Ga naar inhoud
  • 0

PDF bewaren… of toch niet?


bigbadwolf

Vraag

Geen idee waarom dit ineens zo is, maar een script wat al langer in gebruik is mag ineens geen pdf meer bewaren.

Het pad wat ik gewoonlijk gebruik is get ( TemporaryPath ) & "bestandsnaam.pdf".

Niet zo heel veel bijzonders zou je zeggen. Een tijdelijk script wat ik gemaakt heb wat een pdf op dezelfde plek wil schrijven heeft er echter geen problemen mee.

Kennelijk zie ik iets over het hoofd, maar de logica ontgaat mij op het moment even. Hopelijk heeft iemand nog een idee waar ik kan kijken.

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

We hebben ook getest op niet OneDrive PC’s. Daar gaat het goed, dus we kunnen redelijkerwijs vaststellen dat het script niet het probleem is (hoewel er een grijs gebied blijft). Bewaren op de desktop heeft geen zin, die is overgenomen door de OneDrive.

Vreemd genoeg worden in dezelfde sessie (soms) ook Excel-bestanden gemaakt die wel zonder problemen bewaard worden. Maar ook wanneer ik het temporarypath gebruik komt hij met dezelfde (vage) foutmelding (800, wat vervolgens eigenlijk volstrekt weer niet zegt waarom het bestand niet geschreven kan worden, alleen dat het niet geschreven kan worden… nog een lange weg te gaan voor FileMaker in duidelijk zijn waarom iets niet werkt).

Dank voor het meedenken. We blijven voorlopig nog even zoeken naar de ultieme oplossing (helaas is dat niet OneDrive in de trash schuiven).

Link naar reactie
  • 0
9 hours ago, Marsau said:

Fout 800 zag ik vaak als er in een dynamische bestandsnaam verboden tekens verschenen voor de schijf waarop de actie gericht is. De oplossing was dan ook vaak eenvoudig. 

Dat fenomeen ken ik, maar in dit geval zou dat niet logisch zijn. Op macOS mag het wel (dat zou nog kunnen), maar ik heb getest op systemen die géén OneDrive hebben en daar is het wel ok. Dus verboden tekens zou vreemd zijn, dan zou het op die systemen ook niet moeten werken. Op deze systemen heeft het ook gewerkt… totdat OneDrive geïnstalleerd werd.

Link naar reactie
  • 0

Als het echt aan de OneDrive ligt en je krijgt het dus 'lokaal' niet voor elkaar, kun je de PDF on server aanmaken. De PDF wordt dan in de Documentsfolder van FileMaker Server opgeslagen. In principe is dat een nutteloze plek, want je kunt er als eindgebruiker niet bij. Maar je kunt mbv  de Base Elements plugin het bestand wel importeren in een containerveld.

Je zou eigenlijk willen dat Save as PDF ook direct naar een containerveld kan schrijven, maar daar hebben ze niet aan gedacht helaas.

aangepast door hans erik
Link naar reactie
  • 0
On 10/16/2021 at 3:44 PM, Marsau said:

Je probleem is iets breder dan het pdf-vraagstuk. Het lijkt erop dat je helemaal niets met de lokale schijf kan doen. 

dus more to come. 

Dat is dus niet waar… in hetzelfde script worden xlsx-bestanden gemaakt die wel geschreven worden…

Het lijkt zich vooralsnog toe te spitsen op de pdf.

Link naar reactie
  • 0
On 10/18/2021 at 9:54 AM, Marsau said:

Is dit wat?

Dit was zeker wat…

Wederom heeft mijn aversie voor Windows er een turfje bijgekregen. Het is toch te zot dat je een pdf niet kunt schrijven zonder dat je de benodigde fonts hebt. Natuurlijk hij zal er niet uitzien, maar het hele idee achter de pdf is ook dat er een techniek in zit die zijn best doet het te evenaren.

De fonts zijn opnieuwe geïnstalleerd en nu wel voor ALLE gebruikers.

Moet zeggen… FileMaker gaat in dit geval niet vrijuit. Het wordt echt tijd dat ze hun foutmeldingen beter op orde krijgen, zij zouden in plaats een algemene ‘kan niet geschreven worden’ ook eens moeten nadenken over iets meer terugkoppeling. Immers… zijn weten/kunnen weten waarom hij niet geschreven kan worden.

Dat ik niet in eerste instantie aan de fonts dacht heeft mogelijk ook te maken met de gelijktijdigheid van de introductie van OneDrive op de systemen.

Gelukkig geldt in dit soort gevallen dat het resultaat telt… en dat is dat het opgelost is.

Dus mocht iemand hier nog eens tegenaan lopen en zeker weten dat de toegang tot de schijf en de naamgeving het probleem niet zijn… installeer de fonts opnieuw (voor ALLE gebruikers).

Link naar reactie
  • 0

Ik hoop dat ik het niet vergeet. Heb zelf ook inmiddels een rijke ervaring met PDF-problemen, altijd Windows-gerelateerd. Variërend van slechte kwaliteit graphics tot karakters die niet afgebeeld worden en zelfs fonts die de hele PDF ondersteboven schoppen (let wel: fonts die door Microsoft zelf in omloop zijn gebracht).

En wat te denken van de mogelijkheid om een char(0) in een veld te plakken? Moet je maar eens proberen, en dan een PDF maken...

En het lijkt er niet op dat Claris er ooit iets aan gaat doen. 

aangepast door hans erik
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...