Ga naar inhoud
  • 0

Webdirect performance


hans erik

Vraag

Ik begreep dat de performance van Webdirect 'dramatisch verbeterd' zou zijn in v2023. Heeft iemand daar bevestiging van? Ben erg benieuwd, want dat zou wel een belangrijke verbetering zijn en een reden om over te stappen. Omdat dit soort claims in het verleden toch met een flinke korrel zout genomen moesten worden, wacht ik eerst even de rechte resultaten af. Iemand?

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik begeep inmiddels uit de Server2023 webinar (afgelopen week) dat het met name 'verbeteringen' zijn in de schaalbaarheid: het is gemakkelijker geworden om een extra workermachine in te schakelen, al of niet op dezelfde server. Paar kanttekeningen daarbij:

- er werd niet gerept over 'echte' performance verbeteringen in de zin van efficiëntere HTML5, of meer shared code tussen verschillende WD sessies. Geen nieuws, slecht nieuws dus op dit punt;

- de verbeteringen betreffen vooral de load balancing van de server waarbij de WD sessies beter over de beschikbare workermachines worden verdeeld;

- het bijschakelen van een VM is leuk, maar natuurlijk een 'kostbare' oplossing. En als de VM opdezelfde fysieke hardware draait, zal het toch ergens vandaan moeten komen...

Link naar reactie
  • 0

Ok, voorzicht zeg ik nu: het maakt in de praktijk nog niet veel uit. Het betreft inderdaad de schaalbaarheid, maar als het aantal verbindingen zo ongeveer constant blijft, zal de euforie je bespaart blijven. 

Claris Engineer blog over dit onderwerp:

https://support.claris.com/s/article/FileMaker-WebDirect-performance-improvements?language=en_US

Met een verbeterde 'CSS layout caching' moet de server belasting geoptimaliseerd worden. 

Is jullie overigens bekend of de inzet van secundaire machines (niet per se voor WebDirect) gebruikt kan worden om de gehoste files op twee plaatsen beschikbaar te krijgen? En dus aparte synchronisatie overbodig te maken?

Link naar reactie
  • 0
On 7/5/2023 at 9:36 AM, Marsau said:

Is jullie overigens bekend of de inzet van secundaire machines (niet per se voor WebDirect) gebruikt kan worden om de gehoste files op twee plaatsen beschikbaar te krijgen? En dus aparte synchronisatie overbodig te maken?

Nee, daarover is mij niks bekend. Je bedoelt: autosync tussen twee servermachines? Dat is de heilige graal, en die is al een tijdje zoek.

Wat betreft webDirect: het is me eigenlijk een raadsel waarom je niet met een slim stukje software een Filemaker layout kunt exporteren naar een html5 bestand, waarbij de theme en styles worden omgezet naar css, de veldverwijzingen naar dataAPI calls en een html form en ‘lokale’ buttons naar Javascript. Een beetje tweaken en optimaliseren in Sublimetext en je hebt een oplossing die qua architectuur een beetje lijkt op php, maar waarbij Claris toch gewoon zijn licentiepegels kan incasseren.

Het zou natuurlijk wel de bodem onder Claris Studio gedeeltelijk wegslaan.

NB WebDirect is natuurlijk een knap staaltje programmeren, maar een ‘live’ update van layoutaanpassingen is leuk, maar natuurlijk volstrekt ondergeschikt aan een fatsoenlijke performance…

 

aangepast door hans erik
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...