Ga naar inhoud

MacOS Ventura en printen alle records werkt niet meer


tomstoek

Aanbevolen berichten

Heeft er al iemand een oplossing voor het volgende:

Alles op de laatste versie. Zowel Macos, Ventura als FileMaker Pro 19.5.4.501.

Script:

Layout aanroepen, records sorteren, Layout vernieuwen en je ziet alle records.

Printen met dialoogvenster aan.

Je kunt dan kiezen in het afdrukvenstertje van de Mac: alle records die doorgebladerd worden.

Het resultaat is dat je alleen het eerste record krijgt en de anderen niet.

Dit is sinds de update naar Ventura.

Link naar reactie

De dag na het uitkomen van Ventura, heb ik mijn klanten verteld dat ze voorlopig niet moeten updaten naar Ventura, omdat er issues mee zijn die ik niet voor ze kan oplossen.

Als je niks afdrukt, geen pdf's maakt, de pagina instelling niet wijzigt, geen card-windows gebruikt en geen formules hoeft aan te passen ..... kan je gerust updaten naar Ventura 😈

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Helaas nog niet in 19.6.1

"Known issues
macOS 13: Animation in the Script Workspace window may not be smooth.
macOS 13: Card windows may not display correctly after being minimized and restored when using Stage manager.
macOS 13: When printing, the Current Record option is ignored; the Pages option is used instead."

https://support.claris.com/s/article/Claris-FileMaker-Pro-19-6-1-Release-Notes?language=en_US

Link naar reactie
Op 1-12-2022 om 16:02, PJ007 zei:

macOS 13: Card windows may not display correctly after being minimized and restored when using Stage manager.

Weet iemand wat "Stage manager" is? Is dat iets van FileMaker of is dat weer een van die hidden MacOS-features?

De andere 2 foutjes zou ik prima mee kunnen leven.

Link naar reactie

Het is een extra feature. De dock en alle andere Desktop organisers zoals ook mission control zijn er nog gewoon. Stage manager vensters staan altijd op de achtergrond en net als in de dock, hoe meer er zijn hoe kleiner de plaatjes worden. Klik een venster in stage manager aan dan zullen dat venster en het actieve venster van plaats wisselen. Zo heb je op het scherm altijd maar één actief scherm. Dit kun je aanpassen door ervoor te kiezen om alle vensters van hetzelfde programma ate tonen. Ook kun je kiezen om alleen recente programma's of ook destop items in stage manager op te nemen.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Je kan er heel gemakkelijk omheen programmeren door je workflow een beetje te optimaliseren:

  • Maak een nieuw venster en zoek daarin de records op die je wilt afdrukken óf ga naar de gerelateerde records in een nieuw venster. Het doel is je context tijdelijk aan te passen, naar alleen datgene dat je wilt afdrukken.
  • Daarna druk je af door simpelweg de "gevonden records/records being browsed" af te drukken.
  • Tenslotte sluit je het extra venster weer af.
    Het is handig om dat venster een naam te geven bij de aanmaak ervan en die ook expliciet weer met die naam aan te roepen voor het afsluiten. Het voorkomt een hoop problemen.

Ik werk al jaren op deze manier en zodoende heb ik het afdrukprobleem met Ventura/FileMaker helemaal niet gehad.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik heb grote problemen in FMpro sinds mijn upgrade naar Ventura 13.0.1 (22A400). FM16 werkte en werkt nog steeds volledig onder Ventura 13.0.1 op pagina instelling na. Pagina instellingen geeft altijd een onmiddellijke crash. Daarom heb ik FM geüpgraded naar FM 19. FM 19 crasht niet meteen maar zodra je gaat scrollen loopt FM19 vast. Ik heb contact opgenomen met Claris. Ze vroegen me FM 16 te verwijderen, vreemd, want ik heb altijd, al tientallen jaren, oudere versies van FM op mijn systemen staan. Volgens Claris is de laatste nieuwe versie van FM 19 volledig compatible met Ventura 13. Dus die update heb ik ook geïnstalleerd. Claris blijft vragen op me afvuren, maar de oplossingen blijven oppervlakkig in de zin van: laatste update installeren en FM 16 verwijderen. (De enige versie die nog wel wekt op pagina instellingen na.)

Nog nooit heb ik zo'n problematische upgrade meegemaakt. Ik werk al bijna 30 jaar met Filemaker en haar voorganger Appleworks. (27-1-1994 ben ik overgestapt van Appleworks naar Filemaker.)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...