschil in de manier waarop het OS van een LDM (in de standaard instellingen) reageert tov een server. Sommige bezwaren liggen helemaal niet zo voor de hand, dat bedoel ik met niet voor 24/7 :)

 

mvg, Menno

Link naar reactie
  • 0

Een klant van me moet over een paar maanden over naar FMPServer 12 (Mac). Maximaal 10 gebruikers, bedraad. Hadden eerder een prachtige UPS @ € 500,- die dus toen het er op aan kwam NIET werkte... Overweeg toch ernstig een MBA 11 inch. 64 GByte is meer dan zat voor Lion, FMP Server 12 en de database, die nu rond de 3 Gbyte is.

 

Zou het beter zijn om het ding op klossen of op zijn kant te zetten ivm de luchtcirculatie?

 

Zal ook eens kijken naar externe hosting. Sparen ze ook de FMPServer uit.

 

HE

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...