Ga naar inhoud
  • 0

Controle huuritem vrij of becshikbaar


djgns

Vraag

Hoi

 

Ik heb een database met een tabel 'stock' en een tabel 'verhuur'

Per verhuur heb je start en einddatum en kan je ook maar 1 artikel verhuren voor de periode.

Dit artikel komt ook uit de 'stock'

 

Nu zou ik willen bekomen dat na het invullen van de start en einddatum van de huurperiode automatisch de artikels van de stocklijst die in deze periode reeds verhuurd zijn verborgen worden zodat ze niet dubbel kunnen verhuurd worden...

 

Wie stuurt mij op weg??

 

Groeten

Pieter-Jan

Link naar reactie

24 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

ja, maar bevoorbeeld.

 

Vandaag maak ik een nieuwe verhuur (26/10 als datum)

start 1-11 tot 10-11

Ik heb dan een veld in mijn stock bij dit item waardoor het nu (26/10) vrij is, maar van 1-11 tot 10-11 bezet is.

 

Als ik dan morgen een nieuwe huur maak

start 27/10 tot 3/11 en ik kies dit item zou hij automatisch moeten zien dat dit item van 1-11 niet beschikbaar is...

 

De verhuurovereenkomst is dus niet onmiddellijk maar via planning (gaat over snowboardmateriaal...)

 

Ik zou in mijn stock bepaalde periodes moeten kunnen toevoegen waarin dit item verhuurd is. Valt een nieuwe huurperiode ergens hierin dan moet fm verbieden dit item te kiezen...

Link naar reactie
  • 0

Iets te ingewikkeld voor mij om in FM-taal uit te leggen, maar je moet dan de dagen berekenen van de verhuurde periodes van beide bestellingen. Hierin mag dan geen overlap zijn.

Meest simpele is natuurlijk dat de einddatum kleiner moet zijn dan de begindatum van de volgende bestelling.

Link naar reactie
  • 0

Om hoeveel artikelen gaat het precies?

Als het om minder als 300 stuks gaat dan kun je kunnen denken aan een overzicht met een kalender weergave.

In de afbeelding is te zien dat je dus meerdere produktgroepen kunt selecteren (heb even 2 gemaakt met gereedschap).

Heb even wat bezet gezet (in het groene totaal zie je dat er totaal 13 dagen de boormachine is gereserveerd totaal.

Nadeel is eigenlijk dat je dus maximaal? 25? stuks per groep kunt maken om het nog overzichtelijk te houden.

Met maximaal? 10 groepen praat je dan over 250 artikelen maximaal.

5a758dcf44911_Schermafbeelding2012-10-27om20_47_53.png.5c41310deb70904518a6d0ed00b7e2b9.png

Link naar reactie
  • 0

@pjotter: dat ziet er ook wel deftig uit!!

Maar hoe maak je zoiets??? Want ik vrees dat dit een beetje te gevorderd is voor mij.

 

Ik heb eigenlijk maar 2 grote groepen.

Boards en Boots. Eventueel deze nog onderverdelen maar per groep gok ik aan een 20-tal stuks.

 

Groetjes

Link naar reactie
  • 0

Ik moet wel zegen dat de credits gaan naar Dick Honing die dit heeft gemaakt als vakantie planner voor Macfan jaren terug. (eind 2003?)

Ik gebruik een gedeelte van dat voorbeeld en heb dit aangepast voor iets heel anders. Je moet maar eens zoeken in de oude nummers had iets te maken met snipperdagen en ziekte dagen bijhouden van werknemers.

Ik heb even (had even tijd over :D ) een voorbeeldje gemaakt waarbij men artikelen kan toevoegen (gele nummer) en kan reserveren per dag.

Verhuurplanner.fp7

Link naar reactie
  • 0
Startscript aangepast, zonder advanced anders niet te bewerken. Bestand openen met user: admin , dan krijg je de normale filemaker menu's emn anders het beperkte menu

Bedankt ik heb geen gewone versie en zie met elke versie van mijn programma's alles?

 

Met FmAdvanced heb je het "Tools"-menu en de submenu's Manage-"Custom Functions" en -"Custom Menu's" extra, verder is het identiek ... zonder het tools-menu kan je dus geen andere menuset kiezen en lijkt het bestand op slot, ook als je met de privilegeset: [full access] toegang hebt

Link naar reactie
  • 0
... windows: shift-toets en op macos: option-toets ingedrukt houdt (dyrtfm?)

 

neen dus :)

 

???? Werk je op MacOS of Windows? Op MacOS is de option-toets dezelfde toets doe op windows left-alt wordt genoemd en als je die indrukt en vervolgens het bestand opent kan je niet anders dan de inlogdialoog krijgen, dit werkt als zo sinds de eerste versies van Filemaker.

 

Als je dat nu op MacOS nog steeds niet krijgt dan is er ofwel iets niet goed met je timing of de rechten (unix-rechten) van je bestand staan niet goed.

Als je dat nu op windows nog steeds niet krijgt dan is er ofwel iets niet goed met je timing of het bestand staat op de een of andere manier op archief.

 

Indien je timing niet goed is: eerst filemaker openen, dan via de dialoog het bestand opzoeken, bestand selecteren, option/alt cq shift toets indrukken en dan op openen/ok klikken en dan toets loslaten.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...