Ga naar inhoud
  • 0

Veld verbergen in FM 13


josenoulezdemiguel

Vraag

Ik heb een productdatabase met allerlei info.

 

De klanten mogen wat mij betreft alle info lezen zoals foto's, kwaliteit, levertijd, verkoopprijs, etc...., behalve mijn aankoopprijs. Deze zou ik "onzichtbaar" willen maken op mijn "form"-database.

 

Ik zou dit dan ook ten gepaste tijd terug zichtbaar willen maken als ik alleen eraan werk.

 

Mijn kennis van FM is net genoeg om er mee te kunnen werken en kleine aanpassingen te doen aan layout en dergelijke maar echt programmeren of zo kan ik niet.

 

Weet iemand of dit überhaupt mogelijk is en hoe ik dit zelf kan ?

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Je kan het veld naast het layout in het grijze gedeelte schuiven zodat het niet zichtbaar is, en het in het layout schuiven als je het nodig hebt.

 

Wat je ook kunt doen is de FM 13 functie gebruiken waarmee je een veld kunt verbergen als er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, bv

accountnaam of usernaam ongelijk aan ...

 

Als alternatief zou je een kopie van het layout kunnen maken inclusief dat veld en daar naar over schakelen.

 

Groet,

 

Ruben

Link naar reactie
  • 0

@josenoulezdemiguel

De kern van jouw probleem is dat je de inkoopprijzen niet openbaar wilt maken. Als je dat dan verbergt, dan moet je dat ook goed doen denk ik en dan is het verbergen van iets op een lay-out niet erg veilig.

 

Bijgaand het voorbeeldje van Felix, maar nu met aangepaste toegangsprivileges:

 

Standaard wordt automatisch geopend met de gebruiker "User" en zonder password. Deze instelling zorgt dat alleen de lay-out user beschikbaar is en daarop staat alleen de informatie die je met je klant wilt delen, wat dat dan ook is.

 

Jijzelf kan het bestand openen door (op de mac) de "alt"-toets in te drukken terwijl je het bestand opent (op windows moet je daarvoor de "shift" gebruiken) en als gebruikersnaam moet je "Admin" opgeven en tbv dit voorbeeld is dat nu ook zonder wachtwoord. Deze instelling geeft wél volledige toegang tot het bestand en nu is er een extra lay-out beschikbaar, met daarop naast alle info die je met je klant wilt delen eveneens de "verborgen" info.

 

Het nadeel van deze manier van werken is dat je een extra lay-out moet maken en de bestandsprivileges goed in de gaten moet houden.

Het voordeel is dat je zo een extra lay-out hebt waar je van alles voor jezelf op kwijt kan en de bestandsprivileges moet je toch instellen al was het alleen maar om te voorkomen dat gebruikers jouw lay-outs stuk maken ofzo.

jose_met_priv.fmp12

Link naar reactie
  • 0

@Felix : merci voor de tip. Alles duidelijk en werkt prima.

@ Menno : jou uitleg moet ik nog eens in detail bekijken maar ik geloof dat ik er wel uit kom.

 

Ik heb nog een vraag : ik heb een programma gedownload dat FM StartingPoint 4 heet. Het is een open en gratis database programma voor kleine zelfstandige en ondernemingen. Ik zit daar met een vraag maar daarvoor moet ik jullie accuratere info geven. Ik kom daar later op terug.

 

In ieder geval, hartelijk bedankt voor jullie tips en hulp bij mijn "verbergen"-veld vraag !

Link naar reactie
  • 0

klopt, maar het blijft ongetwijfeld niet bij alleen maar dat veldje. Wat je niet wilt tonen in dezelfde context als die van Jose op een aparte layout is over het algemeen handiger. Een ander verhaal is het wanneer je als veldje a een bepaalde waarde niet bevat dat je dan ook veldje b niet toont, dan vind ik CH weer wél handig :D Ieder heeft zo zijn smaak hé.

Link naar reactie
  • 0

@Menno en Felix

 

Ik vind het wel knap dat jullie zomaar uit jullie mouw 2 diverse oplossingen aanbieden voor het verbergen van een veld. Ik snap de werkwijze wel, maar de de calculaties maken van de "value" is mij niet duidelijk. Ik ben nooit sterk geweest in wiskunde. Ik ben meer het verkoperstype :-), dus zal ik af en toe eens wat FM moeten "studeren"

 

Nu ik dit opgelost heb, ga ik nu trachten 2 databases relationeel met elkaar te verbinden. Het zijn beiden "startersolutions" (Meeting en Estimates) en ik ga nu trachten de Meeting met de Estimates te relationeren zodanig dat ik vanuit Estimates de Meeting kan oproepen.

I will keep you posted !

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...