Jump to content
  • 0

PDF genereren online

caroline

Question

Posted

Ik werk nu al een tijdje met Webdirect en ben heel erg tevreden.

Alleen is er een functie die niet mogelijk is online: Export records to PDF. Heel sneu want dat was kei handig. Gebruikers konden meteen een PDF genereren en downloaden.

Weet iemand een manier om dit te omzeilen of om dit anders te doen?

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Is een feature die bijzonder hard nodig is, maar blijkbaar kost het teveel aan licenties aan Adobe om dit in te bouwen.

Hetzelfde vraag ik al jaren op de developersbijeenkomsten om met de server te kunnen.

Er zijn ook andere routines die dit zouden moeten kunnen (op de server), maar daar heb ik helaas ook geen ervaring mee.

• 0
Posted

Iedereen kletst maar wat over licenties van Adobe... is volgens mij grote onzin.

Waar het (volgens mij) echt om draait, is dat Server geen Gebruiker heeft.

Afdrukken is in de optiek van Filemaker een gebruikers functionaliteit en daarmee niet beschikbaar voor Server.

Met dat afdrukken niet beschikbaar is, is het genereren van PDF's dat ook niet. Het is een afdruk variant.

Ik vermoed sterk dat de structuur van Filemaker het nu niet zomaar toelaat, dat het afdrukken naar PDF een zware slag is voor de programmeurs aldaar.

En dat het daarom wel wenselijk is (zullen ze ongetwijfeld zelf ook weten) maar door de grote inspanning een lagere prioriteit krijgt...

Wellicht dat het in de komende versies opgelost is. Een webserver die geen PDF's kan maken... onzinnig verhaal. Vrijwel elke webserver doet dat.

• 0
Posted

Het is wel waar FileMaker mee schermt... en ik weet dat er ook andere manieren zijn om pdf’s te maken buiten Adobe om.

Blijkbaar hebben ze er gewoon geen trek in.

Het is wel een bijzonder nodige optie want printen vanuit WebDirect is een drama.

Wat ik ook doe, ik krijg iedere keer maar één pagina en dat is niet bepaald motiverend. Wat dat betreft was IWP niet alles, maar wel beter.

Ben bezig een klant te overreden over te stappen naar 13 (van 11), maar dit helpt bepaald niet.

• 0
Posted

En toch zit er waarheid in wat FIleMaker verkondigt.

In de runtime versie van FileMaker kan je ook niet peedeeffen. Daar ben ik ook van overtuigd dat het een licentieprobleem is.

Wel is het waar dat printen eigenlijk zou moeten kunnen technisch. Probleem hierbij is de printerkeuze. FileMaker is nooit erg straf geweest in dat straatje.

• 0
Posted

Met de runtime ben ik het met je eens. Hoewel je daar ook vraagtekens bij kunt zetten.

Dat het online niet kan is niet logisch, er is open source beschikbaar om pdf te genereren.

Printen is inderdaad nooit iets geweest waar FileMaker goed is geweest (nog steeds niet).

• 0
Posted

Het zou zomaar kunnen dat FMI zich achter het Licentie verhaal verschuilt om geen PDF support in de runtime in te bouwen.

Terwijl dat feitelijk jaren geleden wel speelde maar volgens mij inmiddels niet meer (want het PDF formaat als zodanig is immers een open formaat geworden).

Als de runtime WEL Pdf kan aanmaken zou dat wel eens flink kannibaliserend kunnen werken op de FMP sales, denkt men daar misschien.

De server heeft inderdaad geen 'User Interface' en dat maakt het wel lastiger. Maar ik zou niiet weten waarom je een script wel op de server kan uitvoeren maar een layout niet. Per slot van rekening is een print layout toch vrij nauwkeurig omschreven.

Vraag me trouwens af of je dit met DynaPDF en de MBS Plugin misschien wel kan bereiken?