Ga naar inhoud
  • 0

Ga naar veld


Donamd

Vraag

Een simpele scriptstap en om één of andere reden krijg ik het niet voor mekaar.

 

Op mijn layout gebruik ik een Globaal veld om een factuur op te zoeken. Na het valideren van de inhoud wordt er een script opgestart welk het ingegeven factuurnummer opzoekt. Indien dit factuur niet bestaat is het de bedoeling dat de cursor blijft staan in het Globaal zoekveld.

Indien het betreffende factuur bestaat dient de cursor naar het eerste veld te springen van het factuur.

 

Ik heb al van alles geprobeerd met scriptstappen Ga naar veld, Ga naar vorig veld, Ga naar volgend veld, ook het veld een objectnaam gegeven en met Ga naar object maar zonder resultaat.

 

Ik heb al geëxperimenteerd met de Tabvolgorde van layouts ook hier niet het gewenste resultaat.

 

Iemand een idee wat ik over het hoofd zie.

 

Ik heb een klein voorbeeldje toegevoegd. In dit voorbeeld springt de cursor na het zoeken van een bestaand factuur 1 of 2 naar het eerste veld van het factuur, maar indien het factuur niet bestaat komt de cursor niet terug in het zoekveld.

Ga_naar.fp7

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik heb mijn voorbeeld nog even aangepast, omdat ik merkte dat het toch niet hetzelfde doet als in mijn toepassing.

Het nieuwe voorbeeld in bijlage geeft wel de situatie weer zoals dit probleem zich bij mij voordoet.

 

@menno : het veld naar waarnaar de focus dient verplaatst te worden is inderdaad een globaal veld, maar de scriptregel ga naar veld wordt uitgevoerd als de zoekopdracht reeds uitgevoerd is

@hiker : ik bekijk intussen even uw wijzigingen

 

Alvast bedankt. ik hou U op de hoogte als het lukt

Ga_naar.fp7

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

@donamd: Ik heb jouw script aangepast en er een toegevoegd, want na het triggeren van het script maakt filemaker alsnog de actie af waarmee je bent begonnen. Dat is meestal ga naar volgend veld en daarom heb ik ook op het tweede veld ook een trigger gezet, waar wordt bepaald wat het volgende veld is.

Dit is geenszins een perfecte oplossing, omdat wanneer je het record alleen maar vastlegt er helemaal niet gebeurt en het record dan dus gewoon wordt vastgelegd. Hoe dat is op te lossen is een beetje afhankelijk van wat je precies op deze layout/tablad wilt doen cq laten gebeuren.

Ga_naar.fp7

Link naar reactie
  • 0

Tof Bruno, ook een goed voorstel. Dit is ook zeker bruikbaar.

Alvast bedankt voor het meedenken aan allen wat in mijn eerste gedacht een simpele scriptstap zou dienen te zijn.

 

Nog even dit : Ik heb de scriptstap Ga naar veld .... vervangen door Ga naar vorig veld. Hierdoor kan ik dit script als een algemeen script gebruiken op verschillende velden doorheen mijn programma.

Link naar reactie
  • 0

Een tijdje terug is op filemakerhacks door Kevin Frank dit artikel over scripttrigger in fm12 geplaatst en op dezelfde pagina vindt je ook link naar een bestand met de diverse script-triggers opgesomd.

Er staat keurig bij vanaf welke filemaker-versie de triggers beschikbaar zijn, dus ook voor FM10 en 11 is deze reference heel bruikbaar. Verder staat er een mooi voorbeeld-bestand bij (dat dan weer in fm-12) met iedere trigger even gedemonstreerd. Erg leerzaam, kan niet anders zeggen en daarom ook hulde aan Wim daarvoor.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...