Ga naar inhoud
  • 0

FilemakerServer 14 benaderen van buiten af


jank

Vraag

Ik heb Filemaker Server draaien op een MacMini en heb daar enkele database op draaien. Van buiten af kan ik met Webdirect perfect toegang krijgen met de Database maar met filemaker zelf niet. Diverse pogingen gedaan maar ik kom er niet achter wat er fout zit.

Iemand een tip ?

Port-forwarding staat correct ingesteld en verwijst direct vanuit de router (fritzbox 7490) naar de Mac mini

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Check je externe IP adres. En indien domeinnaam: zorg dat je op het netwerk online bent waar je domeinnaam opgelost kan worden.

 

 

Ik heb een vast IP adres en de domeinnaam is goed doorgekoppeld anders zou webdirect toch ook geen toegang hebben tot de bestanden. Of zie ik iets over het hoofd ?

 

En poort 5003 staat gewoon open

Link naar reactie
  • 0
zou inderdaad eerder standaard moeten aanstaan vind ik :)

 

Als je het netjes naar de server upload via de door FM aangereikte tools wordt dat voor ALLEEN voor het full access account ook wel gedaan....

Maar als je een database gewoon met 'sleur en pleur' op zijn plek zet niet.

 

Maar zoals we onderhand wel gewoon zijn: de FileMaker logica is niet altijd de onze, maar wel de enige die telt :lol:

 

rmw

Link naar reactie
  • 0
is je database actief gemaakt voor networking

 

Exetended privilege fmapp moet idd ook aan staan voor het account waarmee je probeert in te loggen.

Heb ik me ook al eens helemaal suf naar zitten staren :)

 

rmw

 

Dit lijkt me toch wel vreemd

het moet toch mogelijk zijn voor users met een beperkte toegang om de files te zien en in te loggen, nu krijg ik ze nog niet eens in beeld als ik van buiten af inlog

ook niet als ik met m'n eigen account inlog

Link naar reactie
  • 0
Dit lijkt me toch wel vreemd

het moet toch mogelijk zijn voor users met een beperkte toegang om de files te zien en in te loggen, nu krijg ik ze nog niet eens in beeld als ik van buiten af inlog

ook niet als ik met m'n eigen account inlog

Om de bestanden te kunnen zien moet je (naast TCP-poort 5003) de UDP-poort 5353 open hebben staan, maar dat betekent wel dat de hele wereld kan zien welke bestanden je open hebt staan, wil je dat?

Kan je geen VPN definiëren? Dat is heel wat veiliger.

Link naar reactie
  • 0

Als je 5353 niet open hebt staan, maar 5003 wél, dan zou je met open remote met:

fmnet:/jouwdomein/JouwBestand.fmp12

het bestand moeten kunnen openen. Je kan het ook proberen met vanuit een browser met:

fmp://jouwdomein/Jouwbestand.fmp12

en dan heb je bonjour helemaal niet nodig en kan je poort 5353 gewoon vergeten en niet gebruiken.

 

Poort 5353 staat geloof ik niet niet in de lijst met vereiste poorten van FMServer, maar bonjour gebruikt die poort om zijn diensten kenbaar te maken .. FMS gebruikt bonjour, vandaar.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het net even getest: fm13 op fmserver14 toont niet de server in de lijst als poort 5353 dicht is, maar je kan als je het adres weet, ip of via dns wel gebruiken om de lijst met bestanden te zien.

fm14 op fms14 toont niet de server in de lijst met servers wanneer poort 5353 dicht staat.

Poort 5353 wordt dus alleen maar door bonjour gebruikt om aan de wereld kenbaar te maken dat je een filemaker (server) benaderbaar hebt staan en wat je dan met die service deelt kan je blijkbaar ook zien met alleen poort 5003 open.

Link naar reactie
  • 0

Na veel zoeken heb ik uiteindelijk van buitenaf toch de databases kunnen bereiken van buitenaf door onderin het startpaneel bij het sterretje te kiezen voor "bestandspad in netwerk"

daarmee kan één database tegelijk worden aangewezen en geopend.

Nadeel is dat vanaf afstand de host nog steeds niet te benaderen is maar alleen zichtbaar is via recente bestanden

Filemaker helpdesk verwijst me naar de gebruiksaanwijzing lekker makkelijk :-(

 

Vanuit de Ipad en Iphone was het wel leuk met de versie van FilemakerGo ook daar was het zoeken maar uiteindelijk via fmnet:/IP Nummer/file-naam (let op maar één / achter de : )

 

Heeft er iemand een idee wat het probleem kan zijn in mijn instellingen ?????

bedankt voor alle hulp

Link naar reactie
  • 0

"fmnet:/" toevoegen? In welke versie van FilemakerGo werk jij dan? Ik heb dit net even getest met FmGo14:

 

Als je FmGo 14 hebt geïnstalleert, dan kan je onderaan je scherm naar "hosts" door op dat ikoon te tappen, daarna zie je linksboven in je scherm weer "hosts" en als je daar op tapt, klapt er een menu "hosts" uit waar je op een "+" kan tappen en dan krijg je "Host toevoegen".

 

Bij "HOSTADRES" voer je alleen maar het ip-adres of de domeinnaam van jouw server in en dan tap je "Bewaar", de nieuwe host is meteen de host waar FmGo expliciet naar kijkt en daar zie alle "niet verborgen" databases in je lijst verschijnen.

 

FmGo is nog steeds kosteloos, dus er is geen reden om die versie niet te installeren.

Link naar reactie
  • 0

ik heb de laatste versie van FilemakerGo de manier die je beschrijft werkte bij mij niet dus ergens zit er iets fout

Als ik exact doe wat je beschrijft en alleen de domeinnaam invul dus zonder toevoegingen kom ik in een schermpje met "geen beschikbare bestanden"

Als ik dan op het dokumenticoon rechts bovenaan tik kan ik een bestandsnaam toevoegen achter de / na de domeinnaam

Vervolgens krijg ik dan de foutmelding "het bestand "bestandsnaam.fmp12" kan niet worden geopend. De Host is niet beschikbaar of het bestand is niet beschikbaar op die Host"

????

Link naar reactie
  • 0

Heb je al op de server ingelogd en gekeken onder "Activity" wat de status is van de databases?

Daar zouden in de Kolom GO/PRO de status op "normal" moeten staan.

 

Is dit niet het geval, dan kun je de log bekijken.

 

Er is wel een issue met de combi FMS 14 en OSx 10.10 Yosemite.

Wanneer de naam van de server niet identiek is aan de computernaam zoals ingevuld bij "Systeembeheer" --> "Delen" --> "Computernaam"

Dan worden de bestanden niet in status "normal" gezet door FMserver en zie je meldingen in de log dat de licentiecode reeds elders in gebruik is en

de individuele bestanden worden aangemerkt als zijnde in een "invalid state"

 

succes!

Link naar reactie
  • 0

Ik had vorige week last van dit issue en vond de oplossing ergens in een forum draadje.

Dat was overigens nadat het systeem een keer opnieuw opgestart was.

Dus na installatie zonder opnieuw opstarten werkte de boel prima.

En een paar dagen later na herstart niet meer.

 

Namen gelijk getrokken en probleem opgelost.

Link naar reactie
  • 0

beide databases zijn correct , ook volgens de status in de admin console

het feit dat ik er wel in kan komen op een "kromme" manier moet toch aangeven dat de poorten wel goed zijn ingesteld ?

 

wat ik wel ontdekt heb is dat de naam van de computer (in samengebruik) anders is als de naam die ik aangegeven heb in de admin console

daar had ik een streepje gezet tussen de naam ( Euneos-Server) Zou dat het enige probleem kunnen zijn ?

 

Als je lokaal de juiste domeinnaam of IP adres invult moet ik de verbinding toch ook kunnen testen of zie ik dat verkeerd, inloggen via teamviewer vergt steeds inspanningen van derden :-(

Verder heb ik nog een vraagje, is het mogelijk om niet werkende Hostadressen te verwijderen uit het inlog venster (startpaneel)

 

groet en dank voor jullie meedenken

 

de onderste host is de lokale die uiteraard gewoon werkt !!

 

Als ik via een browser mijn externe IP adres intik of de gekoppelde domeinnaam zie ik onderstaande eerste afbeelding (Filemaker Server)

5a758dd46492c_Schermafbeelding2015-07-16om10_32_32.png.831aeb2c8438196bd7fe4cff45135d22.png

5a758dd466e21_Schermafbeelding2015-07-16om10_35_26.png.8ff1c555502712bdc431904bd91fabb7.png

aangepast door Gast
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...